Gå til innhold

Gift/samboer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

om en ikke er gift har en ikke rett til å sitte i uskiftet bo (en må kjøpe ut barn om samboer dør, er en gift kan det vente til en får ny samboer eller ønsker det)

En har arverett til 1/3 av samboers formue, barn får 2/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboere har ingen arverett dersom det ikke er opprettet en samboeravtale/samlivsavtale. Dersom man er gift betaler man heller ikke arveavgift.

Man får mange flere fordeler ved å gifte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gift så kaster man bensin på bålet og holder tidenes største samling av løgner igang. Seremonien er fin og rettighetene likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer hyklerisk ha valgt en mer humanetisk 'forholdspakt' enn å gifte seg, selv om man ikke er religiøs - på tross av at giftemål faktisk er en religiøs handling?

Kommer sikkert til å gifte meg selv også, selv om jeg ikke er religiøs, og hyklerisk må man vel egentlig kunne kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om en ikke er gift har en ikke rett til å sitte i uskiftet bo (en må kjøpe ut barn om samboer dør, er en gift kan det vente til en får ny samboer eller ønsker det)

En har arverett til 1/3 av samboers formue, barn får 2/3.

En har arverett til en fjerdedel av formuen til ektefellen om ektefellen har livsarvinger (eller minst 4G), og halvparten om det ikke finnes livsarvinger (eller minst 6G).

Ellers kan samboere sette opp et gjensidig testament, og slik få en viss rett til å sitte i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer hyklerisk ha valgt en mer humanetisk 'forholdspakt' enn å gifte seg, selv om man ikke er religiøs - på tross av at giftemål faktisk er en religiøs handling?

Kommer sikkert til å gifte meg selv også, selv om jeg ikke er religiøs, og hyklerisk må man vel egentlig kunne kalle det.

Dette må du forklare meg nærmere...

Er det en religiøs handling å gifte seg?

Hva hvis man gifter seg borgelig da? Et det en religiøs sermoni da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gift så kaster man bensin på bålet og holder tidenes største samling av løgner igang. Seremonien er fin og rettighetene likeså.

Dette forstår jeg ikke noe av så dette må du forklare nærmere! Jeg ser under at noen mener at ekteskapet er en religiøs handling. Er det noe slikt du sikter til?

Ellers har jeg aldri tenkt på ekteskapet som en spesielt religiøs handling. Riktignok kan man gifte seg i kirken men man kan jo likegjerne gjøre det på rådhuset. Det er nok en større andel av de religiøse som gifter seg enn andelen av de ikke-religiøse men ekteskapet er jo først og fremst en juridisk pakke av rettigheter og plikter som man ikke trenger noen prest for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler jo for kirka hele gjengen, så da må vi få bruke den vi som ikke er kristne og.

Hvis ikke får dere betale den sjæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

papir

Uenig at det er bare papir som er forskjellen...

Pluss at du tar feil. Er da fullt mulig å ha ting på papiret som samboere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da fullt mulig å ha ting på papiret som samboere også.

Absolutt. Men det er ikke alt som kan bli like bra og det skal mye styr til for å få til det man kan. Det enkleste og greieste er å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt. Men det er ikke alt som kan bli like bra og det skal mye styr til for å få til det man kan. Det enkleste og greieste er å gifte seg.

Ja, ikke sant. Derfor er jeg uenig at det å gifte seg bare handler om papirene. Jeg er veldig stolt av at jeg giftet meg for mange år siden. For meg er det langt fra det samme som å være samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gift har man automatisk felles økonomi. Så din ektefelles inntekt, skatt og gjeld har innvirkning på din økonomi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Jeg kunne tenke meg å giftemeg med samboeren min, men siden jeg skal være student i 6 år og han tjener godt, så tror jeg ikke jeg da får rett til stipend i studietiden, siden det blir behovsprøved fra BEGGES inntekt?? Eller gjelder det nårman er registrerte samboere også?? Har en venninne som giftet seg da hun var student, og hun mistet da stipendet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne tenke meg å giftemeg med samboeren min, men siden jeg skal være student i 6 år og han tjener godt, så tror jeg ikke jeg da får rett til stipend i studietiden, siden det blir behovsprøved fra BEGGES inntekt??

Stemmer det, men det er selvsagt høyere grenser for inntekt/formue når man er gift enn når man er enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...