Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Vi skal huse en ungdom på 18 år en tid framover. Lurer på hvor mye dere synes det er rimelig å ta i kost og losji? Er 1500kr i måneden urimelig? For mye eller for lite? Ungdommen vil få bostipend, og jobber noe. Takker for svar.
Rosalie Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Borteboerstipendet i sin helhet, mener nå jeg. Evt. la ungdommen beholde noen hundrelapper til lommepenger.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Kommer ann på hvilket forhold dere har til ungdommen; er dere foreldre, tante/onkel, venn av foreldrene - annet?
Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Annet. Vi er en venn av ungdommen. H*n er blitt kastet ut hjemmefra, og har fått et tilbud om å bo hos oss til h*n er blitt moden nok til å flytte for seg selv.
Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Her har jeg skrevet litt om saken: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=380995
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Synes det er drøyt å ta hele borteboerstipendet hans, i en slik alder så trenger man noe penger selv. Synes hvor mye man skal ta av han kommer an på flere faktorer: deres kostnader av en ekstra i husstanden, årsaken til utkastelsen, ungdommens forhold til penger (sløser/nøktern), hvor mye han får av penger etc. Er vel rimelig at han dekker mat, vask av klær/hygiene ihvertfall. Der kan kanskje SIFO beregning hjelpe deg: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 TS; du har et godt hjerte! Jeg vet ikke; ville kanskje sett det ann sammen med ungdommen etter dere vet hvilke økonomiske støtteordninger hxn kan motta fra mor og lånekassen, og lagt listen litt høyere enn hva dere kan leve med, og eksempel satt inn 2-3-4-500 kroner på en egen konto som hxn fikk når hxn flyttet for seg selv. Honnør til deg TS.
Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 TS; du har et godt hjerte! Jeg vet ikke; ville kanskje sett det ann sammen med ungdommen etter dere vet hvilke økonomiske støtteordninger hxn kan motta fra mor og lånekassen, og lagt listen litt høyere enn hva dere kan leve med, og eksempel satt inn 2-3-4-500 kroner på en egen konto som hxn fikk når hxn flyttet for seg selv. Honnør til deg TS. Tusen takk for det. Helst skulle vi ha latt h*n bo gratis, men vi er ikke noen veldig velstående familie. Her er det mer hjerterom, enn penger. Synes vel også at ungdom på den alderen bør venne seg til at å leve koster penger. Det er jo slik at når h*n flytter for seg selv, vil det bli svært mye dyrere enn 1500.
Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Synes det er drøyt å ta hele borteboerstipendet hans, i en slik alder så trenger man noe penger selv. Synes hvor mye man skal ta av han kommer an på flere faktorer: deres kostnader av en ekstra i husstanden, årsaken til utkastelsen, ungdommens forhold til penger (sløser/nøktern), hvor mye han får av penger etc. Er vel rimelig at han dekker mat, vask av klær/hygiene ihvertfall. Der kan kanskje SIFO beregning hjelpe deg: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278Vi kommer til å legge oss på en nøktern betaling. Det er ikke slik at vi skal sitte igjen med noe ekstra pga ungdommen, men mer at de faktiske matutgifter dekkes noe. Skal kikke litt på sifo-bergningen.
Fluffie Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Jeg ville nok tatt saa mat var noenlunde dekket, og muligens litt for stroem (om det blir brukt noe saerlig ekstra av en ekstra person). Det er vel maten som er den stoerste utgiften med mindre han skulle finne paa aa bruke telefonen til noe som koster mye.
Involvert Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Synes det er drøyt å ta hele borteboerstipendet hans, i en slik alder så trenger man noe penger selv. Synes hvor mye man skal ta av han kommer an på flere faktorer: deres kostnader av en ekstra i husstanden, årsaken til utkastelsen, ungdommens forhold til penger (sløser/nøktern), hvor mye han får av penger etc. Er vel rimelig at han dekker mat, vask av klær/hygiene ihvertfall. Der kan kanskje SIFO beregning hjelpe deg: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278 Enig. Jeg får selv bortebostipend, så alt i alt, så får jeg ca 5000,- i måneden. Og alt dette er egentlig ikke beregnet på å betale boutgifter. Men selvfølgelig så skal han betale for vask av klær o.l selv.
Silmarill Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Tusen takk for det. Helst skulle vi ha latt h*n bo gratis, men vi er ikke noen veldig velstående familie. Her er det mer hjerterom, enn penger. Synes vel også at ungdom på den alderen bør venne seg til at å leve koster penger. Det er jo slik at når h*n flytter for seg selv, vil det bli svært mye dyrere enn 1500. Dette er en riktig tankegang, og uansett om dere hadde hatt råd til å huse han gratis så ville det ikke hvert en lur ide uansett! Dere ville da gjort han en * bjørnetjeneste om dere hadde latt han bo gratis! For som du sier så blir overgangen stor når han flytter for seg selv og faktisk da er NØDT til å betale alt selv! Jeg er av den oppfatning at når man har inntekt og vedkommene er over 18 år og bor "hjemme" med kost og losji- så skal de betale for seg, selvom summen kanskje bare er symbolsk/prinsipiel. * må ikke forveksles med bamseklem Endret 9. januar 2009 av Silmarill
Gjest Flode Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 TS; du har et godt hjerte! Jeg vet ikke; ville kanskje sett det ann sammen med ungdommen etter dere vet hvilke økonomiske støtteordninger hxn kan motta fra mor og lånekassen, og lagt listen litt høyere enn hva dere kan leve med, og eksempel satt inn 2-3-4-500 kroner på en egen konto som hxn fikk når hxn flyttet for seg selv. Honnør til deg TS. Hmm... Tenke høyt: Samboeren og jeg handler mat for ca 800 kr i uka, dvs 400,- per pers x 4 uker= 1600,- i måneden. Tror ikke det er en helt feil gjennomsnitt for folk flest? Dette finner dere jo fort ut av, men tar dere da 2000,- i måneden fra h*n og setter inn litt på en egen konto h*n får med seg når h*n flytter (kanskje med en avtale om at h*n skal spare tilsvarende fra egne penger??). 2000,- for kost og losji er ingenting i den virkelige verden, men det vil lære h*n at livet koster, samtidig som h*n lærer viktigheten med å spare og vil sitte med en liten sum den dagen h*n står på egne ben... Du er veldig snill TS!!!!
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Dere ville da gjort han en * bjørnetjeneste om dere hadde latt han bo gratis! Hva er bjørnetjeneste egentlig?Har hørt uttrykket tidligere men hva er det det betyr enklig?
Silmarill Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Hva er bjørnetjeneste egentlig?Har hørt uttrykket tidligere men hva er det det betyr enklig? Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren.
Gjest MM Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Legger merke til at flere av dere som svarer her mener at pengene ungdommen betaler skal settes inn på en konto slik at h*n kan få dem med seg når h*n flytter for seg selv. Hvorfor det? Forstår jeg trådstarter rett, så er jo disse pengene til å dekke faktiske utgifter, hovedsakelig matutgifter.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Vi skal huse en ungdom på 18 år en tid framover. Lurer på hvor mye dere synes det er rimelig å ta i kost og losji? Er 1500kr i måneden urimelig? For mye eller for lite? Ungdommen vil få bostipend, og jobber noe. Takker for svar. Når personen er kastet ut hjemmefra, så må han vel klare seg selv økonomisk også`? Skal bo til dere til han er mere moden? det er jo ikke akkurat gjort over natten. jeg synes at 2000 kr i mnd for mat,hus,strøm,tv osv er rimelig. selvfølgelig skal personen bidra med huslige plikter i tilegg. mat er dyrt, noen ungdommer spiser som elefanter, mens andre spiser som mus. Skulle personen leid hybel og kjøpt mat,strøm og div, så hadde det blitt dyrere. Siden dere har tilbudt hjelp, så regner jeg med at dere ser at dere vil legge forholdene til rette en tid. men 2000 er ike noeoverpris. dessuten så kan peronen få bidrag av foreldre tl det er 19 år og går på skole
Leanne Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Legger merke til at flere av dere som svarer her mener at pengene ungdommen betaler skal settes inn på en konto slik at h*n kan få dem med seg når h*n flytter for seg selv. Hvorfor det? Forstår jeg trådstarter rett, så er jo disse pengene til å dekke faktiske utgifter, hovedsakelig matutgifter. slik jeg forsto det var at de skulle ta for matutgiftene (f.eks 1500) + 2-300 kr ekstra. Og sette disse pengene inn på konto som ungdommen får når han flytter ut. Slik at han da betaler 1800 kr i måneden. Synes forøvrig det er en lur ide å hjelpe ungdommen å spare litt - kanskje uten at h*n vet om sparingen selv, bare si hva dere skal ha i måneden for mat, og ikke nevn at dere tar litt ekstra til sparing...
Gjest vil gjerne hjelpe Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Når personen er kastet ut hjemmefra, så må han vel klare seg selv økonomisk også`? Skal bo til dere til han er mere moden? det er jo ikke akkurat gjort over natten. jeg synes at 2000 kr i mnd for mat,hus,strøm,tv osv er rimelig. selvfølgelig skal personen bidra med huslige plikter i tilegg. mat er dyrt, noen ungdommer spiser som elefanter, mens andre spiser som mus. Skulle personen leid hybel og kjøpt mat,strøm og div, så hadde det blitt dyrere. Siden dere har tilbudt hjelp, så regner jeg med at dere ser at dere vil legge forholdene til rette en tid. men 2000 er ike noeoverpris. dessuten så kan peronen få bidrag av foreldre tl det er 19 år og går på skole Ja h*n må klare seg selv økonomisk. Foreldrene kommer ikke til å bidra med noe frivillig. Ungdommen innser selv at h*n ikke er moden nok til å bo alene. Det synes jeg det står respekt av. H*n har god selvinnsikt, men er lite selvstendig pga oppveksten. Vi kommer ikke til å hive h*n ut, men regner vel med at det blir en naturlig utflytting innen et par år. Det ser ikke ut til at det er noe å hente bidragsmessig, så da blir det å klare seg på stipend og den lille jobben h*n har. Vi vil ikke kreve for mye heller, da h*n jo skal ha noe igjen til klær og telefon ol. Det er vanskelig å sette en slik kost og losjisum egentlig. Det er jo ikke noe man vanligvis regner på i en familie.
Lizzee Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Jeg synes at det er flott at du åpner hjemmet ditt for denne ungdommen!!! Min sønn går på internatskole. Kost og losji koster kr. 4.800,- per måned (det er kostnader til skolen i tillegg) og har får borteboerstipend på 3.700,-. Borteboerstiependet blir jo beregnet ut fra foreldrenes inntekt. Hvilket vil si at man her forventer at foreldrene skal dekke det overskytende (+skolepenger). Borteboerstipendet som 18 åringen som skal bo hos dere får er jo beregnet ut ifra noe. Jeg vet ærlig talt ikke om det tas hensyn til foreldres inntekt når det er en over 18 år?. Eller om det er tatt med i beregningen at det forventes at forldre dekker noe. Synes du kan snakke med h*n om grunnlaget for stipendet. Uansett: Jeg synes du skal gjøre en beregning på hva du tror det vil koste dere ekstra å ha gutten eller jenta i hus. Og la h*n betale for det. Hvis det er en gutt det er snakk om så vil du nok merke at matbudsjettet går opp. Selv har jeg nemlig merket at matbudsjettet har gått betraktelig ned etter at 17-åringen startet på internatskole..... Klesvask og sånn må h*n vel ta selv så det synes jeg ikke du skal ta betalt for (det var noen andre som nevnte det), evnt må det bli hvis du mener at det er riktig å ta betalt for vaskemiddel og det som går av strøm ved bruk av vaskemaskin. Det kan være greit å la han/henne få ordne praktiske ting selv, vask av rom, vask av klær samt ha oppgaver i huset på lik linje med dere andre. Grei øving til å skulle klare å bo alene. Det er litt vanskelig å råde deg til hvor mye du skal ta av stipendet hans/hennes. Stipend er jo også ment til å dekke skolebøker og slike ting (kanskje ikke i dette tilfelle?). Noe penger må h*n jo selv beholde. Klær, toalettartikler, penger til buss el.l, mobil, fritidsaktiviteter osv.. skal h*n jo besørge selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå