Tarjetta Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 (endret) Hei. Jeg er en jente på nå 24år gammel. Skriver her på forumet for å høre om kanskje noen andre har vært borti det som jeg nå opplever. Det gjelder min allmenne helse tilstand, og setter det opp punktvis for å la det være mer oversiktlig. - Økt tretthet/slapphet med stort søvnbehov (samboeren min har begynt å bemerke det) - Uregelmessig kvalme (kaster ikke opp, men blir plutselig kvalm til alle døgnets tider) - Tidvise hete og svettetokter (er bare 24år, så overgangsalderen er vel utelukket), er egentlig en frysepinne av dimensjoner, men nå kan jeg ikke sove med dyne engang. Det er januar, i Norge! - Har ikke hatt mensen siden november, men mens smertelignende følelse i underlivet. Da spesielt på venstreside ganske langt nede på magen. Og litt uregelmessig "stikking"?. (dette startet for noen dager siden) - Om jeg trykker litt på venstreside som nevnt i punktet over, så er det som om det er en slags type ujevn hevelse/kul der jeg ikke har på høyreside. Men ganske liten. - Ofte litt svimmel. - Ekstremt følsom for lukt, spesielt ifra kjøleskapet. - Veldig stiv i korsryggen. - Smerter i halebeinet. Men ikke hele tiden - Vektøktning (jada det har vært jul, men jeg er vegeterianer så dette skylles ikke overspising av ribbesvor). Og spiser jevnlig og sunt. - Drikker hverken en større eller mindre megde alkohol en det som er vanlig for meg, men er blitt overfølsom for dette. Da mener jeg at jeg blir mye lettere full (noe pinlig) og unormalt fyllesyk dagen derpå. - Ofte mye slim i halsen. - Unormalt mye kviser og fet hud. - Obs obs litt eklere ting : veldig vekslende fra treg til har mage. Opplevde her om dagen at det kom slim ifra avføring (æsj æsj æsj). Så.. det var vel det. Kankje noen som tenker på hvorfor jeg ikke bare går til legen, men legen min tar meg sjeldent seriøst (føler jeg) og blir som regel sittende å føle meg som en hypokonder. Skriver dette derfor her først for å høre om noen har opplevd det samme eller lignende. Og uansett om jeg søker på disse symptomene på nettet så er jeg gravid. Dette er tvilsomt, fordi jeg har hatt samme mann i nå 3 år, vi har hatt mer en regelmessig sex heletiden. Vi har aldri brukt noen form for prevansjon, men iløpet av nå 3 år er har jeg ikke blitt gravid 1 eneste gang. Tok også en hjemmetest da det hadde gått ca 2 uker over forrige mens som var negativ. Og dessuten har jeg ikke hovne eller spreng i brystene mine, dette har jeg alltid når mensen kommer, og det er jo kanskje det mest kjente symptomet vedsiden av uteblitt mensen hos gravide kvinner. Alle disse plagene startet ca litt før jul, og har mer eller mindre økt i hyppighet til at det nå er et daglig problem. Og jeg sitter nå her med et mega HÆ? i hodet og vurderer frem og tilbake om jeg skal gå til legen, eller bare avvente og se om det går over. Noen tanker? Endret 10. januar 2009 av Tarjetta
yoga Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Det første jeg òg tenker er: Gravid.. Så du bør nok ta en ny graviditetstest. Jeg vil anbefale deg å ta en tur til legen uansett, for dette kan være så mye.
Tarjetta Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2009 Men hva tenker man uten om graviditet?
yoga Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Det tror jeg nesten er umulig for oss her inne å gi noen klare svar på. Samtidig er det jo så mange viruser, og andre basillusker, der ute for tiden, at det kan være med å forklare luktesansen og slimet. Ryggen kan være at du har liggi feil, eller trent gærnt. Vondt i underlivet kan være en begynnende mens/eggløsning/cyste. Svimmelhet kan være lavt blodtrykk, eller mangler på jern, hb eller noe annet. Altså det kan være så mangt, eller så lite.. Men igjen; det lureste er å ta en tur til legen. Da vil du og slippe å gå rundt og lure i uvissheten, og å være bekymret
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Sjekk stoffskiftet. Er kjapt gjort med en blodprøve.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Mitt heteste tips er at du er gravid. Ikke umulig at det kan ta 3 år før det blir klaff. Noen jeg kjenner hadde ubeskyttet sex i 7 år før de ble gravide... Du har alle symptomene som jeg hadde da jeg var gravid (de tre første månedene). Jeg var kvalm i perioder (uten å kaste opp), sov mye, slapp og sliten, veldig følsom for lukter, murring og stikking helt nederst i magen, varierende om løs og hard i magen, og jeg la på meg osv. Jeg merket ingen ting på puppene før i slutten av graviditeten, så ikke stol på at det er det sikreste tegnet. Ta en graviditetstest til, det at den første ble negativ kan rett og slett være at du hadde eggløsning senere (ikke en regelmessig syklus) og derfor ikke var langt nok "på vei"... Dersom det skulle vise seg at denne testen også er negativ ville jeg gått til legen og fått en ordentlig utredning.
skravlebassjente 23 Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Bytt fastlege! Du må kunne gå til legen når du ikke føler deg bra. Og han/hun må høre på deg og ta deg på alvor. Ta utskrift av innlegget ditt her, vis det til legen, så slippper du å prate og forklare så mye. Ta med deg samboeren din på timen hvis det er ubehagelig å gå dit alene. Og hvis en lege mener en pasient er hypokonder, da skal pasienten ihvertfall tas på alvor da hypokondri er en slitsom tilstand i seg selv. Hadde det vært futt i dennna legen din hadde han/hun undersøkt deg GRUNDIG og hvis intet funn, sendt deg til en psykolog for å snakke om din bekymring. Det ville en lege som brydde seg gjort. Har du ikke en slik så bytt. Du BØR undersøke hva dette er.. Det er alltid tryggest å gå å ta noen blodprøver. det er over raskere -og er kanskje mindre å grue seg til, enn å gå slik hjemme å lure? Tenker og at dette lignet veeeldig på tidlig graviditet. Men vi på forumnet kan jo tenke så mangt! Hei! Endret 11. januar 2009 av skravlebassjente 23
Pjukset Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Bytt fastlege! Du må kunne gå til legen når du ikke føler deg bra. Og han/hun må høre på deg og ta deg på alvor. Ta utskrift av innlegget ditt her, vis det til legen, så slippper du å prate og forklare så mye. Ta med deg samboeren din på timen hvis det er ubehagelig å gå dit alene. Og hvis en lege mener en pasient er hypokonder, da skal pasienten ihvertfall tas på alvor da hypokondri er en slitsom tilstand i seg selv. Hadde det vært futt i dennna legen din hadde han/hun undersøkt deg GRUNDIG og hvis intet funn, sendt deg til en psykolog for å snakke om din bekymring. Det ville en lege som brydde seg gjort. Har du ikke en slik så bytt. Du BØR undersøke hva dette er.. Det er alltid tryggest å gå å ta noen blodprøver. det er over raskere -og er kanskje mindre å grue seg til, enn å gå slik hjemme å lure? Tenker og at dette lignet veeeldig på tidlig graviditet. Men vi på forumnet kan jo tenke så mangt! Hei! Signerer denne!
Tarjetta Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2009 Hei igjen. Først og fremst, takk for alle som har tatt seg bryet med å sende sine tanker her. Setter meget stor pris på det. Så.. igår tok jeg denne anbefalte graviditetstesten på oppfordring av dere og en bekymret mor. Den kom ut negativ. Og må innrømme at jeg ble rimelig deppa for det. Men men.. "fint" å høre at noen har gått lenger.. Da er det legen i morgen. Briste det som briste må.
Theia Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Jeg tenkte med en gang at det kunne være noe med stoffskifte, siden du ikke er gravid. Jeg kjenner igjen mye fra meg selv, og du kan sjekke om det er noe med stoffskiftet med en blodprøve. Kan jo være verdt å sjekke ut.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Hei En bekjent av meg var gravid i nesten femte måned før hun fant det ut. Hun trodde hun var det pga symptomene, men hjemmetester og test hos legen var negative. Tilslutt fikk hun tatt et røntgenbilde (eller så var det ultralyd, husker ikke helt), og da fikk hun vite sikkert. Håper du finner ut av det da :o)
yoga Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Lykke til hos legen Hold oss gjerne oppdatert!
Store My Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 Lykke til hos legen Hold oss gjerne oppdatert! Signerer denne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå