Gå til innhold

Hundeeiere

Fremhevede innlegg

Skrevet
Små hunder er mer utagerende med bjeffing etc Reagerer sterkere og er ofte mer " usikker " på mange situasjoner -enn en stor hund ville være .Etter min erfaring krever de små rasene faktisk MER sosialiseringstrening helt fra de er små enn mange større raser , forde de små hundene ofte er mer usikre og " lettskremte " enn store raser som ofte reagerer tregere og roligere på en rekke situasjoner .

Småhunder = gneldrebikkjer ....ikke rart de har ord på seg for å være det

Kontra store raser som ofte er roligere og reagerer ikke så raskt / spontant med eks bjeffing .

Makan til generalisering! Man finner minst like mye variasjon mellom små hunder seg i mellom enn mellom små og store hunder. Jeg har erfaring fra både små og store hunder, men det er absolutt ingen linjer å trekke for min del hva angår størrelsen på hunden. Om hunden er opprinnelig jakthund, fuglehund o.l. derimot! De mest rolige og stille hundene jeg har vært borti har forresten vært hunder under fem kilo. Så det finnes ingen "regler" på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir glad når noen kommer bort, hilser og spør. Leo blir i hvertfall glad! Han springer rundt meg en gang og rett bort, bare for å først forsikre seg om at de ikke er farlige. Folk med hetter og luer er han litt mer skeptisk til, skjønner ikke hvorfor... :P

Skrevet

Jeg synest det er koselig naar folk hilser paa hunden min. Jeg hilser ofte selv paa hunder. Hunden min er veldig sosial og glad i mennesker. Jeg er litt mindre glad naar smaa barn (uten voksne) hilser paa hunden og jeg tillater ikke dette. Hvis foreldrene deres er i naerheten gir jeg beskjed at det er greit for meg hvis de har lov av foreldrene og jeg opplyser at hunden er glad i barn men kan skitne til klaerne deres i en leke situasjon. Jeg er skeptisk til aa la hunden min hilse paa andre hunder som er i band, siden dette er ganske stressende for hunder. Jeg foretrekker sosial kontakt mellom hunder i dyreparker eller andre steder der de ikke er i baand.

Gjest Langsyne
Skrevet
Makan til generalisering! Man finner minst like mye variasjon mellom små hunder seg i mellom enn mellom små og store hunder. Jeg har erfaring fra både små og store hunder, men det er absolutt ingen linjer å trekke for min del hva angår størrelsen på hunden. Om hunden er opprinnelig jakthund, fuglehund o.l. derimot! De mest rolige og stille hundene jeg har vært borti har forresten vært hunder under fem kilo. Så det finnes ingen "regler" på dette.

Hm.. ja, er ikke det litt rasen og personlighet som teller? Jeg kan egentlig skjønne dette med at de vil vise seg, men ikke at de er usikker.

Jeg var hundepasser før. Da passet jeg mange forskjellige. Evt en dachs. Har aldri tenkt åver om de små er mer bjeffete???

Men jeg tørr ikke å være skråsikker, for jeg har egentlig ikke så mye kunnskap

Skrevet

Jeg synes det er kjempekoselig om folk spør om de får hilse på. Dessverre er hundene litt overlegne, så folkene blir som oftest bare verdiget et par sniff før dyra svinser videre :P

Har også møtt et par mennesker som har sagt fra, rolig og hyggelig, at de er redde for hunder, og det synes jeg også er veldig greit, da kan jeg sørge for å ta hunden unna og begge får en hyggelig tur. Vi går altså mye tur på smale, svingete skogsstier, så det er ikke alltid jeg rekker å ta hunden inn før vi møter mennesker. De er også veldig rolige og hopper aldri, så de virker ikke så skremmende selv på redde mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...