Gå til innhold

Hummus

Fremhevede innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg er veldig glad i hummus og tenkte jeg skulle lage det selv for en gangs skyld. Jeg brukte denne oppskriften, men jeg syns ikke den ble saa god egentlig ...

Og skal tahini smake saa bittert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager som regel av samme mengde kikerter, men har ikke løk i (derimot kanskje to fedd hvitløk, litt avhengig av hva jeg skal dagen etter ;)) og bruker nok nærmere en teskje tahini enn en spiseskje. Har heller ikke så mye som saften av en halv sitron oppi, jeg klemmer i litt saft av gangen og smaker underveis.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg bruker heller ikke løk, men derimot spisskummen - det er helt essensielt i hummus. Dessuten synes jeg det kan være godt med en skje matyoghurt for å runde av smaken litt.

Sitron må tilsettes gradvis tilslutt slik itla sier - da får man den rette balansen i smaken. Jeg pleier også å strø sterkt paprikapulver, dvs med chili i, over den ferdige hummusen. Det ser fint ut, og smaker godt. :)

Skrevet

Det fins to typer tahini; mørk og lys - den mørke smaker mer bittert enn den lyse. Syns ikke den lyse smaker særlig bittert?

Jeg bruker lys tahini i hummus, og i likhet med de andre her bruker jeg ikke løk (men derimot et par fedd hvitløk). Spisskummen er også helt nødvendig, syns jeg :)

Bruker denne oppskriften.

Skrevet

Spisskummen bruker jo jeg også - var visst litt trøtt i natt. :klaske:

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Takk for gode tips alle sammen. :) Skal proeve meg litt mer fram neste gang tenker jeg.

Det er lys tahini jeg har kjoept, men jeg syns den smaker temmelig bittert ... Men naa har jeg aldri smakt tahini foer saa det er muligens en vanesak.

• 2 uker senere...
Gjest hummus-elsker
Skrevet

Dette er den beste oppskriften jeg har fått på hummus!

200 g kikerter

70 g tahini (lys)

1 dl vann

2 fedd hvitløl

1/2 dl kaldpresset olivenolje

saften av 1 sitron

1/2 ts fruktose

Erter has i foodprosessor, kjøres til en grov masse. Tilsett tahini og knust hvitløk, kjør til en jevn masse. Tilsett olivenolje, sitronsaft og vann og bland alt til en glatt og jevn masse.

Serveres med godt brød.

Jeg pleier å ha det i en bolle, og heller godt med olivenolje oppe i bollen.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Dette er den beste oppskriften jeg har fått på hummus!

200 g kikerter

70 g tahini (lys)

1 dl vann

2 fedd hvitløl

1/2 dl kaldpresset olivenolje

saften av 1 sitron

1/2 ts fruktose

Erter has i foodprosessor, kjøres til en grov masse. Tilsett tahini og knust hvitløk, kjør til en jevn masse. Tilsett olivenolje, sitronsaft og vann og bland alt til en glatt og jevn masse.

Serveres med godt brød.

Jeg pleier å ha det i en bolle, og heller godt med olivenolje oppe i bollen.

Tusen takk for oppskrift, skal proeve den neste gang. :)

Skrevet

Hei

Dette har ikke noe med det du spurte å gjøre, men jeg bruker iblant å lage Baba channoujj i stede for hummus. Synes det smaker litt bedre. Om ikke annet så får man litt variasjon(og får brukt opp tahinien)

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=103

Skrevet

Hva annet (enn hummus og oppskriften over her) bruker dere tahini til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...