Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å få i meg mer kjøtt, og ønsker derfor kjøttpålegg fremfor ost på brødskiva. MEN har forstått det slik at gravide ( jeg er for tiden prøver :) ) ikke skal spise roastbiff som jeg digger :(

Derfor lurer jeg på hva dere gravide spiser av kjøttpålegg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har heller ikke helt funnet ut av det med kjøtt.

Regelen er at kjøtt skal være gjennomstekt/kokt, derfor bør man ligge unna spekemat/salami/spekepølse/roastbiff. Og hvis man spiser f.eks. kokt skinke eller hamburgerrygg, så skal den være ferskest mulig. Det tolker jeg til å være langt fra utløpsdato + pakningen har ikke ligget åpnet i kjøleskap i evigheter.

Mulig det vil være bra å fryse ned kjøttet i mindre pakninger hvis man ikke klarer å legge i seg en hel pakke på et par-tre dager? De sier at å fryse dreper bakteriene, iallefall de fleste.

Jeg har ikke sjekket, men mulig pakningene har pakkedato på også, ikke bare utløpsdato. Forøvrig kan man også lage pålegg selv, steke opp en steik eller f.eks. en indrefilet av svin. Namenam pålegg!

Skrevet

Har ikke spist kjøttpålegg siden jeg ble gravid.

I utgangspunktet kan man vel spise kokt skinke av alle slag og lignende,men siden de har funnet listeria også i disse kjøttpåleggene, har jeg valgt å holde meg helt unna.

Skrevet

Man kan jo spise roastbiff, bare den er gjennomstekt og ikke rød. Å holde seg helt unna kjøttpålegg synes jeg rett og slett er å gå litt langt... (hender man finner salmonella i egg også, regner med du liggerunna egg?)

Skrevet

Har spist skinke når den har vært ny. Har også pakket den godt inn i kjøleskapet. Fårepølse har jeg spist en sjelden gang. Men da hadde jeg den på ostesmørbrød i stekeovnen.

Skrevet
Man kan jo spise roastbiff, bare den er gjennomstekt og ikke rød. Å holde seg helt unna kjøttpålegg synes jeg rett og slett er å gå litt langt... (hender man finner salmonella i egg også, regner med du liggerunna egg?)

Ja en kan jo ikke bli helt overforsiktig heller. jeg liker også godt roastbeef, men spiser det ikke, synes ikke at tørr, gjennomstekt biff er noe særlig. Men kokt skinke er jo helt greit da. Hvorfor vil du absolutt øke kjøttinntaket? Hvis det er proteiner du vil ha så er det faktisk en god del av dem i melkeprodukter (ost), og hva med fisk ? og fiskepålegg? Masse proteiner og kjempesunt.

Skrevet

Roastbiff som pålegg er da som oftest rått. Dessuten er det ikke salmonella man er redd for, salmonella er fullstendig ufarlig for fosteret, så å mase om egg er helt på jordet.

Skrevet

Spiser kokt skinke i alle fall. Må inrømme at jeg spiser salami også jeg da...

Skrevet

Spiser alt jeg :sjenert: Holder meg kun unna upastoriserte oster og gravlaks. Føler man ikke for å spise enkelte matvarer når man er gravid er opp til hver enkelt. Jeg har samme matlyst som før, og spiser derfor det meste jeg har lyst på. Dvs det som vi vanligvis har i kjøleskapet. Ingen nye matvaner for meg.

Skrevet

Når det advares mot rått kjøtt er det i hovedsak trikiner som er bekymringen. Dermed er du trykk om du fryser roastbeef i dypfryseren minst 48 timer før du spiser det. Samme gjelder spekemat. Det er riktig nok tilfelle at det er funnet listeria i div kjøttpålegg, og dette er årsaken til at man ikke anbefales å spise noe som er nær utløpsdatoen eller har vært åpnet lenge. Om du forholder deg til de samme reglene for spekemat/roastbeef og samtidig fryser den (frysing dreper nemlig ikke listeria) er ikke sjansen noe større for listeria ved å spise roastbeef enn annet kjøtt.

Gjest Gjest_amalie_*
Skrevet

jeg spiste leverpostei, makrell i tomat, ost og kalkunskinke med tomat eller paprika på.

Skrevet

Jeg spiser det jeg vil, jeg :fnise: Dypfryser (-18) i tre dager før jeg spiser spekemat, roastbiff og alt annet som ikke er kokt eller stekt. Passer også på å ikke spise noe som nærmer seg utløpsdato, men det er vel mer fordi jeg er litt overforsiktig ang. gammel mat, og det har jeg alltid vært.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg spiser det jeg vil, jeg :fnise: Dypfryser (-18) i tre dager før jeg spiser spekemat, roastbiff og alt annet som ikke er kokt eller stekt. Passer også på å ikke spise noe som nærmer seg utløpsdato, men det er vel mer fordi jeg er litt overforsiktig ang. gammel mat, og det har jeg alltid vært.

Men det hjelper vel ikke om du fryser roastbiff?

Jeg holder meg til retningslinjene som står på matportalen.no, samt at jeg holder meg unna kokt skinke, med tanke på det skjedde for noen år siden.

Hadde aldri klart å leve med meg selv om jeg skulle forårsaket noen skade på barnet vårt bare fordi jeg ikke klarte å holde meg til hva som er bra og ikke.¨

Ser ikke på dette hverken som et tap, eller som hysterisk.

