Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Når lar du/dere barnet få gå hjem etter skolen, og være alene til dere er ferdige på jobb (ca 2 timer)? Mitt barn (snart 8) har ytret ønske om dette, og jeg vet det ville klart seg bra) men jeg er veldig usikker.
LukaFrost Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Det er jo bare å prøve noen ganger og se hvordan det går. Lær opp barnet i hva det kan og ikke kan gjøre samt vær tilgjengelig på telefon.
Gjest StockDama Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Fikk være alene hjemme fra jeg gikk i 3 klasse. Det var også 2 timer, eller ca 1 egentlig, med tanke på at storebroren min kom en time etterpå. Men han er bare 2 år eldre, så var ikke gamle karen han heller. =) Vi er nå i live begge to, gikk kjempefint.
Gjest ts Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Barnet har tilgang på telefon, ferdiglaget mat, frukt. Samt at naboen er hjemme og klar over at barnet skal få prøve seg. Åhjelpe meg, kjenner at dette er spennende.
space Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Jeg syns at et barn på nesten 8 år er litt for liten til å være alene 2 timer. Det hjelper jo at ungen har lyst til å prøve selv, og at naboen vet om det. Men jeg syns likevell det er litt tidligt. Det er sikkert mange 8 åringer som helt fint kan være alene 2 timer, og mange 10 åringer som ikke kan det. Er veldig stor forskjell på unger.
Gjest StockDama Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Det er sikkert mange 8 åringer som helt fint kan være alene 2 timer, og mange 10 åringer som ikke kan det. Er veldig stor forskjell på unger. Det er sant, folk er nå alltids slik at man er forskjellig. Så blir en vurderingssak. Men tror ikke det er negativt å la en unge lære seg å klare seg litt på egenhånd. Barnet har tilgang på telefon, ferdiglaget mat, frukt. Samt at naboen er hjemme og klar over at barnet skal få prøve seg. Åhjelpe meg, kjenner at dette er spennende. Ser ut til at du har alt klart da =) Dere får ha lykke til begge to.
Gjest ts Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Barnet har spurt om dette lenge- da det har andre i klassen som også får lov. Tror det skal gå veldig bra. Naboen (hjemmeværende som bor vegg i vegg- i en veldig lytt tomanssbolig) skal sjekke innom etpar ganger (og barnet skal innom å melde sin hjemkomst). Barnet er veldig ansvarsbevisst, pliktoppfyllende og har jo vært alene mens jeg har vært en snartur (20-30 min) på butikken. Likevell føles det litt rart for en stakkars mor. Hmmm, tro om jeg ikke tar meg en snartur hjemom midtveis jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Det går sikkert veldig bra, iom at forholdene er så godt lagt til rette for det. Jeg tenker da spesielt på naoben, samt det at barnet selv ønsker dette. Datteren min blir også straks 8, og det er aktuelt å komme hjem til tomt hus én gang i uka. Føler meg ikke komfortabel med at hun skal være hjemme alene i lenger enn maks én time, det blir nok bare en halvtime i begynnelsen. Den første terskelen blir å komme til låst dør, låse opp og gå inn. Spennende nok, det, så får vi ta utvidelsen av tiden hjemme alene etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Dette tror jeg går helt fint. 8-åringen min har vært alene hele dette skoleåret. Jeg tror ikke du bør dra hjem for å sjekke selv, det kan lett få barnet til å tro at du ikke stoler på det. Ta heller en telefon.
meta2 Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 Her går 7 åringen hjem alene. Søskene kommer hjem ca 1 til 2 timer etter han. Fredag er det litt over to timer, men det blir det slutt på fra fredag. Da er det en time han er alene. Går helt fint, og de lager seg mat selv.
