gerotten Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Hei folkens. jeg er i en litt vanskelig situvasjon. Har funnet den store kjærligheten i Berlin, og skal flytte dit til våren, men hvordan skal jeg ensklest få jobb? Jeg snakker jo ikke spesielt godt tysk, har meldt meg på ett kurs som begynner neste uke og i 2 mnd fremover. Har noen vært i samme situvasjon? Har noen råd eller tips hvor jeg kan hendvende meg? Føler meg så hjelpesløs, alle råd mottas med stor takk.. Har ingen utdannelse bortsett fra 2 år på reiselivslinje, der jeg strøk i matte og har hele livet jobbet i butikkbransjen som avd.leder\ass.butikksjef og er nå på hovedkontoret til en stor aktør i daglidvarebransjen.
Gjest bslth Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 hvorfor ikke begynne å studere? jeg forstår ikke helt om du mangler videregående eller ikke - men det finnes flere alternativer for både vgs og høyere utdanning i utlandet. det er veldig vanskelig å skaffe deg jobb når du ikke kan tysk godt, så det må bare være første prioritet. nå vet du jo ikke enda om dette vil holde eller ikke(kjærligheten altså), men berlin må jo uansett være en fantastisk by å oppholde seg i som student:=) om du ikke vil/kan studere så får du ta kontakt med et vikarbyrå når du ankommer berlin. men vær obs på at lønna der er dårligere enn her, og det blir hardere økonomiske kår i tyskland. arbeidsledigheten er langt høyere enn i norge, og det er generelt mer fattigdom. men, berlin er en storby, og om du er villig til å ta noen drittjobber til halvkjip lønn en periode så kan du jo klare det fint.
gerotten Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2009 takk..selv om lønna er dårligere så er jo alt billigere der også.Betaler 4000 dor en bra toromsleilighet. noen som har erfaring med det å bo og jobbe utenlands for en periode?
Gjest Faerie Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Såvidt meg bekjent er det veldig høy arbeidsledighet i Berlin. Se om du kan finne ut noe om arbeidsmarked og lønninger - har ikke nav en utenlandsavdeling? Enkelte vikarbyråer er iallfall internasjonale og burde kunne hjelpe deg med info?
Gjest fisk Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Kanskje du kan bli Au-pair? Har flere venninner som har gjort det. Og kanskje en fordel at du bor hos vertsfamilien i starten, og ikke hos en helt ny kjæreste? (nå vet jo jeg ingenting om forholdet deres da, så jeg skal vel egentlig ikke si noe om det )Det går kanskje også an å bo et annet sted. Og det kan være lettere å lære språket når du snakker med barn. Jeg syntes tysk var et ganske enkelt språk å lære. Var i Berlin en sommer da jeg var 15, og lærte ganske mye på 1 mnd. Det er mye som er ganske likt som norsk.
gerotten Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2009 dere er så utrolig snille som gir meg råd...tar i mot fler med stor takk
Gjest tips Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link
gerotten Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2009 Tusen takk, den har jeg allerede søkt på
Phaedra Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 (endret) Jeg flyttet til Hellas da min bedre halvdel fikk jobb der. 1 - 1/2 år gikk med på å lære meg nok gresk, bli kjent med kulturen, skaffe meg omgangskrets osv. Etter det kunne jeg begynne å se meg om etter jobber (jobbet frivillig en stund først - men skaffet meg store deler av vennenettverket mitt gjennom frivillig jobbing). Sånt rent bortsett fra det så tok jeg samtidig fag ved universitetet i Oslo (nettbaserte) i mitt eget tempo. På den måten fikk jeg litt ekstra penger inn på konto fra lånekassa, og følte at jeg ikke "stagnerte" i livet mitt. Har gjort ferdig hele utdannelsen min ved universitetet i Oslo fra utlandet (kom hjem og tok eksamen, og obligatoriske seminarer når jeg måtte). Ettersom jeg hadde påbegynt bachelor, og lingvistikk var en del av den, så fikk jeg også støtte til forkurs i gresk den første sommeren, og det kom veldig godt med. Hvis du tar studier på universitetet i Oslo med f.eks. tysk så kan du jo også søke om å ta deler av studiene i tyskland, og da har du enda bedre "grunn" til å oppholde deg der Så en kombinasjon kan nok være bra Frivillige prosjekter kan du finne blant annet her. Så kan du jo søke på andre jobber i mellomtiden når du kommer ned dit. Du kan også kontakte http://www.atlantis.no/ hvis du er under 30 (mulig de har for over 30 også.) Endret 14. januar 2009 av Phaedra
Phaedra Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 (endret) Mere du kan titte på: http://www.nav.no/97603.cms NAV EURES kan hjelpe deg med å søke jobb i utlandet. Enda mer: http://www.hivolda.no/index.php?ID=12973 Endret 14. januar 2009 av Phaedra
FruF Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Ah, Berlin! Eg studerte der i eit år, det er ein fantastisk by. Har du tatt kontakt med ambassaden og sjømannskirka? Eg tenker at det kanskje er best å finna ein jobb der norskkunnskapen (som betyr alle skandinaivske språk, og sannsynlegvis utmerka engelsk) din er ein ressurs heller enn ein jobb der dine manglande tyskkunnskapar er eit problem? Kva med hotell, reiseliv eller guiding? Flyplass eller togstasjon? Men du må få lært deg tysk så fort som mogleg, og du viss du ikkje får ein jobb med ein gong er det lurt å finna seg eit studie, noko frivillig arbeid eller eit eller anna som gir deg eit kontaktnett og språktrening. Når du får ein jobbmoglegheit så vær obs på at Berlin er ein gigantisk by geografisk, så det tar lang tid å reisa frå ein del til ein annan. Eg blei stadig overraska over kor lang tid ting tok, sjølv om kollektivtrafikken er bra er avstandane så store.
gerotten Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2009 Det var lurt, sjømannkirka sier du? Dette er egentlig helt sykt å gi opp jobb og livet her hjemme, men har jo ingen annen mulighet omjeg vil ha mannen i mitt liv...
Gjest Faerie Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Det var lurt, sjømannkirka sier du? Dette er egentlig helt sykt å gi opp jobb og livet her hjemme, men har jo ingen annen mulighet omjeg vil ha mannen i mitt liv... Har du ikke? Kan ikke han flytte hit til deg da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå