Gå til innhold

Oppkvikkere i forbindelse med eksamenslesing

Fremhevede innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg skal ha tre privatisteksamener i norsk i mai, ved siden av studie på folkehøyskole, med masse arbeid med utstillinger etc.

Jeg har det problemet at jeg ikke har så mye krefter igjen på ettermiddagen, så når jeg setter meg ned med norskbøkene blir jeg så trøtt at jeg såvidt klarer å holde øynene åpne - etter bare 30 minutt!!! Det blir det jo ikke mye lesing av.... :sukk:

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å pigge meg opp så jeg orker å lese? Jeg klarer ikke lukten av kaffe, så akkurat dét er uaktuelt. Er det noen tabletter jeg kan spise, for eksempel? Som er lovlige, selvfølgelig :jepp:

Eneste "oppkvikkeren" jeg har for tiden, er koffeinen i pepsi max'en, og den hjelper jo ikke stort.... Og jeg har ikke tid til trening, så kan ikke bruke det som oppkvikker heller... trenger hjelp :jepp:

Hjelp meg med gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann!

Jeg skal ha tre privatisteksamener i norsk i mai, ved siden av studie på folkehøyskole, med masse arbeid med utstillinger etc.

Jeg har det problemet at jeg ikke har så mye krefter igjen på ettermiddagen, så når jeg setter meg ned med norskbøkene blir jeg så trøtt at jeg såvidt klarer å holde øynene åpne - etter bare 30 minutt!!! Det blir det jo ikke mye lesing av.... :sukk:

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å pigge meg opp så jeg orker å lese? Jeg klarer ikke lukten av kaffe, så akkurat dét er uaktuelt. Er det noen tabletter jeg kan spise, for eksempel? Som er lovlige, selvfølgelig :jepp:

Eneste "oppkvikkeren" jeg har for tiden, er koffeinen i pepsi max'en, og den hjelper jo ikke stort.... Og jeg har ikke tid til trening, så kan ikke bruke det som oppkvikker heller... trenger hjelp :jepp:

Hjelp meg med gode tips?

Trening er veldig viktig, det får man veldig mye energi av. Frisk luft er viktig, noen ganger er det bedre å gå en tur en time(selv om man kan føle dette er "bortkasta" tid)

Ellers skal rød Gerimax ginseng være veldig bra for korte perioder. Mens jeg personlig syns det funker bedre å bruke den blåe pakken, men heller over litt lenger tid:)

Lykke til!

Skrevet

Det finnes jo sånne energidrikker (battery og slikt) som har mer koffein enn vanlig cola/pepsi.

Problemet med sånt er at koffein ikke har en oppkvikkende effekt SÅ lenge, men sitter i kroppen en stund. Så om du drikker for mye får du masse energi, men klarer ikke fokusere den på studiene. Blir bare sittende å tromme med hånda, vippe med beinet eller å bli rastløs (ta det fra en som har lang erfaring med trøtt studering!).

Ofte synes jeg det hjelper å drikke energidrikk med sukker (sukker er jo også oppkvikkende, men har igjen kort effekt) med en gang jeg setter meg ned. Da kommer jeg inn i en god studieteknikk som det er lettere å fortsette med selv om man blir litt mer sliten.

En annen ting er at det faktisk ER viktig å ta pauser! 5-10 min hver time. Da får hjernen slappet av, og du studerer mye mer effektiv den tiden du bruker på å lese. Jeg merket mye fremgang etter at jeg begynte med faste pauser.

Andre ting som kan vekke deg opp:

5 min gåtur i kaldt vær

en kort dusj (kald, om du er tøff)

varm drikke

litt mat

noen kort-korte treningsøvelser (hopp og sprett litt rundt, tøy deg, noe sånt)

å gjøre noe HELT annet (legg kabal i 5 min, se på TV, bygg et korthus...hva som helst!)

en bitteliten telefonsamtale

Skrevet
Ellers skal rød Gerimax ginseng være veldig bra for korte perioder. Mens jeg personlig syns det funker bedre å bruke den blåe pakken, men heller over litt lenger tid:)

Ja er det sånt som hjelper? Har vurdert å prøve det selv noen ganger, men har liksom ikke fått gjort det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...