Gå til innhold

Superundertøy eller ull


Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*

Får satse på at dette er riktig underforum - hvis ikke så flytt det gjerne.

Tenkte jeg skulle kjøpe et nytt sett med stilings/trøye, og er litt usikker på om jeg skal velge ull eller superundertøy.

Har idag et ullsett fra Janus som jeg igrunn er greit fornøyd med, men kanskje det er noe bedre?

Det skal hovedsaklig brukes på ski (alpin) og jeg er av typen som svetter endel. Det er derfor viktig at jeg kan beholde følelsen av å være tørr, samt at jeg ikke blir veldig kald når jeg tar en pause.

Noen tips? Hva bruker du, og er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Jeg liker mye bedre ull enn "superundertøy", jeg føler det er mye mindre klamt. Men det kan jo bare være meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe noe som er begge deler? :) Jeg har et par sett fra Helly Hansen som er av ull, men med et tynt lag av noe annet materiale på innsiden. Det transporterer derfor fuktighet godt og er behagelig å bruke (jeg er sånn som klør veldig av ull), men samtidig er det godt og varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mie_*

Anbefaler ull. Janus har gode og billige produkter som varer år etter år. Eller anbefaler jeg Janus sitt ullundertøy, de har ulike tykkelser og fasonger å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest2_*

Ser det er en test av sportsundertøy på forbrukerportalen.

Personlig er jeg veldig fornøyd med icebreaker overdel. Tynn og god og synes ikke det lukter svært

lite i forhold til svettemengden.

Underdel har jeg houdini 3/4 (skjønner ikke at jeg ikke kjøpte 3/4 før... slipper jo å brette opp

den nederste delen hele tida). Ser i testen at den visstnok det er den som holder mest på lukta

selv om jeg ikke kan si jeg har merka NOE av det etter 4 dagers bruk.

Nå svetter jeg vel ikke så utrolig mye på lår heller da.

Lykke til med kjøpet - uansett hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel smak og behag. Begge deler er laget for å holde deg varm. Ull er varm selv om den er våt (og svett), mens superundertøyet leder svetten vekk fra huden og holder deg også varm.

Jeg er sånn som klør inn i hampen av ull (selv såkalt kløfri ull), så jeg har superundertøy. Ulempen med dette, er at det er polyester, og det lukter veldig fort svette av :/ Såpass at det egentlig bør vaskes etter hver gang man har brukt det. Det gjør jo forsåvidt ikke noe om du bare er ute én dag, men om du skal ha det med deg på hyttetur uten de helt store vaske- og tørkemulighetene, så er det litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger til ullundertøy fra Devold. Kan vaskes i maskin og tørkes i trommel. Merinoull og det klør overhode ikke på meg iallfa..

Har både vanlig og activ. Holdt meg varm når jeg var ute i 25 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som foretrekker ullundertøy fremfor superundertøy i plyester. Synes ull er mer behagelig og helt klart varmere. Det er veldig greit at jeg bare trenger et lag tøy under jakke/bukse når jeg skal ut og løpe om vinteren, f.eks. Hvis jeg bruker syntetisk superundertøy må jeg som regel også ha et lag fleece/ull for å holde varmen. Og som nevnt over her, Devold har pustende superullundertøy som er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker superundertøy under ull (til ski, skøyter og annet aktivsport ute).

Av merker liker jeg superundertøyet til Kari Traa best 50 % på Sportshuset nå.

Av Ull har jeg veldig dårlig erfaring med Devold. Ulvang er best jeg. Men, også Kari Traa er bra.

(Ulvang ha skiftet design, så mange av sportsbutikken har den "gamle" designen til 50 % nå. Bla. G-sport og Sportshuset. Jeg liker veldig godt den "gamle".)

Som noen sikkert skjønner bruker jeg mye av både ull- og superundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg har forstått etter å ha lest endel om dette er superundertøy best, bortsett fra på turer som varer mer enn et par dager. Etterhvert som superundertøyet blir skittent isolerer det svært dårlig. Ull har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med superundertøy er at det kan vaskes sammen med de vanlige klærne. Ullundertøyet må vaskes på ullprogram, med milo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy skal ikke vaskes så ofte da. Dessuten er det best å håndvaske det pga. da slipper du de småhullene som kommer i ullundertøyet som maskinen lager over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger til ull. Da holder du deg varm selv om du blir våt (enten av svette eller vann). Mange ganger hvor jeg har kledd av meg og blitt overasket over at jeg egentlig er gjennomvåt. Ullen holder så godt på varmen likevel at jeg ikke merker det.

Jeg vasker alltid ullundertøy etter en gangs bruk som med alt annet som jeg har direkte inntil kroppen. Mange som sier at det ikke er nødvendig, men jeg er ikke komfortabel med å ta på meg noe jeg har svettet i en annen dag. Bruker ullprogram på maskinen og Milo. Synes ikke at kvalitetsull blir slitt av dette. Kjøper forøvrig mye hverdagsull (gensere mm) på blant annet Benetton som jeg bruker hver dag hele vinteren og vasker etter hvert bruk, og det holder seg fortsatt fint etter mange år.

Som noen skrev så er det mye salg, så kjøp heller flere sett. Jeg sverger til Ullvang og Kari Traa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trude_*

Jeg foretrekker superundertøy når jeg vet at jeg skal svette mye, men for en gåtur på kalde dager er ull uslåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe noe som er begge deler? :) Jeg har et par sett fra Helly Hansen som er av ull, men med et tynt lag av noe annet materiale på innsiden. Det transporterer derfor fuktighet godt og er behagelig å bruke (jeg er sånn som klør veldig av ull), men samtidig er det godt og varmt.

Høres ut som et av mine sett. Dette er min favoritt på langrenn.

Alt superundertøyet mitt må tåle ganske hyppig vasking på minst 40 grader. Kari Traa og Helly hansen er favorittene for superundertøy. Jeg føler at kvalitetsforskjellen er utrolig avhengig av pris.

(Har også Helly Hansen for trening i vått, men ikke kaldt, vær. Det beste for jogging i regnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...