Gå til innhold

bjeffehalbad

Fremhevede innlegg

Gjest gjest lisa
Skrevet

hei alle dere der ute,

jeg tregner noen råd fra dere, jeg har sto store hunder, jeg går en til to timer i skogen med dem vær dag,

så har det en stor hundegård på 1oo kmw, som de liker å være ute i, men den yngste har begynnt å bjeffe for alt han ser å røre seg av biler å folk,, er ganske iriterene,

jeg vet hvorfor han bjeffer, han er blitt alt for avhengi av meg, han mååå bar være der jeg er for han skal være rolig,

men hvordan tror dere munnkurv, heller sån bjeffeband med sitron, jeg vil ikke bruke med strøm, for det er dyreplageri, men noen sier at det er den med sitron å,

håper på mange svar å idere å efaringer fra andre her ute, hilsen trine mor med hundene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I første omgang ville jeg forsøkt å TRENE på at han skal være stille. Eks. ta ham inn hver gang han starter å bråke. En eller annen form for straff (ikke fysisk) som gjør at han forstår at bråk = da må jeg inn/kjede meg.

Tror ikke han bjeffer fordi han er avhengig av deg, men han har lært seg at når han bjeffer, så klarer han å "jage" det han bjeffer på. For hvert eneste menneske eller bil han bjeffer på, de forsvinner jo ut av syne! Og hver eneste gang det skjer, forsterker det atferden hans.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hvis du tar hunden inn hver gang den bjeffer kan dette også forsterke bjeffingen. En del hunder bjeffer når de må stå ute fordi de vil være inne/være sammen med eierne sine, hvis du da tar hunden inn får den det akkurat som den vil og har da lært at bjeffing er metoden for å få komme inn. Det kan jo være litt vanskelig å la hunden bare stå å bjeffe fordi du forstyrrer naboer o.l

Noen sier man kan trene hunden til å bjeffe på kommando, og at den da ikke bjeffer når den ikke får beskjed om det. Har ikke prøvd det selv, men kjenner andre som har hatt suksess med det...

Ville ivertfall ikke satt på hunden en munnkurv, det kan gjøre vondt værre...

Jeg kjenner noen som brukte et sånt halsbånd som spruter vann på hunden sin. Det fungerte bra for dem, men det er nok litt forskjellig hvordan sånt fungerer fra hund til hund. Man må ivertfall passe på at effekten ikke blir "brukt opp". Da finner hunden ut at det ikke er så farlig etterhvert.

Regner med at det har best effekt hvis det kommer en sprut akkurat i det hunden begynner å bjeffe, og at den da blir så satt ut at den slutter. Hvis den ikke slutter da, har det ingen effekt at det kommer sprut etter sprut.

Skrevet
Hvis du tar hunden inn hver gang den bjeffer kan dette også forsterke bjeffingen. En del hunder bjeffer når de må stå ute fordi de vil være inne/være sammen med eierne sine, hvis du da tar hunden inn får den det akkurat som den vil og har da lært at bjeffing er metoden for å få komme inn.

Trådstarter skriver at hundene liker å være i luftegården, jeg tok utgangspunkt i at dette stemmer, og at hunden heller vil være ute enn å bli tatt inn. Om det er omvendt så vil metoden såklart ikke fungere, men jeg håper jo trådstarter tenker så langt ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Og trene på å få hunden til å bjeffe på kommando for at den ikke skal bjeffe ellers stiller jeg meg svært skeptisk til. Husker også en instruktør som advarte sterkt mot dette til oss som hadde hunder som naturlig bjeffer en del. Det er nemlig vanskeligere å avlære en adferd enn å lære den i utgangspunktet.

Bare tenk på kommandoen gi labb som mange bruker, hvor mange hunder der ute er det ikke som til stadighet gjør dette når de tigger for å få godbit?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Å gi labb er noe hunder gjør naturlig, mange "lærer" hunden det, men de aller fleste hunder gjør det naturlig når de "ber" om noe. Man ser det gjerne når valper dier moren, eller går etter henne for å få lov til å gjøre det. Det kan derfor ikke sammeliknes.

Men jeg er enig i at det kan være risikabelt å lære hunden å bjeffe på kommando. Men som andre ting kan det funke på noen hunder og ikke andre. Man må da også være nøye med å ha en "avslutningskommando" for bjeffingen.

Grunnen til at jeg nevnte det er at det er et råd jeg har fått for min egen hund. Jeg har ikke brukt det, fordi jeg tror det ikke vil funke på han, men jeg vet andre som har fått det til derfor nevnte jeg det. Regner med at trådstarter vurderer hva som passer for henne.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det med å gi labb var faktisk interessant hvis det stemmer. Ingen av hundene jeg har vært borti har nemlig gjort dette før de har lært det.

Gjest Gjest_lisa_*
Skrevet

hei igjen

ja mine hunder elsker å være ute, jeg tar han aldri inn når han står å bejeffer, bare når han ikke gir lyd fra seg,

jeg har å prøvet å rope ned i hunde gåren, men går kansje et min,

naboen som bor under åss har fått beskjed om å bare kjefte på den, men det hjelper ikke, heldigvis er de snille folk, å forstår probleme å vil hjelpe til.

han er veldig hissig på biler som kjører mye forbi her, men når vi er ute å går, reagere han ikke på biler,

noen som sa til meg at jeg kan bruke strømband, men det er jeg helt imot., men veil gjæren har flere råd å idere av dere der ute å jeg kan får avlede bjeffinga,

takk for til dem som , leser å prøver å hjelpe

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Å gi labb er en helt naturlig ting for hunden å gjøre etter det jeg har hørt og lest. Min hund på 7 måneder gjør det i "tiggesituasjoner" og når han setter seg ved siden av meg for å få kos. Og jeg har ikke lært han det. Det blir selvfølgelig forsterket i forskjellige situasjoner enn de som er naturlige, for eksempel det med å få kos, ved at han får det som han vil når han gjør det. Det er vel det som gjør at de fleste hunder videreutvikler det fra å være noe de gjør for å få mat, til noe de gjør for å få mat, kos, osv. Det er vel en slags "kontakt-adferd".

Til trådstarter: Man har ikke lov til å bruke strømhalsbånd hvis ikke man er "godkjent" for det, og det er vel ikke lov å bruke til annet enn saueavvenning heller tror jeg. Man skal vite hva man driver med for å bruke noe sånt, og veldig mange hunder ville ikke ha taklet det så bra heller.

Så det er en god vurdering av deg å ikke bruke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...