Gå til innhold

Hundeeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere hundeeiere at det er plagsomt at noen kommer bort til dere mens dere går tur, og spør om hva slags rase det er, og om man kan få hilse på hunden? Jeg gjør ikke dette med alle jeg ser, men kanskje en gang i halv året :D Har ønsket meg hund lenge, og derfor er det veldig koselig å få hilst litt på forskjellige hunder.

Jeg vet at ikke alle hunder er trygge, og jeg vil gjerne at deskal få gå sin tur med eierne sine uten å bliutsatt for situasjoner hvor de føler seg truet til å bli utrygg.

Alle eiere og hunder har hittils bare vært positive til slikt, og gjerne ropt hunden bort til meg før jeg har spurt om å få hilse på. Mange rveldig oppstemte og stolte over vennen sin, og har vært positive.

Men samtidig er jeg usikker på om jeg er påtrengende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ute med bikkja 2 ganger for dagen i gjennomsnitt, og da lange turer. Møter sikkert 1-4 personer til sammen som bare mååååå stoppe og klappe og kose godgutten min, jeg syns det bare er positivt jeg og svarer på alt de spør om, da blir jo også rasen jeg har omtalt hyggelig senere :) Men det er meg, vet om mange som glefser nei takk til mennesket og går videre med bikkja..

Skrevet

Det kommer veldig an på hunden jeg har med på tur...

Jeg er hundetrener, og tar inn til meg hunder som omplasseringen her ikke helt makter og vet hva de skal gjøre med...

-Altså "problemhunder". Disse trener jeg og vurderer - evt. endrer et adfersmønster FØR de får komme til sine nye hjem.

Når jeg er ute med disse hundene, så få ikke folk hilse på dem dersom dette er en situasjon som hundene takler dårlig.

Har en hund er sosiasliseringsproblem, så vil det bare forsterkes dersom alle får komme bort og stresse opp hunden.

Da kan jeg nok være en av dem som sier bastant nei til at folk får komme bort.

Av mine egne hunder har jeg EN som sliter med angst for "det meste". Hun er en av dem som ikke burde omplasseres - men så er hun så deilig når hun er trygg, så hun har blitt værende her.

Når vi går ute får ingen hilse på henne. Dette ville gjort henne verre og endt med at hun glefset etter folk.

De andre to jeg har er veldig sosiale hunder, og det går greit at folk hilser.

Men hundene skal heller ikke ha alt for mye av dette, da det lett kan gå over i stress. Her er det også forskjell på disse to - og den ene ville taklet mye mer av sånt enn den andre.

Så jeg kan ikke påstå at jeg verken er "en som lar folk hilse eller ikke" - men jeg ser det an på hunden jeg har med på tur. :)

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig også litt oppstemt når jeg ser en hund som går tur, hehe. Skulle egentlig hatt meg en hund jeg, men har katt og har ikke tid til hund nå. Men man må ta hensyn til at noen sier nei fordi det er en grunn. Jeg har stor respekt for hunder, da de kan ha en oppvekst eller noen opplevelser som gjør dem utrygge. Så det er alltid viktig å spørre eier først.

Husker hunden til naboen min som måtte avlives da jeg var liten. Fordi noen hadde gått bort til han på gata og gjort han redd og aggressiv. Dette førte til at den ene personen ble bitt og krevde at hunden ble avlivet.

Jeg var veldig trist og lei meg lenge, for jeg hadde hilst på hunden i mange år når jeg gikk forbi. Kunne sitte på trappen med han og kose uten noe problem. Han hadde levd lenge hos naboen uten problemer, så kom noen å var så kald mot han. Jeg var rett og slett kjempe sint...

Derfor vil jeg ikke utsette andre hunder for slikt, da jeg vet at de kan være fantastiske hunder når de er i sitt trygge miljø.

Endret av Langsyne
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg synes stort sett det er bare koselig at folk vil hilse på hunden min. Jeg har en hund selv, og to hunder som bor hjemme hos foreldrene mine. (er student) Den jeg har selv er litt usikker mot enkelte mennesker, så jeg pleier å forklare de som vil hilse på at de skal sette seg ned og la hunden komme bort å snuse. Da får jeg en bra sosialisering for hunden og folk får hilse på. Når jeg går med alle tre hundene, pleier jeg å si at de kan hilse på den eldste, en flat coated retriever- tispe som stort sett sitter rolig og ikke bryr seg alt for mye. Hun takler kontakt med alle typer mennesker, også kan de andre to yngre hundene holdes litt tilbake. De to kan også være litt VEL voldsomme og entusiastiske når de hilser.

Så lenge folk tar hensyn til at jeg sier at de skal være litt forsiktig, så ser jeg bare på det som positivt at folk hilser. Hvis jeg ser at hunden min trekker seg veldig og er redd tvinger jeg han ikke til å hilse, og da forventer jeg at folk tar hensyn når jeg sier at det ikke passer. Men som regel er det helt greit. Koselig at folk er interessert.

Skrevet

Jeg blir også glad inni meg når jeg ser lydige hunder som går uten bånd. Da jeg var barn spurte jeg ofte om å få klappe dem. Men nå er jeg 24 år og har sluttet med det. Syns det er barnslig.

Skrevet
Synes dere hundeeiere at det er plagsomt at noen kommer bort til dere mens dere går tur, og spør om hva slags rase det er, og om man kan få hilse på hunden? Jeg gjør ikke dette med alle jeg ser, men kanskje en gang i halv året :D Har ønsket meg hund lenge, og derfor er det veldig koselig å få hilst litt på forskjellige hunder.

Jeg vet at ikke alle hunder er trygge, og jeg vil gjerne at deskal få gå sin tur med eierne sine uten å bliutsatt for situasjoner hvor de føler seg truet til å bli utrygg.

Alle eiere og hunder har hittils bare vært positive til slikt, og gjerne ropt hunden bort til meg før jeg har spurt om å få hilse på. Mange rveldig oppstemte og stolte over vennen sin, og har vært positive.

Nei, jeg syns bare det er utrolig koselig :O)

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, og faktisk riktig så hyggelig, om folk spør om de kan hilse. Folk som bare GJØR det derimot har jeg ikke noe til overs for! Bisken min ble kjempeskremt en gang en dame plutselig tok tak i ham bakfra (han er ganske liten) og nesten løfta ham opp..!

Men folk flest pleier å være veldig trivelige! :)

De jeg har mest problemer med på tur er faktisk andre hundeiere... Mange slipper bikkja si løs uten hemninger fordi de tar det som en selvfølge at alle hunder vil hilse og leke.

Skrevet
Synes dere hundeeiere at det er plagsomt at noen kommer bort til dere mens dere går tur, og spør om hva slags rase det er, og om man kan få hilse på hunden? J

Nei, absolutt ikke. Tvert i mot så synes jeg det er en forfriskende avveksling fra folk som løper bort og begynner å herje med hunden min som om jeg ikke var der.

Skrevet
Jeg blir også glad inni meg når jeg ser lydige hunder som går uten bånd. Da jeg var barn spurte jeg ofte om å få klappe dem. Men nå er jeg 24 år og har sluttet med det. Syns det er barnslig.

Hør alle menn/kvinner. Dagens mest riktige påpekning fra en moden 24åring: Det er barnslig å hilse på hunder og hundeeiere på gaten. :fnise:

Skrevet

Barnslig eller ikke, jeg synes det er kjempekoselig om noen vil hilse på hundene mine. Om hundene vil hilse, vel og merke.

Så dyre-/hundemennesker er velkomne til å hilse når som helst.

Hundene mine er litt usikre på fremmede, men digger å hilse på folk som har dyretekke.

Skrevet (endret)

Så lenge de spør på forhånd så er det helt greit.

De fleste som ikke er hundemennesker pleier dog å holde seg unna min godgutt. Litt vill, kan man si.

Edit: Egentlig kommer det veldig an på hva slags hund man har, om det skjer ofte osv.

Fascinerende, egentlig.

Endret av Wind
Skrevet

Jeg liker også å hilse på hunder som er ute og går tur, foreldrene mine har en golden som jeg har trenet opp og oppdratt kan man vel kalle det, så er veldig hundemenneske og skal ha hund selv innen to år :) (det kreves litt planlegging, raser, bosted osv.)

Jeg syns det er trivelig at folk hilser på Ponto, som familiens hund heter, når vi går tur, men jeg kjenner til hundeeiere som har engstelige eller usikkre hunder og de liker ikke at folk skal stoppe opp og hilse på hunden. En av dem sa til meg under en diskusjon om dette en gang : Stopper folk opp for å hilse på ungene til folk, hvis de er på tur med ungene i skogen eller lignende? :fnise:

Jeg har stor forståelse for dette, de beskytter bare hundene sine, som man jo skal gjøre :) Så det er bestandig lurt å se an hund og eier og spørre før man setter seg på huk og skal hilse på de firbente.

Skrevet

Jeg synes som oftest det er greit hvis det er noen som spør først, men å bare gå rett bort til hunden sånn uten videre liker jeg ikke ettersom hun ikke alltid har lyst å hilse, og gjerne da blir litt redd hvis personen "henger" over henne og er alt for ivrig etter å kose.

Skrevet

Kommer litt an på hvordan de oppfører seg mot meg og hunden, men stort sett er det bare hyggelig :)

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

For to dager siden var jeg litt oppgitt og lei, så var det en hund som faktisk kom rett bort til meg :fnise: Den logret og var litt overveldet, men samtidig rolig (snuste jo rolig og var bare glad og utadvendt). Den var i bånd, men det var i et tur område og båndet var kjempe langt, så eieren kom fort bort og beklaget seg mye og sa at han bare var 1/2år og at hun nettopp hadde fått han.

Det var det mest koseligste jeg opplevde på turen og etterpå var jeg i mye bedre humør:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg synes som oftest det er greit hvis det er noen som spør først, men å bare gå rett bort til hunden sånn uten videre liker jeg ikke ettersom hun ikke alltid har lyst å hilse, og gjerne da blir litt redd hvis personen "henger" over henne og er alt for ivrig etter å kose.

Så lenge folk har VETT til å spørrer eieren om de kan klappe hunden er det helt okey og bare hyggelig .Men folk som bare gå rett bort til en fremmed hund som kanskje t.o.m står alene -begår selv en viss risiko for å bli bitt . Utrolig mange bitt-ulykker hender i slike situasjoner . .Mange tjenestehunraser / brukshunder liker ikke fremmede mennesker egentlig og vil IKKE egentlig ha kontakt med fremmede mennesker utenom sin egen eier og familie den kjenner , alltså medfødt reserverthet ,dominans og vaktinnstinkt - men er heller mistenksom ovenfor fremmede ,er deres naturlige instinkter , noe de skal være -ellers kunne de ikke fungert som vakt /brukshunder/forsvarsarbeid om de manglet disse instinkter .

Uansett - jeg har respekt for alle hunder - som hundevant -går jeg aldri bort til fremmede hunder -det er en regel alle bør lære ,både barn og voksne .

Selv en bitteliten puddel kan bite .....selv de små har jeg respekt for -selv om jeg har vokst opp med hunder hele livet og er oppdretter selv i dag gjennom over 20 år .Uansett hvor godt sosialisert en brukshundrase er -så vil instinktene alltid være der ... ! Så en hund kan aldri stoles 100 % på -den oppfører seg alltid annerledes mot fremmede enn den ville gjordt mot eieren / familien og barna .Mot sine " egne folk " er de verdens snilleste og mest pålitelige tolmodige skapninger .....

Men fremmede mennesker har ikke den " valpelisensen " jeg kaller det for ...

Så fremmede hunder må en være forsiktig med .Ikke påtving deg - kontakt når hunden ikke vil ha kontakt .Og de fleste raser er mer eller mindre reservert mot fremmede - både liten og stor rase .Selv små hunder -er like mye hund som en hvilken som helst annen større hund .De har samme basic - instinkter .

Skrevet
For to dager siden var jeg litt oppgitt og lei, så var det en hund som faktisk kom rett bort til meg :fnise: Den logret og var litt overveldet, men samtidig rolig (snuste jo rolig og var bare glad og utadvendt). Den var i bånd, men det var i et tur område og båndet var kjempe langt, så eieren kom fort bort og beklaget seg mye og sa at han bare var 1/2år og at hun nettopp hadde fått han.

Det var det mest koseligste jeg opplevde på turen og etterpå var jeg i mye bedre humør:)

Koselig :)

Selv en bitteliten puddel kan bite .....

Ja, de små er det vel slik med at de må vise seg frem litt mer? eller?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Koselig :)

Ja, de små er det vel slik med at de må vise seg frem litt mer? eller?

Små hunder er mer utagerende med bjeffing etc Reagerer sterkere og er ofte mer " usikker " på mange situasjoner -enn en stor hund ville være .Etter min erfaring krever de små rasene faktisk MER sosialiseringstrening helt fra de er små enn mange større raser , forde de små hundene ofte er mer usikre og " lettskremte " enn store raser som ofte reagerer tregere og roligere på en rekke situasjoner .

Småhunder = gneldrebikkjer ....ikke rart de har ord på seg for å være det

Kontra store raser som ofte er roligere og reagerer ikke så raskt / spontant med eks bjeffing .

Gjest Elastica
Skrevet

Både jeg og hundene mine synes det er veldig koselig. Den ene er imidlertid litt mer reservert, og dersom han gir uttrykk for usikkerhet, tar jeg han vekk fra situasjonen. Han er ikke glad i å hilse på fremmede, men det går stort sett fint. Den andre derimot, blir sjeleglad - han er supersosial. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...