Alle får står for sine valg, rett og slett, å si at folk går for langt fordi de holder seg unna kjøttpålegg, DET syns jeg er å gå for langt.

Skrevet
Men det hjelper vel ikke om du fryser roastbiff?

Det hjelper mot trikiner, men ikke listeria. Anbefalingene i forhold til listeria er å ikke spise noe som er nært utløpsdato, eller har vært åpnet lenge. Så om man både fryser og ikke spiser roastbeef som er froset ned nært utløpsdatoen eller har vært åpnet/tint lenge så er man innefor anbefalingene :)

Skrevet
Det hjelper mot trikiner, men ikke listeria. Anbefalingene i forhold til listeria er å ikke spise noe som er nært utløpsdato, eller har vært åpnet lenge. Så om man både fryser og ikke spiser roastbeef som er froset ned nært utløpsdatoen eller har vært åpnet/tint lenge så er man innefor anbefalingene :)

:jepp:

Skrevet
Roastbiff som pålegg er da som oftest rått. Dessuten er det ikke salmonella man er redd for, salmonella er fullstendig ufarlig for fosteret, så å mase om egg er helt på jordet.

1. Jeg VET at roastbiff som oftest er rått, derav mitt råd om å spise roastbiff som er helstekt. Det finnes det også (selv om de fleste selvsagt er enig i at den rå varianten er bedre).

2. Jeg har ikke sagt at man er redd for salmonella mht fosteret, hverken i kjøtt eller i egg.

3. Jeg har ikke mast om å holde seg unna egg.

Fornøyd?'

Alle får står for sine valg, rett og slett, å si at folk går for langt fordi de holder seg unna kjøttpålegg, DET syns jeg er å gå for langt.

Det må du gjerne få mene. Men da synes jeg de samme folke burde holde seg unna all ost også, sånn i tilfelle rottefelle.

I tillegg bør man ikke bo i strøk med eksos eller i nærheten av høyspentmast grunne strålingsfare. Og jeg regner også selvsagt med at alle har sjekket radonstrålingen i huset de bor?

(Og for the record; jeg er ikke imot å følge gjeldende retningslinjer - og holdt meg unna både salami og roastbiff som gravid (bortsett fra at jeg gikk på en carpaccio-smell en gang) Det er når folk begynner å finne på egne retningslinjer for å være på den sikre siden, og så benytte "jeg vil jo tross alt det beste for barnet mitt"-argumentet og råde andre til det samme jeg føler for å komme med en motkommentar.

Skrevet
1. Jeg VET at roastbiff som oftest er rått, derav mitt råd om å spise roastbiff som er helstekt. Det finnes det også (selv om de fleste selvsagt er enig i at den rå varianten er bedre).

2. Jeg har ikke sagt at man er redd for salmonella mht fosteret, hverken i kjøtt eller i egg.

3. Jeg har ikke mast om å holde seg unna egg.

Fornøyd?'

Det må du gjerne få mene. Men da synes jeg de samme folke burde holde seg unna all ost også, sånn i tilfelle rottefelle.

I tillegg bør man ikke bo i strøk med eksos eller i nærheten av høyspentmast grunne strålingsfare. Og jeg regner også selvsagt med at alle har sjekket radonstrålingen i huset de bor?

(Og for the record; jeg er ikke imot å følge gjeldende retningslinjer - og holdt meg unna både salami og roastbiff som gravid (bortsett fra at jeg gikk på en carpaccio-smell en gang) Det er når folk begynner å finne på egne retningslinjer for å være på den sikre siden, og så benytte "jeg vil jo tross alt det beste for barnet mitt"-argumentet og råde andre til det samme jeg føler for å komme med en motkommentar.

Det er jeg helt enig i. Det skaper bare redde gravide.

Skrevet

Hvis det er trikiner du er redd for, så kan du iallfall slappe helt av. Det er ikke påvist trikiner i norsk kjøtt siden på 1950 tallet:)

Jeg syns heller ikke man skal fronte sine egne retningslinjer med "man vil jo det beste for barnet", følger man retningslinjene for hvilken mat som er trygg så er man veldig trygg. At andre velger å pålegge seg selv enda strengere restrisksjoner får stå for deres egen regning.

Selv spiser jeg stort sett det jeg spiste før jeg ble gravid, jeg liker ikke roastbeef så det probleet slipper jeg. Holder meg unna spekemat, men det hender jeg spiser en skive med salami el lign fra en nyåpnet pakke. Jeg har også kost meg med røkt laks. Jeg sliter med kraftig kvalme, og får nesten ikke i meg mat, så hvis jeg en dag plutselig får lyst på fårepølse, så spiser jeg det.

Skrevet

Jeg har ikke spist røke/gravlaks, ikke spekeskinke, ikke rå fisk eller rått kjøtt, ikke brie og den type oster eller muggoster.

MEN HAR SPIST GANSKE MYE SALAMI :nei: Visste ikke at det var farlig jeg!

Kokt skinke har jeg også spist. Hmmm man hører mye underveis.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
MEN HAR SPIST GANSKE MYE SALAMI :nei: Visste ikke at det var farlig jeg!

Kokt skinke har jeg også spist. Hmmm man hører mye underveis.

Salami er jo spekemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...