Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sandbekken
Skrevet

HeiHei! Jeg har opplevd noe veldig frustrerende, og lurer på om noen av dere kunne sagt meg litt om hva dere synes om saken min..

Sånn henger det hele sammen:

Jeg så i en anonse om en butikk som nettop hadde skiftet eiere trengte hjelp i butikken sin, stillingen som var utlyst var på 50%.

Etter flere intervjuer og opplæring fikk jeg jobben, men da jeg ba om kontrakt ble han plutselig uklar og sa at han skulle se hva han fikk til.

Planen til sjefen var da at jeg og en annen skulle dele på arbeids tidene oss imellom og at fruen i huset hans skulle jobbe av og til (ikke ofte).

Videre Finner jeg fort ut at sjefen ikke er helt den jeg trodde i starten; Jeg får kjeft pga helt usaklige ting hele tiden, og måten han snakker til meg er så nedsettende at jeg nå er blitt redd for å spør om ting, ikke et hei når han kommer, bare sinte øyne..

En slik episode begynte med at jeg og han diskuterte hvor kostene våre skulle stå. Det endte med at han tvang meg til å se ham i øynene, og mens han gikk imot meg sa at han ikke ville ha slike frekkheter fra meg. Frekkheten min var at jeg hadde sagt "ja jeg forstår" og sett vekk før han følte seg ferdig.

Etter hvert begynner han å sette meg opp mot den andre kolegaen ved at han betviler inensjonene til denne personen.. (Det er ingenting i veien med denne personen)

Så, etter at jeg har mast i en evighet på kontrakt kommer sjefen endelig med akret, dog med en dårlig nyhet;

Ettersom at kolegaen min hadde solgt for 1000kr mer enn meg en måned (noe som er ren tilfeldihet) skulle jeg få reduserte timer, jeg gikk ned til en dag i mnd!! jeg sa at dette kan jeg ikke leve på, og at jeg vil vente med den kontrakten.

Nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal gjøre! jeg har ikke råd til å ikke ha jobb, men finner ingen andre, og jobben i butikken er virkelig ikke nokk til å dekke husleie, mat og alt annet man trenger i livet!!

Hva mener dere? er jeg bare teit om jeg fortsetter i jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han driver jo og manipulerer hele tiden. Fortsett i jobben, men ikke skriv under på kontrakten. Søk en ny jobb i mellomtiden.

Og begynn å se ham inn i øynene, og anmeld ham øyeblikkelig, dersom han skulle finne på å gjøre deg noe. At du ikke ser ham inn i øynene, er som oftest pga angst, men mange mistolker dette som overlegenhet.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Takk for godt svar :)

men jeg tror det kan bli vanskelig å si at jeg vi fortsette, men uten kontrakt, vill ikke det bli som å be om bråk? jeg er seriøst redd personen..

Det er ikke det at jeg ikke ser ham i øynene, det var bare det at jeg så vekk i et stakket sekund som gjorde at han ble sint..

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg ville ikke dratt tilbake dit en eneste gang. Har du ingen kontrakt, kan du bare la være å møte. Men kanskje kjipt hvis du har lønn du venter på.... Han kan jo sikkert finne på å holde tilbake både lønn og feriepenger.

Det der er jo ikke en arbeidsplass du kan bli i så lenge, så jeg ville bare funnet noe nytt med det samme.

Syntes skikkelig synd på deg :klem: :klem: Han høres ikke helt god ut. IKKE FINN DEG I DET.

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Takk for støtte :) ja, jeg er i en skikkelig vanskelig situasjon mht den kontrakten.. åh! blir så sint også, når jeg ser dette skriftlig blir alt så mye klarere.. og jeg ser selv at dette er ganske sykt!

Endret av Sandbekken
Skrevet

Jeg synes du burde melde fra til arbeidstilsynet - så fort som mulig!!! Folk som han burde ikke få holde på sånn uten å få svi for det :rope:

Også synes jeg du burde bytte jobb. Er ihvertfall det jeg ville ha gjort - jeg har vært i en lignende situasjon selv :) Å ha en møkkajobb stjeler alt for mye energi.

Skrevet

Prøv å finne så mye dokumentasjon som mulig på de opprinnelige arbeidsvilkårene/ansettelsesvilkårene. Kopi av stillingsannonsen, vaktlister, timelister etc.

Sørg for best mulig dokumentasjon.

Gå inn på NAV-arbeid, og legg inn et stillingssøk, hvor du får tilsent epost med ledige stillinger filtrert etter geografi og yrke. Så blir du automatisk oppdatert når andre søker etter folk nær deg.

Når du får jobben, kan du gå. Du har jo ingen kontrakt, og det kontraktsutkastet han kom med er jo et brudd i forhold til grunnlaget du ble ansatt på. Du tar bare med deg din kopi hjem, og unnskylder deg med at du glemte den igjen der, om spørsmålet kommer opp. Likevel bør du, hvis du får en ny jobb, gi beskjed så tidlig som du vet det, for å begrense ulempene for nåværende arbeidsgiver.

Lykke til.

Skrevet

Ikke skriv under på kontrakten hvis du får en, da kan du slutte på dagen dersom du får en annen jobb i mellomtiden! Lykke til!

Skrevet

Det stemmer ikke at man kan gå på dagen dersom man ikke har skrevet kontrakt. Han man ikke skrevet kontrakt er det oppsigelsesfristene i Arbiedsmiljøloven som gjelder, dvs. 1 måned fra første i måneden etter at oppsigelse er levert.

TS: Ellers anbefaler jeg deg å gjøre som Kamikatze sier: Ta vare på all dokumentasjon vedrørende jobben og arbeidstider. Se etter jobber selv. Noe er utlyst på nav.no, ellers er finn.no en kjekk side. Jeg ville også gått til bemanningsbyråer der jeg bor og bedt om jobb gjennom dem. Vikariat under ordnede forhold fram til du finner noe mer fast er bedre enn det du har nå. Angående kontrakten ville jeg ikke skrevet under, med begrunnelse at det er så store avvik mellom den og muntlig avtale.

Skrevet

Må bare spørre.

Er arbeidsgiver utlenning? Virker nemmlig sånn siden han har 0 respekt for kvinner, å heller ikke følger norske lover når det gjelder ansatte. Alle SKAL ha kontrakt, å den skal også følges.

Skrevet

Sykemeld deg i påvente av noe annet. Sier du opp selv får du ikke stønad av NAV før det har gått 2 mnd.

Huff, føler med deg :klem:

Skrevet

Ikke så dumt å bli sykemeldt pga. arbeidsmiljøet. Jeg hadde blitt knekt av sånn behandling i alle fall.

Da får du sykepenger på bakgrunn av det du har tjent - ikke de vaktlistene som er satt opp fremover.

Dagpenger er det litt strengere krav for å få, men du får se på nav.no om du har rett på det. Sier du opp av helsemessige grunner får du ikke 2 mnd karantene.

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)
Må bare spørre.

Er arbeidsgiver utlenning? Virker nemmlig sånn siden han har 0 respekt for kvinner, å heller ikke følger norske lover når det gjelder ansatte. Alle SKAL ha kontrakt, å den skal også følges.

Hehe.. nei, han er ikke utlending, en typisk norsk ola nordmann.. men det er jo aldri en garanti på at man er tilregnelig uansett! :)

Et nytt brudd på tilliten min til ham kom nå på lørdag da jeg jobbet alene:

Han kom inn i butikken, ved stengetid, bare for å fortelle meg at han syntes det var rart at jeg brukte så lang tid på å stenge, så han kortet likså godt ned på timelisten min.. jeg mistet da lønn for rundt 5 timer til sammen..

Nå har jeg nesten en måned til neste gang jeg skal der, om de ikke ringer meg.. så nå skal jeg bruke tiden smart, springe rundt å spørre i butikker osv om det er bruk for meg. Jeg føler det er bedre å gå inn i en deltids jobb med noen dager i uken, i stedet for det jeg har nå..

til deg som synes jeg skal melde fra om forholdet på jobb: Jeg er blitt så redd sjefen at det tør jeg ikke gjøre før jeg har sluttet helt.. Tenk om han ringer o vil ha meg på jobb etter det da?!! nei huff.. :(

Endret av Sandbekken
Skrevet
Hehe.. nei, han er ikke utlending, en typisk norsk ola nordmann.. men det er jo aldri en garanti på at man er tilregnelig uansett! :)

Et nytt brudd på tilliten min til ham kom nå på lørdag da jeg jobbet alene:

Han kom inn i butikken, ved stengetid, bare for å fortelle meg at han syntes det var rart at jeg brukte så lang tid på å stenge, så han kortet likså godt ned på timelisten min.. jeg mistet da lønn for rundt 5 timer til sammen..

Nå har jeg nesten en måned til neste gang jeg skal der, om de ikke ringer meg.. så nå skal jeg bruke tiden smart, springe rundt å sørre i butikker osv om det er bruk for meg. Jeg føler det er bedre å gå inn i en deltids jobb med noen dager i uken, i stedet for det jeg har nå..

til deg som synes jeg skal melde fra om forholdet på jobb: Jeg er blitt så redd sjefen at det tør jeg ikke gjøre før jeg har sluttet helt.. Tenk om han ringer o vil ha meg på jobb etter det da?!! nei huff.. :(

Anmeld han til arbeidstilsynet. Og se og meld deg inn i en fagforening hvis du ikke allerede er det, det der har han IKKE lov til.

Ikke vær redd sjefen din, han kan ikke skade deg på noe som helst måte. Det værste han kan gjøre er å sparke deg, og det hadde vel nesten vært en velsignelse for deg.

Skrevet
Anmeld han til arbeidstilsynet. Og se og meld deg inn i en fagforening hvis du ikke allerede er det, det der har han IKKE lov til.

Ikke vær redd sjefen din, han kan ikke skade deg på noe som helst måte. Det værste han kan gjøre er å sparke deg, og det hadde vel nesten vært en velsignelse for deg.

Enig med du...

Gjør noe med situasjonen. Du kan ikke få det værre enn du har det nå, å husk at de aller aller færreste arbeidsgivere er sånn som sjefen din. Du har vært max uheldig som har fått den jobben du har. De fleste arbeidsgivere følger faktisk lover og regler + at de behandler de ansatte med respekt.

Vet ikke hvor vanskelig det er å få ny jobb, men hvis du bruker fritiden du har nå på å finne ny jobb, så skal du se det løser seg snart.

Ønsker deg all mulig lykke til.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Tusen, TUSEN takk for mange fine svar folkens! føler det blir litt lettere når jeg får bekreftelse på det jeg føler på fra dere her :)

I dag har jeg RAIDET nav sine sider, søkt på et par butikkjobber og spurt i hver bidige butikk i byen om de trenger ansatte..

nå krysser jeg fingrene ;)

Skrevet
Tusen, TUSEN takk for mange fine svar folkens! føler det blir litt lettere når jeg får bekreftelse på det jeg føler på fra dere her :)

I dag har jeg RAIDET nav sine sider, søkt på et par butikkjobber og spurt i hver bidige butikk i byen om de trenger ansatte..

nå krysser jeg fingrene ;)

Så bra at du har lett etter jobber idag. Fortsett med det selv om du må regne med endel avslag. En dag vil du få lønn for strevet å få en annen jobb siden du har en positiv innstilling.

Ønsker deg fortsatt lykke til, å husk at det er de færreste som er som sjefen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...