Gå til innhold

Usakelig oppsigelse - rettssak mot arbeidsgiver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Noen som har vært gjennom denne prosessen? Altså at de har følt seg usakelig oppsagt og faktisk måtte gå til det skrittet å gå til rettssak mot arbeidsgiver.

Hadde vært fint om du i så fall kunne dele noen erfaringer med en som potensielt kan komme i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Noen som har vært gjennom denne prosessen? Altså at de har følt seg usakelig oppsagt og faktisk måtte gå til det skrittet å gå til rettssak mot arbeidsgiver.

Hadde vært fint om du i så fall kunne dele noen erfaringer med en som potensielt kan komme i samme situasjon.

Om du ser det som usakelig, så er det ikke sikkert arb.giver gjør det.

Skrevet

Mulig det, men det var jo ikke akkurat det hun spurte om.

Skrevet

Selvfølgelig ikke - det er nettopp derfor det eventuelt må avgjøres i en rettssak.

Skrevet
Hei

Jeg har ikke vært igjennom det, men det er et par ting du skal ha klart for deg. Det er at retten skal avgjøre hvorvidt oppsigelsen er usaklig eller ikke.

Derfor bør du, så godt du kan, å fremskaffe alt av dokumentasjon, ha en tredjepart til stede under møter med arbeidsgiver (feks tillitsvalgte på bedriften). Det er viktig, siden vedkommende eventuelt vil fungere som et vitne i rettsaken.

Husk at det er ditt ord mot arbeidsgiver, og dermed er det veldig viktig at du får inn en nøytral part, i tillegg til deg selv.

Skrevet

Hvis saken gjelder noe som har med likestilling å gjøre kan du kontakte Likestillingsombudet først og få deres mening. De kan ikke dømme noen, men deres mening teller sterkt.

Skrevet
Husk at det er ditt ord mot arbeidsgiver, og dermed er det veldig viktig at du får inn en nøytral part, i tillegg til deg selv.

Takk for tips.

Nå har det seg slik at det er en del faktisk forhold som jeg og arbeidsgiver forsåvidt er enige om.

Spørsmålet er i stor grad hvilke faktorer arbeidsgiver har valgt å legge vekt på ved oppsigelsen. Arbeidsmiljøloven sier litt om dette, men det finnes ingen fasit her..bare tidligere rettspraksis.

Så jeg mener selvfølgelig å ha et godt grunnlag for å gå til sak om arbeidsgiver setter seg helt på bakbeina.

Jeg var kanskje mest nysgjerrig på de praktiske forholdene rundt det å gå til rettssak, og om andre hadde erfaringer her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...