mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Jeg vet ikke hvordan alle andre jenter føler det, men jeg er ekstremt kresen når det gjelder prevensjon. Tidligere har jeg prøvd opp til flere p-pilletyper og det har virket preventivt, men samtidig gitt meg en uheldig opplevelse i form av bivirkninger som vektøkning og depresjon. Det er tross alt hormoner man tuller med og det trenger ikke være heldig. Jeg går nå gravid for tredje gang og foreløpig er det ikke nødvendig med prevensjon, men etter svangerskapet blir det vanskelig å ha sex uten. Nå trenger vi ikke få fler barn. Jeg er skeptisk til spiral og andre ting man må putte opp i skjeden (jeg klarer ikke bruke tamponger engang) og det gjør meg "kresen" i form av prevensjon. Jeg tør ikke p-piller lenger pga hva de gjør med meg og synes ikke det er rettferdig at jeg må være prøvekanin for at vi skal ha trygg sex. Kondomer burde være løsningen, men det er visstnok dempende på prestasjonen hans og det er en stemningsdemper, uansett hvordan man ser det. Er han bortskjemt som får slippe kondom eller er jeg for vrang til å akseptere at det hele ligger på mine skuldre? Det er kvinner som får utviklet nye prevensjonsmidler til seg og som har utallige alternativer. Sterilisering er ikke et alternativ på lik linje med avholdenhet, men noen gåde retningslinjer eller råd hadde gjort seg nå. Er det å bruke kondom virkelig et så stort offer? Er det verre enn det jeg må igjennom psykisk ved å bruke hormonbaserte prevensjonsmidler?
guttemann Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor er ikke sterilisering et alternativ dersom nye barn ikke er aktuelt? Det er dessverre dårlig med prevensonsmidler for menn, med unntak av kondomen. Det går riktnok an å venne seg til kondombruk (direkte hot blir det aldri, men det trenger ikke være det motsatte heller), men jeg skjønner jo at han er negativ. Det er sikkert mange p-pillemerker du ikke har prøvd, men er du sensitiv for hormontukling, kan det bli vanskelig å finne noen som passer deg. Har du prøvd micro/mini/hvadenåheter-pillene som må tas på nesten nøyaktig samme klokkeslett hver dag? De inneholder mindre dose enn de normale. P-ring og p-stav kan også være alternativer. De slipper ut hormoner jevnt hele tiden, og mange har derfor langt mindre problemer med disse. Ellers er det visst et nytt alternativ for menn på trappene - et lite "riskorn" som blokkerer sædlederen, og fungerer som en reverserbar sterilisering. (Inneholder en ventil som kan åpnes.) Den er nok neppe å få kjøpt på en del år enda, dessverre, om den kommer dit i det hele tatt. Det er ikke bare dere kinner som vil ha flere prevensjonsmidler for menn.
mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor er ikke sterilisering et alternativ dersom nye barn ikke er aktuelt? Det er dessverre dårlig med prevensonsmidler for menn, med unntak av kondomen. Det går riktnok an å venne seg til kondombruk (direkte hot blir det aldri, men det trenger ikke være det motsatte heller), men jeg skjønner jo at han er negativ. Det er sikkert mange p-pillemerker du ikke har prøvd, men er du sensitiv for hormontukling, kan det bli vanskelig å finne noen som passer deg. Har du prøvd micro/mini/hvadenåheter-pillene som må tas på nesten nøyaktig samme klokkeslett hver dag? De inneholder mindre dose enn de normale. P-ring og p-stav kan også være alternativer. De slipper ut hormoner jevnt hele tiden, og mange har derfor langt mindre problemer med disse. Ellers er det visst et nytt alternativ for menn på trappene - et lite "riskorn" som blokkerer sædlederen, og fungerer som en reverserbar sterilisering. (Inneholder en ventil som kan åpnes.) Den er nok neppe å få kjøpt på en del år enda, dessverre, om den kommer dit i det hele tatt. Det er ikke bare dere kinner som vil ha flere prevensjonsmidler for menn. Det faktum at ingen av oss er fyllt 30 enda er en ganske god grunn for ikke å sterilisere. Vi kan ikke ekskludere helt å få fler barn, men foreløpig er det ikke ønskelig å bli gravid igjen for fjerde gang, bare for å gjøre det "enkelt" igjen i en ni mnd periode. Ikke at dét i seg selv var grunn nok for å få barn, virkelig ikke, men da vi første kom dit hvor vi ønsket barn, trakk ikke det ned lysten til å prøve igjen for tredje gang.. Men blir det riktig å si at det er mitt ansvar å sørge for piller fordi han ikke vil bruke kondom? Jeg føler det er dårlig gjort, fordi et kondom gjør ikke annet enn å "ta i mot" sæden, pillepushing kan over lengre tid være skdaelig for både det ene og det andre, økt fare for blodpropp osv osv.. Og spesielt når man er sensitiv til slikt, er det ikke fryktelig galt å forvente at det er det mest humane alternativet?
Antagonist Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Hva med at du begynner å måle temperaturen hver morgen for å finne ut om du er fruktbar den dagen eller ikke? Vet ikke hva disse hjelpemidlene heter, men det er det sikkert noen andre som kan fortelle deg
mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2009 Hva med at du begynner å måle temperaturen hver morgen for å finne ut om du er fruktbar den dagen eller ikke? Vet ikke hva disse hjelpemidlene heter, men det er det sikkert noen andre som kan fortelle deg Er det helt trygt da? :klø:
Fluffie Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Men blir det riktig å si at det er mitt ansvar å sørge for piller fordi han ikke vil bruke kondom? Jeg føler det er dårlig gjort, fordi et kondom gjør ikke annet enn å "ta i mot" sæden, pillepushing kan over lengre tid være skdaelig for både det ene og det andre, økt fare for blodpropp osv osv.. Og spesielt når man er sensitiv til slikt, er det ikke fryktelig galt å forvente at det er det mest humane alternativet? Det er ikke ditt ansvar alene aa soerge for prevensjon! Han har akkurat like mye ansvar som det du har. Det gaar fint an for de fleste aa venne seg til kondombruk, jeg og flere venninner av meg reagerer paa hormonbasert prevensjon med aa bli humoursyke og det som verre er. Ingen av vaare kjaerester har problemer med aa bruke kondom saa vi slipper bivirkningene fra piller. Mange jenter synes jo ogsaa det er best uten kondom, men det er uansett et bedre alternativ enn bivirkninger fra p-piller eller aa ikke ha sex i det hele tatt.
Myrthel Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Det faktum at ingen av oss er fyllt 30 enda er en ganske god grunn for ikke å sterilisere. Vi kan ikke ekskludere helt å få fler barn, men foreløpig er det ikke ønskelig å bli gravid igjen for fjerde gang, bare for å gjøre det "enkelt" igjen i en ni mnd periode. Ikke at dét i seg selv var grunn nok for å få barn, virkelig ikke, men da vi første kom dit hvor vi ønsket barn, trakk ikke det ned lysten til å prøve igjen for tredje gang.. Men blir det riktig å si at det er mitt ansvar å sørge for piller fordi han ikke vil bruke kondom? Jeg føler det er dårlig gjort, fordi et kondom gjør ikke annet enn å "ta i mot" sæden, pillepushing kan over lengre tid være skdaelig for både det ene og det andre, økt fare for blodpropp osv osv.. Og spesielt når man er sensitiv til slikt, er det ikke fryktelig galt å forvente at det er det mest humane alternativet? Nei, det er absolutt ikke ditt ansvar alene. Dette er noe dere to må finne ut av sammen... Men jeg tenker litt på om du ikke kunne bruke vanlig spiral jeg (altså ingen hormoner)... Det tar et par minutter å sette den inn hos legen, og du kan både ta smertestillede i forkant og du kan få bedøvelse. Gjør du det hos en gynekolog, har de meget god erfaring med å sette inn spiraler.. (mange kjenner ikke smerte i det hele tatt) En vanlig kobberspiral, kan sitte i ca 5 år. Og da er dere "frie" til å ha sex uten å tenke på prevensjon i mange år fremover... Eneste bakdelen med en kobberspiral, er at du kan få litt større blødninger - enn du har nå...
Myrthel Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Hva med at du begynner å måle temperaturen hver morgen for å finne ut om du er fruktbar den dagen eller ikke? Vet ikke hva disse hjelpemidlene heter, men det er det sikkert noen andre som kan fortelle deg Det heter Lady comp... Men jeg vet at dette er en metode mange blir veldig lei over tid... Du må måle tempen ca til samme tid hver eneste morgen. (det er mulig å hoppe over i såkalte trygge perioder, men det er et sjansespill da..)
guttemann Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 (endret) "Men blir det riktig å si at det er mitt ansvar å sørge for piller fordi han ikke vil bruke kondom? Jeg føler det er dårlig gjort, fordi et kondom gjør ikke annet enn å "ta i mot" sæden, pillepushing kan over lengre tid være skdaelig for både det ene og det andre, økt fare for blodpropp osv osv." Her har du rett i en ting: Ppiller har bivirkninger, kondomer har ikke det. Om alt ellers er i orden (og det burde man jo sjekke en gang i året uansett), er blodpropp mer skremselsprogpagande enn en reell risiko. Er man i en høyrisikoguppe for blodpropp, blir det jo noe annet. At kondomen bare tar imot sæden, derimot, er feil. Det er det den gjør for å forhindre graviditet, men den pakker jo faktisk inn hele penisen hans, og for noen menn reduserer dette følsomheten mye. Litt overdrevent kan du sammenlikne det med følelsen av å bli slikket til vanlig, og slikket med en gummihanske liggende mellom klitten og tunga hans. Hvor "ille" kondombruk er, varierer veldig fra mann til mann. For meg f.eks. er det ikke noe problem å bruke kondom, men jeg kjenner folk som synes det ødelegger hele samleiet. (Litt overdirver de sikkert, men hvor mye vet jeg ikke.) Ellers er det selvfølgelig ikke ditt ansvar å forhiondre graviditet, det er jo dere som ikke vil ha flere barn. Du får sette deg ned å snakke med gubben. "Kroppen min takler disse p-pillene dårlig. Det er jo veldig dumt når du ikke liker å bruke kondom. Jeg har hørt det kan være bedre med p-ring eller p-stav, så jeg tenkte jeg kunne prøve det, men hvis det heller ikke er noe særlig, er det du som må ta på regnfrakken. Da har jeg prøvd det jeg kan." Om du er villig til å prøve enten stav eller ring da. Ellers får ganske enkelt si at nå har kroppen din fått nok av hormoner. Et lite tips: Pass på å ikke vær anklagende/nedlatende/kjeftende e.l. når du snakker med ham. Det kan virke som om du synes du har gjort nok og at han burde skjerpe seg og gjøre sin del, og i sånne sammenhenger har endel av dere en tendens til å gå i "bitch-modus" når det skal "snakkes om". Det gjør gjerne oss hannkjønn mindre samarbeidsvillige, uansett hvor enige vi egentlig er. Endret 8. januar 2009 av guttemann
mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2009 Nei, det er absolutt ikke ditt ansvar alene. Dette er noe dere to må finne ut av sammen... Men jeg tenker litt på om du ikke kunne bruke vanlig spiral jeg (altså ingen hormoner)... Det tar et par minutter å sette den inn hos legen, og du kan både ta smertestillede i forkant og du kan få bedøvelse. Gjør du det hos en gynekolog, har de meget god erfaring med å sette inn spiraler.. (mange kjenner ikke smerte i det hele tatt) En vanlig kobberspiral, kan sitte i ca 5 år. Og da er dere "frie" til å ha sex uten å tenke på prevensjon i mange år fremover... Eneste bakdelen med en kobberspiral, er at du kan få litt større blødninger - enn du har nå... Det er en temmelig stor bakdel når man allerede har problemer nok med mens.. Men det å sette inn spiral har opp til flere ganger vist seg å være skummelt i min nærmeste omgangskrets.. Den gror fast, må opereres ut, man får infeksjoner og betennelser.. Og dette er bare et par eksempler som har skjedd i min nære omgangskrets.. Det tør jeg rett og slett ikke..
mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2009 Her har du rett i en ting: Ppiller har bivirkninger, kondomer har ikke det. Om alt ellers er i orden (og det burde man jo sjekke en gang i året uansett), er blodpropp mer skremselsprogpagande enn en reell risiko. Er man i en høyrisikoguppe for blodpropp, blir det jo noe annet. At kondomen bare tar imot sæden, derimot, er feil. Det er det den gjør for å forhindre graviditet, men den pakker jo faktisk inn hele penisen hans, og for noen menn reduserer dette følsomheten mye. Litt overdrevent kan du sammenlikne det med følelsen av å bli slikket til vanlig, og slikket med en gummihanske liggende mellom klitten og tunga hans. Hvor "ille" kondombruk er, varierer veldig fra mann til mann. For meg f.eks. er det ikke noe problem å bruke kondom, men jeg kjenner folk som synes det ødelegger hele samleiet. (Litt overdirver de sikkert, men hvor mye vet jeg ikke.) Ellers er det selvfølgelig ikke ditt ansvar å forhiondre graviditet, det er jo dere som ikke vil ha flere barn. Du får sette deg ned å snakke med gubben. "Kroppen min takler disse p-pillene dårlig. Det er jo veldig dumt når du ikke liker å bruke kondom. Jeg har hørt det kan være bedre med p-ring eller p-stav, så jeg tenkte jeg kunne prøve det, men hvis det heller ikke er noe særlig, er det du som må ta på regnfrakken. Da har jeg prøvd det jeg kan." Om du er villig til å prøve enten stav eller ring da. Ellers får ganske enkelt si at nå har kroppen din fått nok av hormoner. Et lite tips: Pass på å ikke vær anklagende/nedlatende/kjeftende e.l. når du snakker med ham. Det kan virke som om du synes du har gjort nok og at han burde skjerpe seg og gjøre sin del, og i sånne sammenhenger har endel av dere en tendens til å gå i "bitch-modus" når det skal "snakkes om". Det gjør gjerne oss hannkjønn mindre samarbeidsvillige, uansett hvor enige vi egentlig er. Heldigvis for meg, har vi snakket litt om dette og ikke i verken bitch-modus eller med noen kjempekrangler rundt det. Ulempen ved å være meg i den samtalen er at jeg må kjøre på med egotripp; "Jeg orker ikke hormoner mer..", "Jeg vil ikke prøve skumle ting jeg er redd for..", "Jeg er redd for hva det gjør mot kroppen min og min psykiske helse.." "Jeg.. Jeg.. Jeg.. Meg.. Min.. Mitt.." Det blir et lite mønster der og det føles ikke riktig å være så ego i et temmelig likestilt forhold. Problemet her ligger kanskje mer i det at jeg er for lite flink til å ivareta mine egne interesser, enn i det å snakke med ham om det. Men man ønsker aldri å utsette partneren sin for et kjempe-antiklimaks av dette slaget heller. Å snakke om det er én ting, men å gjennomføre det blir noe annet.. En banebrytende revolusjon av type "kondom-sex redder liv, øker sexlysten, får deg til å vinne i lotto og gir ham større penis" hadde ikke vært å forakte, for det er for god argumentasjon enn man får lov å få tak i.. Men jeg har bare realiteten å forholde meg til.. Og realiteten for meg til å føle meg egosentrisk, sta, vrang og lite samarbeidsvillig..
guttemann Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Om dere kan snakke om det, er dere jo godt på vei. Du kan jo tenke på at det er akkurat det samme for ham andre veien, bare med dårligere grunner/argumenter. Hans: "Jeg liker ikke, jeg synes ikke, jeg foretrekker" Mot dine: "Det er ikke bra for meg, kroppen min takler det dårlig," Tror mye av denne kondommotviljen sitter i hodet, om dere prøver det en stund, skal du se at det blir helt normalt for ham. Om han klarer å prøve, og ikke sutrer seg gjennom hele prøveperioden.
mamma^3 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2009 Om dere kan snakke om det, er dere jo godt på vei. Du kan jo tenke på at det er akkurat det samme for ham andre veien, bare med dårligere grunner/argumenter. Hans: "Jeg liker ikke, jeg synes ikke, jeg foretrekker" Mot dine: "Det er ikke bra for meg, kroppen min takler det dårlig," Tror mye av denne kondommotviljen sitter i hodet, om dere prøver det en stund, skal du se at det blir helt normalt for ham. Om han klarer å prøve, og ikke sutrer seg gjennom hele prøveperioden. Takk! Selvtillitboost og litt mindre dårlig samvittighet for å ha aversjoner mot p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Hvor mange merker kondomer har dere prøvd? Det virker ofte på meg som om det er vanligere at kvinenr prøver seg gjennom en haug med piller, enn at man jobber seg gjennom endel kondommerker. Merkelig med tanke på at p-piller har en testperiode på 3 måneder pr merke, mens kondomer er betydelig raskere å finne ut om det og det merket fungerer. Når det gjelder tall: http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf 100 kvinner i et år. Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 Endte personlig opp med fertilityfriend, og stort sett kun sex uten kondom etter eggløsning. Brukte dette i flere år kombinert med kondom eller kreativitet (les: sex uten samleie ). Bruker det fortsatt, men i mindre grad pga at jeg er singel
mamma^3 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2009 Hvor mange merker kondomer har dere prøvd? Det virker ofte på meg som om det er vanligere at kvinenr prøver seg gjennom en haug med piller, enn at man jobber seg gjennom endel kondommerker. Merkelig med tanke på at p-piller har en testperiode på 3 måneder pr merke, mens kondomer er betydelig raskere å finne ut om det og det merket fungerer. Når det gjelder tall: http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf 100 kvinner i et år. Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 Endte personlig opp med fertilityfriend, og stort sett kun sex uten kondom etter eggløsning. Brukte dette i flere år kombinert med kondom eller kreativitet (les: sex uten samleie ). Bruker det fortsatt, men i mindre grad pga at jeg er singel Jeg hører mer og mer om disse "varmemålerne" som visstnok skal kunne forutse hva som er trygge perioder og ikke og det høres virkelig ut som noe verdt å prøve. I kombinasjon med diverse kondomutprøvninger som nevnt! Det kan faktisk være at størrelsen har noe å si her.. Blir det for stramt, minker det gleden.. Det kan jeg forstå!
Gjest womenwomen Skrevet 18. januar 2009 #16 Skrevet 18. januar 2009 Jeg vet ikke hvordan alle andre jenter føler det, men jeg er ekstremt kresen når det gjelder prevensjon. Tidligere har jeg prøvd opp til flere p-pilletyper og det har virket preventivt, men samtidig gitt meg en uheldig opplevelse i form av bivirkninger som vektøkning og depresjon. Det er tross alt hormoner man tuller med og det trenger ikke være heldig. Jeg går nå gravid for tredje gang og foreløpig er det ikke nødvendig med prevensjon, men etter svangerskapet blir det vanskelig å ha sex uten. Nå trenger vi ikke få fler barn. Jeg er skeptisk til spiral og andre ting man må putte opp i skjeden (jeg klarer ikke bruke tamponger engang) og det gjør meg "kresen" i form av prevensjon. Jeg tør ikke p-piller lenger pga hva de gjør med meg og synes ikke det er rettferdig at jeg må være prøvekanin for at vi skal ha trygg sex. Kondomer burde være løsningen, men det er visstnok dempende på prestasjonen hans og det er en stemningsdemper, uansett hvordan man ser det. Er han bortskjemt som får slippe kondom eller er jeg for vrang til å akseptere at det hele ligger på mine skuldre? Det er kvinner som får utviklet nye prevensjonsmidler til seg og som har utallige alternativer. Sterilisering er ikke et alternativ på lik linje med avholdenhet, men noen gåde retningslinjer eller råd hadde gjort seg nå. Er det å bruke kondom virkelig et så stort offer? Er det verre enn det jeg må igjennom psykisk ved å bruke hormonbaserte prevensjonsmidler? Jeg syns mannen din syter og er en stor egoist om han skal tvinge deg til å spise p-piller som kan gi alvorlig blodpropp i ben , hjerne , kreft som langtidsvirkning osv - så han skal slippe å bruke kondom -som er ufarlig for han og ikke påvirker han hormonelt eller han sexlyst . Kondom er ikke noe hinder for nytelse . Kunn en vanesak og hvordan du er instilt til det . Min mann har brukt kondomer i 5 år uten å klage . No problem ! Og jeg syns faktisk vi har BEDRE SEX MED KONDOM enn uten . Er bare fordeler med kondom . Mindre gris ...blant annet , mer renslig ,man er ikke utsatt for infeksjoner / urinveisinfeksjoner så lett grunnet mannens bakterier ... , mannen holder lenger -samleie varer da litt lengre slik at jeg også rekker orgasmer . Bare fordeler med kondom .Skjønner ikke hvorfor kvinner gidder " hormonelt kastrere " seg med p-piller - for at mannen skal slippe kondom ? Så selvutslettende er jeg heldigvis IKKE .Kvinner har OGSÅ rett til et godt sexliv og trygt sexliv - ikke bare menn . Derfor kvitt dere med pillene og begyn med kondom . Og - er mannen deres utro - så kan han heller ikke smitte dere så lett med SOS . Kondom er trygt og bra - og hindrer ikke nytelsen , ØKER den heller - er bare tull og syt fra menn .KREV at menn bruker kondom heller . Det er ufarlig for menn . De risikerer ikke å bli syke av det som eks p-piller som kan gi alvorlige bivirkninger og blodpropp med døden til følge . Er noen kvinner som dør hvert år pga p-piller og blodpropp i Norge og Sverige er det hvert år dødsfall pga p-piller . Kvinner som frivillig tar p-piller så mannen skal slippe kondom - er ikke mye inteligente akkurat ... Virkelig dumme kyr syns jeg : ) Nå provoserer jeg - men jeg MENER DET !
Gjest womenwomen Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 Hvorfor er ikke sterilisering et alternativ dersom nye barn ikke er aktuelt? Det er dessverre dårlig med prevensonsmidler for menn, med unntak av kondomen. Det går riktnok an å venne seg til kondombruk (direkte hot blir det aldri, men det trenger ikke være det motsatte heller), men jeg skjønner jo at han er negativ. Det er sikkert mange p-pillemerker du ikke har prøvd, men er du sensitiv for hormontukling, kan det bli vanskelig å finne noen som passer deg. Har du prøvd micro/mini/hvadenåheter-pillene som må tas på nesten nøyaktig samme klokkeslett hver dag? De inneholder mindre dose enn de normale. P-ring og p-stav kan også være alternativer. De slipper ut hormoner jevnt hele tiden, og mange har derfor langt mindre problemer med disse. Ellers er det visst et nytt alternativ for menn på trappene - et lite "riskorn" som blokkerer sædlederen, og fungerer som en reverserbar sterilisering. (Inneholder en ventil som kan åpnes.) Den er nok neppe å få kjøpt på en del år enda, dessverre, om den kommer dit i det hele tatt. Det er ikke bare dere kinner som vil ha flere prevensjonsmidler for menn. Ja guttemann ! Sterilisering av mannen må være det enkleste og beste i dette tilfellet . Sterilisering av menn er et mye mindre kir. inngrep - enn sterilisering av kvinner . Så syns mannen hennes burde vurdere å sterilisere seg nå : ) Om han ikke vil bruke kondomer så - så kan han jo velge selv . Jeg syns i hvertfall dama hans har gjennomgått nok nå med hormoner , p-pillebruk ,graviditeter , fødsler . Så nå syns jeg det er mannen hennes sitt ansvar å sørge for prevensjon heretter .Er ikke riktig at kvinner skal være " prøvekaniner " hele livet sitt for at menn skal slippe gummi . Er absolutt mest rettferdig om mannen nå påtar seg enten sterilisering eller kondombruk .Vil han ikke det - ja så er han en mannlig superegoist .En slik mann ville ikke jeg hatt i hvertfall . Jeg syns ikke kvinnen er egoist her og det er ikke for mye forlangt å slippe hormoner noen år som forårsaker både depresjoner og vektøkning . En mann som ikke skjønner det - mangler jo empati rett og slett .Og er ikke verd å ha . Etter min mening .
Jade Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 (endret) Synd du ikke vil vurdere kobberspiral. Jeg brukte det. Herlig å slippe hormoner, og ikke tenke på prevensjon på åresvis. Jeg hadde ikke komplikasjoner, annet enn at legen måtte finne et annet instrument for å dra det ut. Jo, det gjorde vondt. Både å sette det inn og dra den ut. Men tenk alt stresset du slipper med hormoner, med kondomer osv. Hva med å bite tennene sammen bare denne ene gangen? Mensen? Jeg har ikke merket noe forskjell. Og det var mindre med kobberspiral, enn hva jeg hadde når jeg var ungdom (før jeg startet på pillen). Ellers så har vi jo pessar: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1411 Det virker jo litt stress - mer stress enn kondom, men på den annen side, så vil den ikke sette ned følsomheten. Endret 19. januar 2009 av Jade
Pokahonta Skrevet 19. januar 2009 #19 Skrevet 19. januar 2009 Minipillen? Har MYYYYYYYE mindre hormoner. Hvis dette er viktig for dere, vil du huske å ta den regelmessig.. Ellers tror jeg at du skal prate med legen din om spiral. Det er veldig unntaksvis at det går galt. Hvis du i tillegg har kobberspiral, slipper du hornmoner. Kjenner folk som bruker, og de er superfornøyde.. Vips, så er sekslivet som en lek.. Fordømme mannen fordi ha ikke liker kondom?? Tja, livet er for kort til det.. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #20 Skrevet 19. januar 2009 Jeg sluttet selv på p-pillen for 1,5 år siden. Jeg hadde gått ekstra lenge på pillen for å unngå å få mensen på ferietur, men jeg ble jo så grinete og sliten av det, dessuten hadde jeg null lyst på sex - hvem trenger prevensjon da... Jeg sa til slutt at jeg ville ta en pause, og det sa seg liksom selv at vi måtte bruke kondom. De første gangene var det litt tuklete, men etter at vi begynte å bruke de som er i en større størrelse (de heter XXL), har det gått bedre. Dessuten passet jeg på å være grei og suge ham godt hver gang han skulle ha på kondom, for da blir han så kåt at han nesten ikke klarer å tenke! :-D Hva med kondombruk mot flere "overraskende blowjobs"? ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå