Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Har lyst til å bli sosionom, tror jeg. Og vil helst søke i Trondheim... Hvor mange timer i uka er obligatoriske? Hvor mange timer er det til sammen obligatoriske og frivillige? Kan noen fortelle litt om hvordan undervisningen er lagt opp? Hva gjør man en helt vanlig skoledag? Hva er opptakskravet? Vanskelig å komme inn? Vet av flere som har søkt, men som har måttet starte på sin 2.valg-skole isteden. Kan noen fortelle litt om ting som er greit å vite om studiet? Selv om jeg egentlig er oppriktig interessert i hvordan andre folk har det, føler med de, og vil være til hjelp og støtte osv. så fremstår jeg nok ofte kald. Jeg er beskjeden og vil ikke legge meg opp i andres saker og virke nysgjerrig. Derfor tviler jeg litt på om sosionom er det jeg bør utdanne meg til. Men det er jo det jeg vil bli, jeg har tanker og meninger som er fine, det er bare vanskelig å uttrykke de verbalt... En venninne sa at mange føler seg litt sånn i starten. Passer de egentlig i jobben? De vet jo ikke hvordan de bør forholde seg til alle de etterhvert skal jobbe med. Men det er jo det man skal lære ved å gå skole! Det er jo veldig sant... Noen som har erfaringer?
Leiah Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Har lyst til å bli sosionom, tror jeg. Og vil helst søke i Trondheim... Hvor mange timer i uka er obligatoriske? Hvor mange timer er det til sammen obligatoriske og frivillige? Kan noen fortelle litt om hvordan undervisningen er lagt opp? Hva gjør man en helt vanlig skoledag? Hva er opptakskravet? Vanskelig å komme inn? Vet av flere som har søkt, men som har måttet starte på sin 2.valg-skole isteden. Kan noen fortelle litt om ting som er greit å vite om studiet? Selv om jeg egentlig er oppriktig interessert i hvordan andre folk har det, føler med de, og vil være til hjelp og støtte osv. så fremstår jeg nok ofte kald. Jeg er beskjeden og vil ikke legge meg opp i andres saker og virke nysgjerrig. Derfor tviler jeg litt på om sosionom er det jeg bør utdanne meg til. Men det er jo det jeg vil bli, jeg har tanker og meninger som er fine, det er bare vanskelig å uttrykke de verbalt... En venninne sa at mange føler seg litt sånn i starten. Passer de egentlig i jobben? De vet jo ikke hvordan de bør forholde seg til alle de etterhvert skal jobbe med. Men det er jo det man skal lære ved å gå skole! Det er jo veldig sant... Noen som har erfaringer? Hei Jeg var ferdig på sosionomutdanningen i Trondheim juni 2008. Jeg anbefaler studiet absolutt! Du kommer til å lære mye faglig, men også mye om deg selv i løpet av studiet. Da jeg startet var jeg redd for at jeg ikke skulle klare både det ene og det andre, og skrekken var å ha rollespill der jeg måtte spille sosionom. Jeg kom meg igjennom studiet likevel, og jeg jobber nå som prosjektleder i Oslo. Det jeg med sikkerhet kan si, er at absolutt alt blir annerledes når man kommer ut i jobb. Man føler seg mye tryggere på seg selv, og man blir ikke vurdert av noen hele tiden. Sosionomutdanningen i Trondheim har likevel gitt meg enormt mye kunnskap som jeg bruker i jobben min hver dag, og oppfølging fra lærere og tilbakemelding fra medelever har gjort at jeg har lært mye om meg selv. Som sosionom bruker man seg selv mye i jobben, og tilbakemeldinger fra andre er essensielt. Studiemiljøet i Trondheim er kjempebra og jeg stortrivdes der. Jobbmulighetene i den byen er derimot minimale, så Oslo ble byen hvor jeg måtte starte min "karriere". Du skriver at du kan fremstå som kald og er usikker på om du kan passe til å være sosionom. Dette viser jo at du har selvinnsikt, noe som er veldig bra innenfor et slikt fagområde. Men jeg lurer på om det kanskje heller kan være usikkerhet i situasjonen som gjør at du kan virke kald. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal reagere i ulike situasjoner. De absolutt viktigste egenskapene til en sosionom er at han/hun er empatisk og tolmodig, og har et ønske om å hjelpe andre. Det er ganske høyt snitt for å komme inn på sosionomstudiet i Trondheim. Hva som var fjorårets snitt kan du jo gå inn på samordna opptak sine sider å sjekke ut. Eller så finner du mer informasjon på høyskolens egne Internettsider.
Gjest Gjest_Studine_* Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Studiemiljøet i Trondheim er kjempebra og jeg stortrivdes der. Jobbmulighetene i den byen er derimot minimale.. Sosionomer kan jo jobbe innen et veldig bredt felt, så dette får jeg ikke helt til å stemme...? Jeg utdanner meg til å bli barnevernspedagog. Litt mindre sjangs enn sosionomer for å få jobb da, for spekteret er litt mindre, men det velger jeg å ikke tenke så mye på akkurat nå. Jeg er sikker på at det fremover blir mer og mer bruk for folk innen alle i helse/sosialsektoren.
Leiah Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Sosionomer kan jo jobbe innen et veldig bredt felt, så dette får jeg ikke helt til å stemme...? Jeg utdanner meg til å bli barnevernspedagog. Litt mindre sjangs enn sosionomer for å få jobb da, for spekteret er litt mindre, men det velger jeg å ikke tenke så mye på akkurat nå. Jeg er sikker på at det fremover blir mer og mer bruk for folk innen alle i helse/sosialsektoren. Jeg snakker om at jobbmulighetene i Trondheim er minimale, ikke i resten av landet. Flytter man til et annet sted vil det ikke være noe problem å få seg jobb:) Flere av mine studievenner sliter nemlig med å få seg jobb i Trondheim. Men du har helt rett i at det blir mer og mer behov for folk innenfor helse- og sosialsektoren:)
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Hvor mange timer i uka er obligatoriske? Hvor mange timer er det til sammen obligatoriske og frivillige? Kan noen fortelle litt om hvordan undervisningen er lagt opp? Hva gjør man en helt vanlig skoledag?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå