Gå til innhold

Hvilken hjelp kan han få?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet

Jeg kjenner en snart 18 år gammel ungdom som er blitt kastet ut hjemmefra. Det er helt uaktuelt for han å flytte tilbake til mor og stefar pga vanskelige familieforhold. Det er ikke ungdommen sin feil at dette har skjedd, selv om han selvfølgelig har noen greier å slite med som alle ungdommer har. :)

Jeg har kikket litt inne på lånekassen sine sider og ser at man kan få bostipend når det er særlige forhold som tilsier det. Hvilket det jo er i dette tilfellet.

Men det virker som at foreldrenes inntekt fremdeles blir tatt i betraktning, selv om ungdommen er over 18 og ikke får lov til å bo hjemme lenger. Kan dette være riktig? :sjokkert:

Har også funnet ut at ungdommen har krav på bidrag fra mor siden han fremdeles går på vdg skole. Da må han vel sette fram krav via NAV da? Noen som har vært igjennom det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først må du bestemme deg for alderen hans. Snart 18 = barnevernets ansvar om foreldrene ikke vil ta omsorgen. Over 18 = må klare seg selv dersom han ikke bor hjemme. Og dersom han søker lån/stipend under 18 års alder er det foreldres inntekt det kommer ann på.

Gjest Gjest_nepa_*
Skrevet

Det er feil at han må klare seg uten barnevernets hjelp etter fylte 18.

Mitt tips er at han tar kontakt med barenvernet fortest mulig, for å få hjelp til økonomi, bolig og andre ting.

Barnevernet følger i dag opp til fylte 23 år, når behovet er der, og i dette tilfellet ser det slik ut.

Gjest Gjest_martine_*
Skrevet

Hei.

Hvis han er under 18 år og ikek får hjelp av foreldre har barneværnet ansvaret for han.

Han kan søke om bortebostipend hvis han studerer, men dette er en alng prosess og han trenger bekreftelse fra barneværnet om at han absolutt ikke har mulighet til å bo hjemme.

for å få dette må han gjennom møter med barneværnet, dette gjelder også hans foreldre som må bekrefte at de ikke vil ha han hos seg(noe som kanskje ikke alltid er så lett å få til?)

Han må ta kontakt med barneværnet uansett for å få hjelp.

Foreldrene hans har økonomisk ansvar for han til han er 18 år, og hvis dette ikke er mulig, så er han barneværets ansvar!

Hvis han skal få hjelp av NAV, må barneværnet også bekrefte at han trenger økonomisk støtte, pga hans alder(under 18)

Er han over 18 år, kan han søke om økonomisk støtte hos NAV, uten noe bekreftelse fra barneværnet.

Behandlingstiden der er 3 uker, så hvis han ikke har mat, penger eller tak over hodet må han kontakter barneværnet med en gang for å få hjelp fortest mulig.

Eventuellt imens hans søknader blir behandlet og løsninger finner sted.

Håper jeg var til hjelp:)

Skrevet

Jeg flyttet ut før siste året på videregående pga skillsmisse og vanskelige familieforhold.

Da jeg flyttet og endret adresse (flyttet til annet fylke) kvalifiserte jeg til borteboerstipend det var 3450 kr i mnd den gang. Husker ikke om jeg måtte ha papirer til lånekassen - men fikk skoleplass i fylket jeg flyttet til selv om jeg egentlig ikke hadde krav på det- og søkte langt over fristen fordi jeg hadde papirer fra familievernkontoret i den kommunen jeg flyttet fra. Hadde dog meget gode karakterer.

Behovsprøvd stipend fra lånekassen får man ikke dersom foreldrenes inntekt er for høy, men jeg krevde bidrag fra faren min og fikk det fordi jeg var i ordinært videregående løp (Man får ikke bidrag dersom man er i voksenopplæring). Jeg krevde ikke bidrag fra min mor, fordi hun selv var i en vanskelig økonomisk situasjon, men jeg kunne gjort det. Bidraget beregnes utifra foreldrenes inntekt/formue og hvor mange netter man evt sover der. Jeg fikk 4500kr av faren min i mnd, etter NAVs beregninger. Dersom foreldrenes inntekt er lav, blir dette bidraget mye lavere- tror faren min hadde inntekt på 800 000 det likningsåret som ble lagt til grunn.

Faren min gikk frivillig med på det fordi jeg sa at han kunne velge å gi seg nå, eller dra det igjennom NAV mølla på hans kostnad.

Så da fikk jeg totalt 7950 kr fra foreldre og lånekassen og jobbet 2 kvelder i uken og annhver helg. Det gikk helt fint økonomisk og er veldig glad at jeg kom meg bort ifra hjemmet.

Skrevet

Må bare legge til at det er skjelden at barnevernet går tung tungt inn i saker der "barnet" straks fyller 18 - spesielt dersom det er tenåringsproblemer - det er hovedsaklig barn som har vært lenge i systemet som følges opp til de er 23.

Mitt råd er at familien kan møte til mekling på familievernkontoret i kommunen. Kan være greit å få pratet litt med fagpersoner til stede og kontoret kan også utstede papirer på at det er best at han ikke bor hjemme dersom det er konklusjonen.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
først må du bestemme deg for alderen hans. Snart 18 = barnevernets ansvar om foreldrene ikke vil ta omsorgen. Over 18 = må klare seg selv dersom han ikke bor hjemme. Og dersom han søker lån/stipend under 18 års alder er det foreldres inntekt det kommer ann på.

Han er 17 år og 11 måneder nå, men fyller rett over nyåret. Og får ikke hjelp videre av barnevernet selv om han pr idag har et midlertidig vedtak.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Hei.

Hvis han er under 18 år og ikek får hjelp av foreldre har barneværnet ansvaret for han.

Han kan søke om bortebostipend hvis han studerer, men dette er en alng prosess og han trenger bekreftelse fra barneværnet om at han absolutt ikke har mulighet til å bo hjemme.

for å få dette må han gjennom møter med barneværnet, dette gjelder også hans foreldre som må bekrefte at de ikke vil ha han hos seg(noe som kanskje ikke alltid er så lett å få til?)

Han må ta kontakt med barneværnet uansett for å få hjelp.

Foreldrene hans har økonomisk ansvar for han til han er 18 år, og hvis dette ikke er mulig, så er han barneværets ansvar!

Hvis han skal få hjelp av NAV, må barneværnet også bekrefte at han trenger økonomisk støtte, pga hans alder(under 18)

Er han over 18 år, kan han søke om økonomisk støtte hos NAV, uten noe bekreftelse fra barneværnet.

Behandlingstiden der er 3 uker, så hvis han ikke har mat, penger eller tak over hodet må han kontakter barneværnet med en gang for å få hjelp fortest mulig.

Eventuellt imens hans søknader blir behandlet og løsninger finner sted.

Håper jeg var til hjelp:)

Tusen takk for hjelp. Han er under barnevernet nå, men de trekker seg ut da han fyller 18 år.

Foreldrene sier han kan flytte hjem, men stiller så mange helt klart urimelige vilkår, at dette ikke er aktuelt. De har vært i samtale med BV, men det er ikke noe å hente økonomisk eller emosjonelt.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Må bare legge til at det er skjelden at barnevernet går tung tungt inn i saker der "barnet" straks fyller 18 - spesielt dersom det er tenåringsproblemer - det er hovedsaklig barn som har vært lenge i systemet som følges opp til de er 23.

Mitt råd er at familien kan møte til mekling på familievernkontoret i kommunen. Kan være greit å få pratet litt med fagpersoner til stede og kontoret kan også utstede papirer på at det er best at han ikke bor hjemme dersom det er konklusjonen.

Dette er helt riktig. Han er i beredskapshjem akkurat nå fordi han er rett under 18, men den dagen han fyller 18 må han flytte ut av dette hjemmet. Og det er ikke så lett at barnevernet tar over ansvaret til fylte 23. Hadde dette skjedd før, hadde han hatt krav på hjelp, men nå er det nesten 100% sikkert at de ikke kan hjelpe. Bufetat sier at de ikke har noe å tilby, og da må evnt kommunen dekke alt, og det gjør de ikke. Slik er signalene vi har fått tilnå.

Det er meklet gjennom advokat med BV og beredskapshjemmet til stede, men det førte ikke til noe positivt.

Skrevet
Foreldrene sier han kan flytte hjem, men stiller så mange helt klart urimelige vilkår, at dette ikke er aktuelt. De har vært i samtale med BV, men det er ikke noe å hente økonomisk eller emosjonelt.

Hvilke krav er det da ?

Han kan jo ikke forvente å få støtte fra det offentlige bare fordi han ikke kommer overens med foreldrene. Er det snakk om mishandling e.l. så er jo selvfølgelig saken en annen.

Går foreldrene med en ordning som nevnes over her at de gir litt bidrag sammen med at han forh. kvalifiserer til stipend så er vel det en mulig løsning.

Ellers så er vel lån fra lånekassen alternativ. Etter at man er ferdig på videregående er det vel vanlig at man klarer seg selv.

Skrevet

jeg var i samme situasjon, og løste det med en erklæring fra helsesøster at jeg fylte kravene for borteboerstipend. dette dekket vel såvidt husleien, så jeg jobbet i tillegg.

leksene ble gjort på natten - så jeg var mye trøtt, men guud så glad for at jeg slapp å bo hjemme:=)

hadde ikke råd til noe som helst, men likevel husker jeg det som en utrolig bra tid:)

fikk ingenting økonomisk hjelp utover borteboerstipendet.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Hvilke krav er det da ?

Han kan jo ikke forvente å få støtte fra det offentlige bare fordi han ikke kommer overens med foreldrene. Er det snakk om mishandling e.l. så er jo selvfølgelig saken en annen.

Går foreldrene med en ordning som nevnes over her at de gir litt bidrag sammen med at han forh. kvalifiserer til stipend så er vel det en mulig løsning.

Ellers så er vel lån fra lånekassen alternativ. Etter at man er ferdig på videregående er det vel vanlig at man klarer seg selv.

Når jeg skrev at det ikke var noe å hente, mente jeg fra foreldrene. Han har ikke forventet å få hjelp av BV, men måtte naturlignok ha et sted å bo.

Det er ikke snakk om fysisk mishandling, men psykisk. Han er blitt brutt ned over de siste 6 år av stefaren, og moren holder med ektefellen. Dette er ikke et tenåringsopprør, noe også advokaten og BV har helt klart for seg. Så det er ikke spørsmål om saken er sann, men at det ikke er hjemmel i BV til å hjelpe han siden han øyeblikkelig er 18.

Stefar har avvikende personlighetstrekk, noe som er bekreftet av flere. Derfor går de ikke med på noen frivillig bidragsordning. Så det blir å bruke NAV til hjelp for å kreve inn bidraget.

Skrevet
Når jeg skrev at det ikke var noe å hente, mente jeg fra foreldrene. Han har ikke forventet å få hjelp av BV, men måtte naturlignok ha et sted å bo.

Det er ikke snakk om fysisk mishandling, men psykisk. Han er blitt brutt ned over de siste 6 år av stefaren, og moren holder med ektefellen. Dette er ikke et tenåringsopprør, noe også advokaten og BV har helt klart for seg. Så det er ikke spørsmål om saken er sann, men at det ikke er hjemmel i BV til å hjelpe han siden han øyeblikkelig er 18.

Stefar har avvikende personlighetstrekk, noe som er bekreftet av flere. Derfor går de ikke med på noen frivillig bidragsordning. Så det blir å bruke NAV til hjelp for å kreve inn bidraget.

Da skjønner jeg at han vil komme seg vekk - og det bør han vel også.

Er han 18 så har vel ikke foreldre plikt til å forsørge han har de??? Det er ingen far med i bildet ?

Så lånekassen er vel beste alternativet. Men der er det vel frister ang. søknad om støtte ?

Finnes organisasjoner som gir råd til unge - men jeg kommer ikke på noen konkrete navn i farta. Det er jo litt avh. av hvor dere kommer fra også.

Ungbo hjelper med bolig.

Oppsøk de om det finnes noe slikt. Så kan dere jo høre med NAV. Er jo mulig han rett og slett må jobbe en periode for å klare seg.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Da skjønner jeg at han vil komme seg vekk - og det bør han vel også.

Er han 18 så har vel ikke foreldre plikt til å forsørge han har de??? Det er ingen far med i bildet ?

Så lånekassen er vel beste alternativet. Men der er det vel frister ang. søknad om støtte ?

Finnes organisasjoner som gir råd til unge - men jeg kommer ikke på noen konkrete navn i farta. Det er jo litt avh. av hvor dere kommer fra også.

Ungbo hjelper med bolig.

Oppsøk de om det finnes noe slikt. Så kan dere jo høre med NAV. Er jo mulig han rett og slett må jobbe en periode for å klare seg.

Ja det var på høy tid han kom seg vekk. Han unnskylder seg for alt han gjør, og virker mye mer umoden enn 18. Så han er blitt tydelig påvirket av livssituasjonen. Det er ingen far med i bildet, nei.

Han behøver ikke hybel. Han får nemmelig bo hos meg og min familie, men han trenger jo noe å klare seg med økonomisk. Han går på et studie som er ganske krevende, og da bør man jo ikke jobbe så mye at det går ut over skolen.

Jeg er temmelig sikker på at han får bostipend fra lånekassen, selv om det ikke er langt nok mellom foreldrehjemmet og oss. Det er jo her de spesielle forholdene kommer inn mener jeg.

Bidrag har han jo krav på, men om det er mulig å drive det inn, blir jo spennede å se.

Skrevet
Jeg kjenner en snart 18 år gammel ungdom som er blitt kastet ut hjemmefra. Det er helt uaktuelt for han å flytte tilbake til mor og stefar pga vanskelige familieforhold. Det er ikke ungdommen sin feil at dette har skjedd, selv om han selvfølgelig har noen greier å slite med som alle ungdommer har. :)

Jeg har kikket litt inne på lånekassen sine sider og ser at man kan få bostipend når det er særlige forhold som tilsier det. Hvilket det jo er i dette tilfellet.

Men det virker som at foreldrenes inntekt fremdeles blir tatt i betraktning, selv om ungdommen er over 18 og ikke får lov til å bo hjemme lenger. Kan dette være riktig? :sjokkert:

Har også funnet ut at ungdommen har krav på bidrag fra mor siden han fremdeles går på vdg skole. Da må han vel sette fram krav via NAV da? Noen som har vært igjennom det?

Siden han er under 18, så er det barnevernet. De vil ikke gjøre noe med saken utenom å skaffe han bolig og penger til mat. han vil fortsatt få hjelp etter 18 år til å bo-leve om han ikke har inntekt.

Mor eller far kan bli dømt til å betale bidrag etter 18 om han går på skole.

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Siden han er under 18, så er det barnevernet. De vil ikke gjøre noe med saken utenom å skaffe han bolig og penger til mat. han vil fortsatt få hjelp etter 18 år til å bo-leve om han ikke har inntekt.

Mor eller far kan bli dømt til å betale bidrag etter 18 om han går på skole.

Han får ikke slik hjelp av BV. I beste fall får han bidrag til en støttekontakt el. Han har ikke krav på noe fra sosialkontoret heller, siden han er under utdanning. Det er ikke alltid lett når man faller mellom alle stoler.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Så lenge barnet går på videregående skole har foreldrene plikt å forsørge dem, og han kan kreve bidrag gjennom NAV. Så den saken er grei.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Han får ikke slik hjelp av BV. I beste fall får han bidrag til en støttekontakt el. Han har ikke krav på noe fra sosialkontoret heller, siden han er under utdanning. Det er ikke alltid lett når man faller mellom alle stoler.

Det er mulig at han har krav på bostøtte - dette søker man gjennom kommunen vanligvis hos boligkontoret. Kan ikke advokaten hans hjelpe med å finne støtteordninger?

Gjest vil gjerne hjelpe
Skrevet
Det er mulig at han har krav på bostøtte - dette søker man gjennom kommunen vanligvis hos boligkontoret. Kan ikke advokaten hans hjelpe med å finne støtteordninger?

Tusen takk for hjelp. Dette hadde vi ikke tenkt på. Vel verdt å sjekke ut. Advokaten har vel i utganspunktet ikke anledning til å hjelpe med slike ting. Hun er inne i bildet som bistandsadvokat. Og forsvinner ut av saken når han fyller 18.

Men vi skal sjekke bostøtteordningen. :)

Skrevet

Han kan kreve bidrag fra moren, samt at om han får helsesøsteren/sosiallæreren/legen/barnevernet til å skrive en erklering om at forholdene i hjemmet tilsier at det er best at han ikke bor hjemme så får han borteboer stipend selv om han ikke må flytte langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...