dyno Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Noen som vet hva som skjer hvis en bare skaffer seg en hund uten å ha søkt styret i borettslaget? Blir en kasta ut?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Noen som vet hva som skjer hvis en bare skaffer seg en hund uten å ha søkt styret i borettslaget? Blir en kasta ut? Ingen blir kastet ut på dagen, så det slipper du å bekymre deg for. Hvis borettslaget er strenge på dyreforbud, vil du mest sannsynlig få en advarsel først. Når det er sagt, så avhenger det litt av hva slags borettslag du bor i. Hvis det er rekkehus, er det sjeldent at de henger seg opp i det. Bor du i 12.etasje, skal ha en stor schæfer og må benytte trapp/heis ofte, så kan det stille seg annerledes. Det er m.a.o. situasjonsbetinget..
Hoppetaujenta Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Vel, siden du tydeligvis vet at du burde ha snakket med "noen" i styret først, og ikke har gjort det - er det uansvarlig av deg å bare skaffe deg slikt uten videre. I mange borettslag er det helt forbudt med katt og hund. Noen steder er det greit å ha innedyr, men du kan altså her risikere å få valget; kvitt deg med dyret - eller flytt.
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 I mange borettslag er det helt forbudt med katt og hund. Noen steder er det greit å ha innedyr, men du kan altså her risikere å få valget; kvitt deg med dyret - eller flytt. Og heldigvis har vi Emmeline-dommen og flere saker hvor hundeeiere i borettslag har vunnet frem.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Og heldigvis har vi Emmeline-dommen og flere saker hvor hundeeiere i borettslag har vunnet frem. Emmeline-dommen gjaldt vel strengt tatt en innekatt, men ja, hundeeieres stilling i forhold til borettslag er styrket de siste årene.
Hoppetaujenta Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Da jeg flyttet inn i min leilighet, var det en hund i en av leilighetene. Hunden var snill og rolig - aldri noe problem med den. Noe helt annet kan jeg tenke meg at det vil oppleves av oss naboer, om hunden er en høyrøstet en og blir en klassisk gneldrehund. Slikt vet man ikke før man skaffer seg dyret og ser hvordan lynnet viser seg å være. En gang hadde jeg en hund boende hos meg (to netter), men valgte å aldri mere gjøre det. Nattesøvnen min ble det så som så med, fordi den reagerte på alle mulige lyder som oppsto, og når den først satte i gang med å vakt-knurre og så gjø; da fikk jeg hetta! Å forstyrre naboene i sin nattesøvn er ikke hyggelig. Å bli forstyrret når man trenger søvn, er heller ikke hyggelig. Slikt kan skape gnisninger og grobunn for svært dårlige forhold i oppgangen.
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Emmeline-dommen gjaldt vel strengt tatt en innekatt, men ja, hundeeieres stilling i forhold til borettslag er styrket de siste årene. Ja, det stemmer at det gjaldt innekatt, men som du sier har hundeeieres stilling blitt forbedret de siste årene, bare se på denne saken: http://www.sandefjords-blad.no/article/200.../106170171/1052
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 En gang hadde jeg en hund boende hos meg (to netter), men valgte å aldri mere gjøre det. Nattesøvnen min ble det så som så med, fordi den reagerte på alle mulige lyder som oppsto, og når den først satte i gang med å vakt-knurre og så gjø; da fikk jeg hetta! Å forstyrre naboene i sin nattesøvn er ikke hyggelig. Å bli forstyrret når man trenger søvn, er heller ikke hyggelig. Slikt kan skape gnisninger og grobunn for svært dårlige forhold i oppgangen. Å forstyrre naboene i sin nattesøvn er ikke hyggelig nei, men det er svært få hunder som reagerer på alle lyder i sitt eget hjem. Da er det jo snakk om et problem som eier må ordne opp i ved hjelp av trening. Jeg har en valp som har vært her i to måneder og hun har aldri bjeffet innendørs, det skjedde bare en gang da min samboer kom bærende med et bord og han var helt gjemt bak bordet, ergo så det ut til å være et flygende bord og vår valp ble redd og bjeffet to bjeff. Man må ta ansvar som hundeeier i forhold til oppdragelse, og en hund som bjeffer for hver lyd den hører i hjemmet sitt er det noe galt med.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Å forstyrre naboene i sin nattesøvn er ikke hyggelig. Å bli forstyrret når man trenger søvn, er heller ikke hyggelig. Slikt kan skape gnisninger og grobunn for svært dårlige forhold i oppgangen. Derfor hadde det vært greit om ts opplyste om type bolig h*n bor i.. Det fines jo borettslag med eneboliger, eneboliger i rekke, rekkehus etc. og her skal det vel mer til før borettslaget kan kreve dyreholdet opphørt pga vesentlig ubehag.
Gjest irritert Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Blir ufattlig provosert når jeg leser om slikt uansvarlig hundehold!!! Emeline-dommen åpner ikke for at en hver skal kunne ha husdyr. Loven gir i dag åpning for husdyr dersom gode grunner taler for det, gode grunner vil f.eks si at en har legeerklæring på at en trenger dyr av psykososiale grunner. Også med slike grunner kan en oppleve å måtte ta saken til retten. Skam deg! En skaffer seg ikke hund før en har avklart om en faktisk har muligheten til å ha hund.
Gjest Kashmir Skrevet 12. januar 2009 #11 Skrevet 12. januar 2009 Jeg forstår bare ikke vitsen med å forsøke å trumfe igjennom dyrehold i et borettslag når man vet at det strider imot reglene? Skal man skaffe seg dyr får man først skaffe seg et dertil egnet sted å bo.
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Jeg ville ikke sendt en søknad men et skriv som opplyser om at du har skaffet deg hund og du vet hvordan reglene er med at den skal være stille o.s.v. Om det f.eks blir brann og du ikke er hjemme er det greit at noen faktisk har en oversikt over hvor det er dyr slik at de kan bli reddet ut om de er i et slikt sted at de kan reddes. Og jo da, den dommen finnes, men det kan trekkes som negativt om man tar inn en hund og ikke sier ifra. Sier man ifra om at man har fått hund stiller man mye sterker ved evt rettsak. Og borettslaget i seg selv har ikke noe å si, men om alle naboene i din oppgang klager så kan det bli rettsak ut av det.
The Kitten Skrevet 12. januar 2009 #13 Skrevet 12. januar 2009 Noen som vet hva som skjer hvis en bare skaffer seg en hund uten å ha søkt styret i borettslaget? Blir en kasta ut? Burde du ikke tenkt på dette før du skaffet det hund?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #14 Skrevet 12. januar 2009 Du trenger ikke søke styret om tillatelse lenger. Det holder å sende en melding om at du har anskaffet hund. Hvis de motsetter seg hunden, så må de bevise at den er til vesentlig ulempe for andre beboere eller lignende.
dyno Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. januar 2009 Calm down people.. Jeg har sagt fra meg valpen nå. Bestemte oss for å få alt på stell før vi fikk oss en valp. (Vi trodde det var lov med hund her, derfor det ble litt overraskende på oss..)
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #16 Skrevet 12. januar 2009 Calm down people.. Jeg har sagt fra meg valpen nå. Bestemte oss for å få alt på stell før vi fikk oss en valp. (Vi trodde det var lov med hund her, derfor det ble litt overraskende på oss..) Som sagt, du trenger bare å skrive et brev hvor du opplyser om at du skaffer deg hund o.s.v. Om du har hørt med folkene i oppgangen din også så er det best slik at du ikke får ørten klager så fort hunden er i hus.
la Flaca Skrevet 12. januar 2009 #17 Skrevet 12. januar 2009 Calm down people.. Jeg har sagt fra meg valpen nå. Bestemte oss for å få alt på stell før vi fikk oss en valp. (Vi trodde det var lov med hund her, derfor det ble litt overraskende på oss..) Sikkert kuult for vedkommende som trodde valpen hadde et hjem nå...
dyno Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 12. januar 2009 Sikkert kuult for vedkommende som trodde valpen hadde et hjem nå... Ja, det har sikkert aldri skjedd en hundeeier før.... Du hadde kanskje tenkt det var bedre at vi fikk valpen og etter noen uker måtte gi den fra oss fordi borettslaget sa nei til søknaden.. Vet ikke hva som er best jeg..
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #19 Skrevet 13. januar 2009 Et borettslag kan ikke nekte noen husdyr som hund og innekatt. Men hvis naboene kan BEVISE at dyrene er til sjenanse for dem, så har de loven på sin side. Har du hund må du plukke opp bæsj som den gjør fra seg utenfor osv. Når vi skaffet pusekatten vår så sendte vi inn søknaden som vi fant på borettslagets nettsider, og fikk den tilbake med et OK. Får du svar tilbake at de ikke tillater dyr så bryter de loven.
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #20 Skrevet 13. januar 2009 Ja, det har sikkert aldri skjedd en hundeeier før.... Du hadde kanskje tenkt det var bedre at vi fikk valpen og etter noen uker måtte gi den fra oss fordi borettslaget sa nei til søknaden.. Vet ikke hva som er best jeg.. Du må ikke søke. Du sender et brev som opplyser at du får en valp og det er det. Med mindre valpen tisser i gangene, stinker som en gal, bjeffer 24 timer i døgnet og er til stor sjenanse for naboene så kan de ikke nekte deg. Men teknisk sett så skal ikke dyret være på borettslagets eiendom noe som betyr at du burde bære og løfte den inn, men sjelden de reagerer på det. Men om hunden gjør de overstående så blir det litt verre å beholde den. Og allergi fra naboer er heller ikke et godt nok argumet for å få den bort med mindre de er så alergiske at de ikke kan gå forbi en hund på gata uten å måtte på sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå