Gjest Lilleulv Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Jeg vet ikke hvor lang gutten min er nå. Han var 64 cm sist vi målte han, men det er en stund siden og han har gått opp en str i klær siden da (bruker nå 74 i klær). Mannen mener vi må tenke på å kjøpe ny bilstol fordi at selene skal kun gå rett frem og ned, og ikke opp og over skuldrene hans og så ned. Den tingen foran mellom beina skal rett opp, og ikke fremover. Og med han så går jo selene oppover for å rekke opp til skuldrene hans, og den mellom beina går litt fremover... Bør vi da bytte bilstol/sete? Trodde denne kunne holde frem til han var 1 år jeg? Når byttet dere ut bilstolen?
Full_Storm Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Er ikke 100% sikker på hva du mener.Men hvis det er den stolen de bruker fra de er helt små.Så skal ikke hodet stikke over ryggkanten iallefall. Bruker vel å være en "bruskanvisning" bak stolen eller fulgte med når en kjøper en?
Gjest Lilleulv Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Er ikke 100% sikker på hva du mener.Men hvis det er den stolen de bruker fra de er helt små.Så skal ikke hodet stikke over ryggkanten iallefall. Bruker vel å være en "bruskanvisning" bak stolen eller fulgte med når en kjøper en? Nei, hodet har jo et stykke igjen til kanten. Vi har lest bruksanvisning, og står jo ikke noe om det der... men mannen mener altså at det umulig kan være sikkert når selene går oppover og så over skuldrene og ned på fremsiden. At ungen blir komprimert hvis han blir pressa fremover. Jeg aner ikke jeg, det er derfor jeg sjekker Vet ikke om noen annen måte å beskrive det på jeg. Selene gikk jo rett ut fra hullene og ned på fremsiden av barnet før, men nå går de altså oppover fordi skuldrene er høyere enn der selene kommer ut. Håper det er forståelig:)
Pasha Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Det er jo to hakk til selene (i ryggen). kan jo heve dem ett hakk. Det er nok en stund til du må bytte sete trur jeg.. jeg byttet jo ved 9mnds alder, men det var pga av at hun ikke ville ligge mer..bare hylte ved bilturer.. men ved sete nr 2 fikk hun sitte og se mer og da var det greit
LilleKylling Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Disse bilstolene er jo godkjent etter kg, maxi cosi går vel til 13 kg. Hvis det hadde hatt veldig stor betydning for sikkerheten hvor lang ungen var vil jeg tro de måtte blitt godkjent etter lengde isteden? Sist byttet vi til større sete når han var så stor at det føltes trengt å sette han ned, men han var langt fra 13 kg. 9 kg vil jeg tippe... og ca 7 mnd. De skal vel helst kunne sitte en god stund fordi de neste setene er som regel litt brattere i ryggen.
Gjest Lilleulv Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Det er jo to hakk til selene (i ryggen). kan jo heve dem ett hakk. Det er nok en stund til du må bytte sete trur jeg.. jeg byttet jo ved 9mnds alder, men det var pga av at hun ikke ville ligge mer..bare hylte ved bilturer.. men ved sete nr 2 fikk hun sitte og se mer og da var det greit Den er på øverste hakk! :o Merkelig at det ikke er enda et hakk, men da er det nok trygt ja. Men mannen mener det umulig kan være bra han da.
Donpedro Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Har lest at det ikke er så farlig, tror jeg. Vi brukte setet til over 1 år ihvertfall. Masse info om slikt på Nybaktmamma.com.
LilleKylling Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Fant dette hos barnas hus: · ECE Gruppe 0/0+ Vekt 0-13 kg (ca 0-12 måneder) Bilstoler i denne gruppen skal kun monteres bakovervendt. Følgende alternativer kan benyttes til transport av barn i bil i denne klassen: 1. Sittende i bilstol montert mot kjøreretningen (bakovervendt) 2. Liggende i barnevognsbag med sikkerhetsnett 3. Liggende i bilseng Trygg Trafikk anbefaler å bruke bakovervendt bilstol til spebarn, da belastningen ved en kollisjon blir fordelt over hele barnets rygg. · ECE Gruppe 1 Vekt 9-18 kg (ca 9 måneder - 4 år) Bilstoler i Gruppe 1 kan monteres både med eller mot kjøreretningen. Følgende alternative stoler finner du i denne klassen: 1. Bakovervendt bilstol 2. Forovervendt bilstol 3. Kombistoler som kan brukes begge veier Det anbefales at barnet sitter bakovervendt i bilstolen så lenge som mulig, gjerne til 4 år.
Gjest imli Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 De fleste sånne stoler er godkjent tom. 13 kg. Men vi har bytta til større sete nå selv om babyen er langt under 13 kg. Synes bare setet begynte å bli trangt. Men jeg regner med at min baby er en god del større en din Lilleulv
hanbto Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 skjønner hva du mener med de selene,lilleulv. men kan ikke tro at det skal ha noe og si, aldri hørt om det før. vårt sete er snart for smått, selv om han bare er 5mnd. men han er jo så lang...... så beina er helt inni setet foran,noe han ikke syntes er noe særlig. men han er jo for liten til et annet sete, så han må bare sitte der enda litt. men blir nok ikke mange mnd til nei. forhåpentligvis slutten han og vokse så fryktelig, slik at ryggen blir sterk før vi trenger nytt
Umuriel Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Det kan brukes til babyen er 12 mnd eller 13 kg. En vanlig regel er å bytte ut setet når ørene når den øvre kanten på setet. Vi bytta ut vårt babysete da gutten var 7 måneder gammel og 9 kg. Han hadde enda plass i babysetet (litt trangt rundt skuldrene, men vi har en bredskuldret unge), men ville sitte mer opp og trivdes ikke lengre så godt i bilen når han måtte ligge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå