cypress Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 For en del år siden, da jeg var i begynnelsen av 20-årene, var jeg hos en gynekolog som tilfeldigvis oppdaget noe rart med hormonene mine. Jeg ble sendt på Aker og tok noen prøver, og var visstnok et "interessant tilfelle". Jeg ble satt på Diane-piller, som visst var måten å behandle det jeg hadde. Nå som jeg er blitt litt eldre er jeg plutselig blitt litt mer interessert i hva det egentlig var som feilte/feiler meg. Jeg husker jo ingenting av hva gynekologen eller legene på Aker sa, og regnet vel i min naivitet med at så lenge de sa det ikke var noe farlig, så var det ikke det. Jeg lurer nå på hvordan jeg kan finne ut av dette? Jeg har ikke vært hos den gynekologen på årevis, kan jeg bare ringe dit og be om å få se journalen min? Tror dere de vil si det på telefon?? Noen som har peiling?
Avalon Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 For en del år siden, da jeg var i begynnelsen av 20-årene, var jeg hos en gynekolog som tilfeldigvis oppdaget noe rart med hormonene mine. Jeg ble sendt på Aker og tok noen prøver, og var visstnok et "interessant tilfelle". Jeg ble satt på Diane-piller, som visst var måten å behandle det jeg hadde. Nå som jeg er blitt litt eldre er jeg plutselig blitt litt mer interessert i hva det egentlig var som feilte/feiler meg. Jeg husker jo ingenting av hva gynekologen eller legene på Aker sa, og regnet vel i min naivitet med at så lenge de sa det ikke var noe farlig, så var det ikke det. Jeg lurer nå på hvordan jeg kan finne ut av dette? Jeg har ikke vært hos den gynekologen på årevis, kan jeg bare ringe dit og be om å få se journalen min? Tror dere de vil si det på telefon?? Noen som har peiling? Hei! Du kan få en utskrift ja, men det koster litt, ikke mye. De skal ikke gi slik sensitiv informasjon om pasienter over telefon, men du kan ringe si du ønsker en utskrift. Kanskje du må hente den selv, men du får den nok.
cypress Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2009 Ja, det gikk å ringe å be om den! Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Ja, det gikk å ringe å be om den! Takk for svar! Pasientjournalen er din og følgelig har du krav på utskrift. Ingen kan nekte deg utskrift. Du har sågar krav på å få en fornuftig forklaring på det du lurer på av innholdet i den. Dette reguleres bl.a av pasientrettighetsloven.
cypress Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2009 Pasientjournalen er din og følgelig har du krav på utskrift. Ingen kan nekte deg utskrift. Du har sågar krav på å få en fornuftig forklaring på det du lurer på av innholdet i den. Dette reguleres bl.a av pasientrettighetsloven. Da får jeg se om jeg skjønner det som står der.. Men det lages ikke en felles journal hos de forskjellige legene eller?? Er det slik at når man skifter fastlege f.eks., blir journalen oversendt da, eller starter man med blanke ark hver gang?
Avalon Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Da får jeg se om jeg skjønner det som står der.. Men det lages ikke en felles journal hos de forskjellige legene eller?? Er det slik at når man skifter fastlege f.eks., blir journalen oversendt da, eller starter man med blanke ark hver gang? Da må du gi journalen til den nye legen. Sykdomshistorie og sånne ting er veldig viktige. Og du må gi journalen selv videre, iallefall måtte jeg det. Men er du på en undersøkelse på sykehuset, tar prøver, røntgen e.l, så sender også sykehuset kopi av resultatene til fastlegen din som blir lagret i journalen.
angeleyes Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Da får jeg se om jeg skjønner det som står der.. Men det lages ikke en felles journal hos de forskjellige legene eller?? Er det slik at når man skifter fastlege f.eks., blir journalen oversendt da, eller starter man med blanke ark hver gang? Det finnes ikke noe felles journalsystem nei. Hvis du vil at en ny fastlege skal ha innsyn i din journal hos en annen lege så må du sørge for det selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå