CocoPiaf Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Jeg går nå VG2 i linja Studiespesialisering med formgivning, men har funnet ut at det jeg egentlig burde ha gjort er å gått Restaurant og matfag. For det jeg ønsker mest å bli er konditor. Alle steder jeg ser så står det at man må gå 2 år VGS på restaurant og matfag, så ha 2 år lærling. Men det er for det meste for sent for meg! Er det noen som vet om skoler eller lignende her i norge eller utlandet hvor jeg kan bli konditor ? Setter pris på svar om noen vet noe
Phaedra Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Karmøy folkehøyskole har konditor- og bakerfag. Det er den eneste jeg finner. Ser ut som om du må ta vgs. fagene og svennebrev.
Phaedra Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Ser ut som om du muligens kan finne noe i Sverige: "Vi får ofta frågan om hur man ska gå till väga för att utbilda sig till bagare/konditor om man redan har arbetat ett par år inom en annan bransch - vilka alternativ finns då? Om du har intresse för att arbeta inom bageri/konditori så kan ett sätt vara att söka till en bageri- och konditoriutbildning vid någon KOMVUX- eller Lernia-skola. Exempel på en sådan KOMVUX-utbildning är vid Studium, Burgården i Göteborg. Lernias utbildningar finns däremot endast på ett fåtal platser idag och med ett fåtal elevplatser. För att se var dessa utbildningar nu finns så kan du gå in på Lernias hemsida, www.lernia.se Ett annat sätt att utbilda sig på är att du söker till de skolor och företag som erbjuder kortare kurser av utbildningar. Denna möjlighet förekommer vid bland annat Restaurangakademin och ett flertal råvaruleverantörer. För närmare information kontakta oss på [email protected] eller gå in på Restaurangakademiens hemsida www.restaurangakademien.se" Ellers finnes det en del kurs på http://www.restaurangakademien.se, men jeg vet ikke hvorvidt disse er "anerkjente" studier. Det virker som om det er litt avhengig av om du får lærligplass etterpå, og det igjen avhenger selvsagt av bedriften du søker plass ved. Og så ser det ut som om de har noen studier ved http://www.lernia.se/ i sverige. "Exempel på genomförda yrkesutbildningar: Konditor Utbildningen vänder sig till dig som: * saknar gymnasiekompetens * är arbetslös * vill byta yrke * är mer praktiker än teoretiker" Hvis du skal søke etter kurs i engelsktalende land så heter konditor "confectioner".
CocoPiaf Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2009 Takk skal dere ha !! er vanskelig å finne ut mye selv
venus_ Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Det er mulig å ta utdannelsen som kokk ved å kun gå 4 år som lærling, jeg regner med dette går ann som konditor også. Men du må allikevel ha en tverrfaglig teoretisk eksamen før du kan ta fagprøve/svenneprøve. Du får sikkert vite mer om dette om tar kontakt med opplæringskontoer i fylket ditt, eller evt med en bedrift som tar imot konditorlærlinger. Jeg vil se for meg at dette er en mye gøyere måte å skaffe seg utdannelsen på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå