Gå til innhold

Sykler 6 km til jobb


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jobber på et sted der man bør gå representativt kledd. Sykler hver dag 6 km hver vei til og fra jobb...hvordan gjør jeg det med klær? Norge er kaldt og jeg er ikke typen som har refleksvest og sykkelhjelm, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags type er du da?

Er det ikke bare å sykle i jobbtøyet da? Når du likevel ikke er typen til å bruke funksjonelt tøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er typen til å bruke refleksvest og sykkelhjelm så bør du kanskje droppe sykkelen? Norge er et kaldt og mørkt land, og du skjønner vel hvorfor man skal bruke hjelm og refleks (i det minste lys på sykkelen) da.

Tviler på at det finnes vind/vannavstøtende forede dressjakker, skjørt og andre "penklær", samt stillettheler, så kle på deg skikkelig tøy eller frys deg halvt i hjel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler til jobben i treningstøy, og har jobbklærne mine i en ryggsekk. Jeg skifter på jobben. Sykkelhjelm er en kjekk investering, fordi sykkelveiene i norge ikke er i like god stand som i land hvor de pleier å sykle uten hjelm. Er du redd for sveisen går det an å ta med en hårbørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling i all slag vær er ganske enkelt ikke mulig å kombinere med å være representativt kledd. Kjøp deg en vind -og vanntett overtrekksdress,tynne ullklær til å ha under på kalde dager, hjelm og refleksvest. Mulig du ikke synes hjelm ser spesielt bra ut, men det er veldig kjekt å ha den dagen du tryner i asfalten. Vesten er heller ikke spesielt kledelig, men nødvendig ganske enkelt fordi det er en fordel at bilister ser deg før du ligger under hjulene.

Jobbklærne har du enten i en ryggsekk eller hengende på jobb og skifter når du kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har dusj og garderobe på jobb, så eg har dusja, skifta, sminka meg og alt på jobb. Har med tøyet i vanntett sykkelveske. Har dere ikkje dusj/garderobe så funker det nok med ein våtserviett eller eingangsvaskeklut som du veter i vatn, pluss deo.

Angåande hjelm. Det er mykje betre å sjå dum ut enn å bli dum/død. Hjelmene er uansett mykje penere nå enn for 15 år sidan. Det er ikkje bøtte lenger. Du kan velge ein nøytral ein.

Refleksvest er også veldig smart. Er ofte vanskeleg å sjå ein mørkkledt person frå bil i mørket. Mjuke traffikanter stiller svakt i møte med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg kan ikke forstå at noen en gang tenker på å sykle til jobb i de samme klærne de skal gå i - man blir svett, våt, skitten (av alle de høflige billistene som spruter sølevann på en), samt at man jo risikerer enkle reparasjoner på vegen (kjede spretter av etc, med påfølgende olje på hendene).

Jeg sykler til jobb i sykkelbukse og jakke med tynt ulltøy under dersom det er den kaldeste årstiden og har klær med meg/hengende på jobb. Sminke og dusj samt hårstell blir utført på jobben.

Det kunne ikke ramle meg inn å sykle uten hjelm selv om jeg synes den er lite kledelig. Sikkerhet først, deretter design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på et sted der man bør gå representativt kledd. Sykler hver dag 6 km hver vei til og fra jobb...hvordan gjør jeg det med klær? Norge er kaldt og jeg er ikke typen som har refleksvest og sykkelhjelm, for å si det sånn.

Du må kle deg godt på sykkelturen med både refleks og hjelm for din egen sikkerhets skyld, den er nå viktigere enn forfengeligheten i lengen vel.. ?? =)

Ta med deg skift i en pose oppi en ryggsekk. Pass på at klærene ikke blir våte. Ha ett par dressjakker og ett par pensko på jobb som du kan skifte til, slipper du drasse rundt på en hel garderobe hver dag.

Vet ikke om dere har en slags garderobe på din arbeidsplass eller om du har ett eget kontor er det ihvertfall ikke problem..

Det skulle ikke være for vanskelig om en er litt kreativ =) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble egentlig litt irritert over de svarene du har fått, så her får du et svar som går litt mot strømmen. Jeg har bodd i København i de siste mange årene og der sykkler alle (hver det blir syklet 1,2 millioner km hver dag i Kbnh!) og det er veldig få refleksvester og sykkelhjelmer, men til gjengjeld mange foretningsmenn og -kvinner i drakter/dresser og andre som ser veldig velkledde ut. Se bare her: http://www.copenhagencyclechic.com/

Nå bor jeg i Melbourne og her er det veldig få som sykler (selv om byen faktisk er veldig godt egnet til det) og jeg tror personlig at en av grunnene til det er at de som sykkler ser superproffe ut i klikk-sko, sykkelklær, reflekser, dyre sykler osv. osv. Dermed blir det skapt et inntrykk av at man ikke kan sykle hvis ikke man har et sånt utstyr eller hvis ikke man sykler 10 km på 30 minutter. Det er veldig beklagelig ut fra både de miljømessige og helsemessige omkostningene det har at folk fravelger sykkelen, men enda viktigere så er det FEIL!!

Jeg har syklet 7 km til og fra skolen her nede i et år, både i veldig varmt vær (40 grader) og mere kalde dager. Selv om det selvfølgelig ikke blir like kaldt her nede som i Norge, blir det kjølig nok. I tillegg har jeg syklet min fair share i DK og der er været jo ikke så ulikt det norske (dog med mere vind og regn og mindre snø). Pointen er at hvis man vil sykle som et transportmiddel, kan man fint sykle 6 km uten å bli nevneværdig svett og det er derfor fra mitt ståsted helt unødvendig å ha skiftetøy. Det er noe annet hvis man vil sykle som trening, da er det jo en selvfølge at man skal ha treningsklær på, men mitt poeng er at man også godt kan sykle 6 km i et roligere tempo i sine normale klær. Jeg sykler i det aller meste. Høye heler går fint, trange skjørt kan være en utfording. Når det blir kaldt tar man mere klær på, lue og vanter er bra og en kort jakke som ikke går inn i hjulene. Regn er irriterende, men regntøy går greit og når alt kommer til alt er det faktisk ikke så mange dager det regner. Hvis ikke du bor i Bergen... Snø er jo en utfording, vel ikke minst for sykkelen og å ha gode nok dekk. Her mangler jeg erfaring... Jeg bruker ikke refleksvest eller lignene, men selvføgelig lys når det er mørkt.

Sparer det med hjelm til slutt. Her i Australia er hjelm påbudt og derfor bruker jeg den alltid. Har dog en avtale med meg selv om at jeg tar den av, hvis det blir mere enn 30 grader, sånn at jeg kan få litt luft. MEN, det er diskusjoner om nytten av en hjelm. Fra Wikipedia:

Overall, according to CTC, the UK's national cyclists organisation, "the evidence currently available is complex and full of contradictions, providing at least as much support for those who are sceptical as for those who swear by them."

Og hvis man tenker logisk over det, gir ovenstående ganske mye mening. Hvis du velter av sykkelen, er det en automatisk refleks å ta seg for med en arm eller et ben og du vil dermed beskytte hodet i stor grad. Videre og langt mere alvorlig, hvis du blir kastet opp på en bil eller under en bil, hjelper nok ikke en hjelm det store, deværre. Desuten bør man også overveie de sosial kostnadene i forværret helse og økt forurensing ved at en person fravelger å sykle pga. hjelmtvang. Pointet her er ikke å starte en debat om hvorvidt hjelm hjelper, men bare hvis at det ikke er så sort/hvitt som "det er bedre å se dum ut enn å være dum".

Dette ble langt... Jeg håper at TS ble gitt en forståelse for at man godt kan sykle 6 km til jobb i vanlige klær (vær og føreforhold tatt i betraktning selvføgelig). Synes det er viktig i disse miljø- og overvektstider å gjøre oppmerksom på at det finnes land hvor sykkel er et transportmiddel og ikke noe man nødvendigvis racer rundt på iført sykkeshorts og refleksvest.

Lykke til!!

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man ikke uten videre sammenligne sykling ett sted med sykling et annet sted da.

Danmark er et flatt land som er meget godt tilrettelagt for sykling. 6 km på en ordentlig sykkelvei på flat mark er ikke helt det samme som å sykle i kuperte Norge, hvor man sykler like mye i veien sammen med bilene som på en ordentlig sykkelvei. Det kommer nok ann på hvor i landet man sykler her også selvsagt, men her jeg bor er det hvertfall såpass mye opp- og nedover at jeg blir godt svett etter 6 km, og sykler også store deler av ruten i veien. Jeg går ut i fra at bilistene setter stor pris på min refleksvest i og med at det er mørkt når jeg drar hjemmefra og jeg sykler i veien.

Hadde jeg syklet på en flat sykkelvei hadde hverken refleksvest eller hjelm vært like nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at hjelmpåbud har liten virkning er at folk ofte ikke fester hjelmen bra nok eller ar bra nok hjelm, hvis det bare er påbudt. Men viktigst at hjelm kan få folk til å føle seg tryggere slikt at de sykler mer aggressivt og tar flere sjanser.

Hvis man ikke forandrer sykkeladferd er det opplagt at hjelm gir mindre risiko for alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bruker de ikke hjelm i danmark, når nesten hele landet er tilrettelagt for sykling og i tillegg FLATT! Har du prøvd å sykle her i norge eller? Jeg har sykkelvei nesten helt frem til jobben, men den er full av hull, ujevnheter, folk som vaser rundt i sykkelfeltet osv, biler som parkerer der. Hadde det vært ordentlige vedlikeholdte sykkelveier og folk hadde hatt vett på å gå på riktig side, kunne vi sykla uten hjelm her også.

Og det at det er en automatisk refleks å ta for seg med arm eller bein redder ikke alle. Kameraten min hadde vært hjerneskadet i dag om han ikke hadde brukt hjelm den gangen han trynet på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på forholdene du sykler under, vil jeg si. Jeg har brukt sykkelen mye som et fremkomstmiddel, og bekledning avhenger av hvor jeg skal. Dersom det ikke er veldig langt, og få lange eller bratte bakker, ser jeg ikke grunn til å ha på treningstøy. Det er ikke alltid man blir svett av å sykle, spesielt hvis man har tid til å ta det med ro. Jeg har mang en gang syklet av gårde i fullt regnutstyr, med kjole under ytterklærne.

Men om man skal sykle mer ordentlig, ville jeg satset på å skifte på jobben. Hvis jeg har hatt bukse, har jeg ofte bare skiftet genser når jeg har kommet fram (og da syklet med en tynn ullgenser under allværsjakke/treningsjakke).

Angående hjelm, vil jeg absolutt anbefale det. Jeg treffer på så mange halvgale bilister, at jeg ikke tør annet. Det hender nå at jeg også dropper hjelm hvis jeg har pyntet meg, og bare skal sykle en kort tur, som ikke innebærer trafikkert vei i særlig grad. Men jeg tør ikke normalt å sykle i veien uten hjelm. Og når man sykler samme vei hver dag, vil man fort oppdage at det er mye tid å spare på å sykle i veien framfor på fortauet, dersom man tenker at man kan droppe hjelmen og heller sykle på fortau.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble egentlig litt irritert over de svarene du har fått, så her får du et svar som går litt mot strømmen. Jeg har bodd i København i de siste mange årene og der sykkler alle (hver det blir syklet 1,2 millioner km hver dag i Kbnh!) og det er veldig få refleksvester og sykkelhjelmer, men til gjengjeld mange foretningsmenn og -kvinner i drakter/dresser og andre som ser veldig velkledde ut. Se bare her: http://www.copenhagencyclechic.com/

Nå bor jeg i Melbourne og her er det veldig få som sykler (selv om byen faktisk er veldig godt egnet til det) og jeg tror personlig at en av grunnene til det er at de som sykkler ser superproffe ut i klikk-sko, sykkelklær, reflekser, dyre sykler osv. osv. Dermed blir det skapt et inntrykk av at man ikke kan sykle hvis ikke man har et sånt utstyr eller hvis ikke man sykler 10 km på 30 minutter. Det er veldig beklagelig ut fra både de miljømessige og helsemessige omkostningene det har at folk fravelger sykkelen, men enda viktigere så er det FEIL!!

Jeg har syklet 7 km til og fra skolen her nede i et år, både i veldig varmt vær (40 grader) og mere kalde dager. Selv om det selvfølgelig ikke blir like kaldt her nede som i Norge, blir det kjølig nok. I tillegg har jeg syklet min fair share i DK og der er været jo ikke så ulikt det norske (dog med mere vind og regn og mindre snø). Pointen er at hvis man vil sykle som et transportmiddel, kan man fint sykle 6 km uten å bli nevneværdig svett og det er derfor fra mitt ståsted helt unødvendig å ha skiftetøy. Det er noe annet hvis man vil sykle som trening, da er det jo en selvfølge at man skal ha treningsklær på, men mitt poeng er at man også godt kan sykle 6 km i et roligere tempo i sine normale klær. Jeg sykler i det aller meste. Høye heler går fint, trange skjørt kan være en utfording. Når det blir kaldt tar man mere klær på, lue og vanter er bra og en kort jakke som ikke går inn i hjulene. Regn er irriterende, men regntøy går greit og når alt kommer til alt er det faktisk ikke så mange dager det regner. Hvis ikke du bor i Bergen... Snø er jo en utfording, vel ikke minst for sykkelen og å ha gode nok dekk. Her mangler jeg erfaring... Jeg bruker ikke refleksvest eller lignene, men selvføgelig lys når det er mørkt.

Sparer det med hjelm til slutt. Her i Australia er hjelm påbudt og derfor bruker jeg den alltid. Har dog en avtale med meg selv om at jeg tar den av, hvis det blir mere enn 30 grader, sånn at jeg kan få litt luft. MEN, det er diskusjoner om nytten av en hjelm. Fra Wikipedia:

Overall, according to CTC, the UK's national cyclists organisation, "the evidence currently available is complex and full of contradictions, providing at least as much support for those who are sceptical as for those who swear by them."

Og hvis man tenker logisk over det, gir ovenstående ganske mye mening. Hvis du velter av sykkelen, er det en automatisk refleks å ta seg for med en arm eller et ben og du vil dermed beskytte hodet i stor grad. Videre og langt mere alvorlig, hvis du blir kastet opp på en bil eller under en bil, hjelper nok ikke en hjelm det store, deværre. Desuten bør man også overveie de sosial kostnadene i forværret helse og økt forurensing ved at en person fravelger å sykle pga. hjelmtvang. Pointet her er ikke å starte en debat om hvorvidt hjelm hjelper, men bare hvis at det ikke er så sort/hvitt som "det er bedre å se dum ut enn å være dum".

Dette ble langt... Jeg håper at TS ble gitt en forståelse for at man godt kan sykle 6 km til jobb i vanlige klær (vær og føreforhold tatt i betraktning selvføgelig). Synes det er viktig i disse miljø- og overvektstider å gjøre oppmerksom på at det finnes land hvor sykkel er et transportmiddel og ikke noe man nødvendigvis racer rundt på iført sykkeshorts og refleksvest.

Lykke til!!

Jeg har selv bodd i Nederland (gode veier overalt!), og der gikk det veldig fint med tursykkel overalt. Jeg så aldri en eneste hjel eller refleksvest. I Norge har jeg fortsatt tursykkel og jeg sykler i rolig tempo. Jeg er ikke typen som stiller i sykkelbukse, hjelm og 18-girs som suser forbi. Jeg blir heller ikke lett svett.

Jeg tenkte å sykle vår, sommer og tidlig høst når det er rimelig lyst, så er det refleksbrikker på begge sykkeldekkene, samt en bak. Det som er så synd med Norge er at veiene er elendige stort sett hvor enn man er, og veinettet er på ingen måte tilrettelagt for syklister. Sykkelfeltene er tilfeldige og altfor smale. Plutselig kommer det noe i veien, her i Norge. I Nederland ble man aldri overrasket, der var veiene mer logiske.

Det regner og blåser av og til i vestlandsklimaet her, så kan jo alltids tre en regndress utenpå jobbklærne. Men ullundertøy og sykkelhjelm blir for drøyt.

Takk for mange innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sykkelhjelm er skikkelig drøyt ass. Hjelm er helt unødvendig og teit.

Jeg har selv gått på trynet etter at sykkelen skle på vått løv i en sving. Hakket jeg fikk i hjelmen var en vekker for meg. Tviler på at jeg hadde kommet fra det uten varige men uten hjelmen.

Folk må selvsagt gjøre som de selv vil. Men jeg forstår ikke helt hva du ville med denne tråden. Du har jo ganske klart gjort deg opp en mening om at både hjelm, refleksvest og treningsklær er helt unødvendig. Hva i all verden var det da du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...