Gjest Gjest_jente22_* Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 De dagene jeg ikke var på sfo så gikk jeg hjem og ventet på bestefaren min, som passet meg og lillebroren min, jeg gikk da i første klasse.(var vell 7 år når man gikk i 1 klasse den gangen?) Og det var ikke så lenge om gangen(halv time kanskje), hadde ikke nøkkel selv, det måtte jeg innom å hente på ett eller annet firma som holdt til i 1 etasje..(Det samme året pakket jo jeg sakene mine i en søplesekk fordi jeg var stor nok til å flytte hjemme fra.. ) Uansett, jeg klarte meg veldig fint den lille tiden jeg var alene, men jeg vet at broren min når han var på den alderen måtte ha følge til og fra skolen, hvis ikke kom han aldri hjem siden ALT var så innmari spennende.. (til og med en liten stein kunne han se på i timesvis..)
Gjest Jente 22 IGJEN Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 De dagene jeg ikke var på sfo så gikk jeg hjem og ventet på bestefaren min, som passet meg og lillebroren min, jeg gikk da i første klasse.(var vell 7 år når man gikk i 1 klasse den gangen?) Og det var ikke så lenge om gangen(halv time kanskje), hadde ikke nøkkel selv, det måtte jeg innom å hente på ett eller annet firma som holdt til i 1 etasje..(Det samme året pakket jo jeg sakene mine i en søplesekk fordi jeg var stor nok til å flytte hjemme fra.. ) Uansett, jeg klarte meg veldig fint den lille tiden jeg var alene, men jeg vet at broren min når han var på den alderen måtte ha følge til og fra skolen, hvis ikke kom han aldri hjem siden ALT var så innmari spennende.. (til og med en liten stein kunne han se på i timesvis..) Glemte å legge til: Jeg har ikke skolebarn selv, men brukte meg selv som eksempel. Nå er jo dette noen år siden, så jeg tror idag jeg hadde sett ann på nabolaget, samt om ungen var klar for ett slik ansvar..
Gjest imli Skrevet 18. januar 2009 #13 Skrevet 18. januar 2009 Hvis du "vet at han vil klare det bra", da er det vel ikke noe problem?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #14 Skrevet 18. januar 2009 Det kommer jo an på barnet, og du sier selv at han vil klare seg bra. Jeg begynte å være alene hjemme etter skolen i andreklasse, i førsteklasse gikk jeg på fritids helt til pappa kom og hentet meg. Men han fant ut at jeg gikk jo bare og surret alene og ordnet meg selv uansett, så da ble vi enige om at han liksågodt kunne være lenger på jobb. Broren min kom hjem som oftest to timer etter meg, og så kom foreldrene våre to timer etter det igjen. Jeg klarte til og med å surre meg selv på musikkskolen (rett over gaten) en gang i uken uten påminnelse fra foreldre.
Wilmapia Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Når lar du/dere barnet få gå hjem etter skolen, og være alene til dere er ferdige på jobb (ca 2 timer)? Mitt barn (snart 8) har ytret ønske om dette, og jeg vet det ville klart seg bra) men jeg er veldig usikker. Her i huset ville ikke guttongen lengre gå på SFO da han var halveis i tredjeklasse. Siden dette gjaldt flere barn, gjorde vi det slik at de alltid gikk sammen hjem til en av de, og dermed holdt hverandre med selskap til vi kom hjem fra jobb. Det gikk på omgang hvem de var hjemme hos, og de hadde alltid noen å være sammen med etter skoletid. Dette fungerte helt fint, og det skjedde aldri noe som ikke skulle ha skjedd. Kanskje du kan forhøre deg med andre foreldre om en slik ordning. Gutta i gata her var da "alene hjemme i opp til 3 timer på det meste.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #16 Skrevet 18. januar 2009 Jeg var 8 år da jeg var hjemme alene etter skoletid i ca et par timer noen ganger i uka. Hadde en nabo som var klar over at jeg var alene hjemme,og som jeg kunne kontakte. Husker disse ettermiddagene som kjempefine!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå