Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 For noen år siden tok jeg tester hos legen som viste at jeg er allergisk mot nøtter. I jula har jeg spist diverse som har inneholdt nøtter, blant annet kaker, konfekt og sånt. Det eneste jeg har merket er litt ubehag i brystet, et slags trykk på venstre side, og litt kløe i halsen. Er dette farlig, eller er det bare dette som skjer når man spiser noe man ikke tåler, er allergisk mot?
Gjest Mea Culpa Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Er du allergisk mot nøtter bør du holde deg langt unna alt som kan inneholde det. I verste fall kan du faa et anafylaktisk sjokk som kan vaere dødelig.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Er du allergisk mot nøtter bør du holde deg langt unna alt som kan inneholde det. I verste fall kan du faa et anafylaktisk sjokk som kan vaere dødelig. Det der hørtes ikke bra ut. Men jeg merker ikke noe til akkurat det der, uten om litt kløe i halsen, noe som ikke alltid skjer. Regner med at det er grader av dette og grader av hvor allergisk man er mot noe?
Pingting Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Det der hørtes ikke bra ut. Men jeg merker ikke noe til akkurat det der, uten om litt kløe i halsen, noe som ikke alltid skjer. Regner med at det er grader av dette og grader av hvor allergisk man er mot noe? Det er helt klart forskjellige grader! Men jeg ville nok vært litt forsiktig likevel, det hender at allergier forverrer seg. Det gjelder vanlige allergier ihvertfall, mulig det ikke er sånn ved matallergi.
Morrille Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Allergi kan graderes fra 0-5 hvor 0 er ingen allergi og 5 er uttalt allergi. Men selv du er i en av de lave grupper kan det være risiko for anafylaktisk sjokk - selvom risikoen jo selvfølgelig er mindre.
Pjukset Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Uansett hva slags matallergi man har, så vil det og spise disse matvarene kunne medføre til nedsatt immunforsvar som igjen vil kunne føre til at du blir mer syk.
Gjest Sativa Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Selv om du bare merker litt ubehag nå, når du spiser nøtter, så kan det plutselig skje at du får en alvorlig reaksjon. Hvis det skjer, og du ikke kommer deg tidsnok til sykehuset så kan du dø. Jeg vil påstå at du gambler med livet ditt dersom du spiser så mye som en eneste liten nøtt til.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Å spise mat en er allergisk mot er akkurat som om når du krysser en svært traffikert vei uten å se deg for... det kan gå bra 1.-2.-3---- 10. gangen, men en eller annen gang smeller det, og da smeller det skikkelig. Det at du har milde symptomer når du spiser nøtter viser at du er allergisk, og allergien kan plutselig bli verre. La meg komme med et eksempel: Jeg er blant annet allergisk mot husstøvmidd, burot, og hund. Hver for seg har jeg ingen andre plager enn litt kribling i halsen, og litt kløende øyne.. Har ikke vært så hardt plaget altså. I sommer var jeg på hytta til en familie med hund. De hadde ikke fjernet buroten utenfor hytta, og sofaen jeg satt i hadde ikke blitt støvsuget på lange tider. Da disse tre allergenene opptrådte samtidig ble det for kraftig kost for immunsystemet mitt, og halsen snørte seg sammen (bokstavlig talt), og jeg måtte i full fart inn på legevakten for akuttbehandling! Ikke særlig behagelig, men det verste var at allergien min ble kraftigere etter det. Nå kan jeg nesten ikke se på en hund uten å måtte ta allergimedisiner, huset må være tilnærmet støvfritt til enhver tid, og hvordan det går med bjørkepollen og burot til våren/høsten er jeg spent på å se... Så mitt råd: ikke provoser! Det kan som sagt gå bra i lang tid, men plutselig kan allergien slå til, spesielt hvis immunforsvaret er litt svakt der og da, og med en så alvorlig allergi som nøtteallergi hadde ikke jeg tatt sjansen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå