Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Synes dere det er forsvarlig eller ei å la en 7 åring være hjemme et par timer om morgenen? Barnet må da ha ansvar for å låse huset, samt komme seg av gårde til skolebussen i rett tid.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Jeg klarte dette selv da jeg var syv år i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Dette kommer jo an på barnets modenhet. Noen syvåringer fikser det greit uten problemer, og da er det ikke uansvarlig. Det er ikke påbudt å ha barna på SFO før og etter skolen, SFO er et tilbud til dem som ønsker det.
Piper Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Mellomste min ville klart det fint, men eldste og minste hadde nok brent ned hele huset Forskjellig fra barn til barn
Vera Vinge Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Jeg tenkte først at det hørtes litt ungt ut, men kom så til å tenke på hva jeg selv gjorde i den alderen, og hvor fint det gikk. Jeg vil også si at det kommer an på barnet, og hvor ansvarsfullt det virker. Spør også gjerne hva barnet syns. Én ting er å klare å spise frokost og komme seg av gårde i tide, noe annet er om barnet syns det er ubehagelig å være alene.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Jeg bare tenker på hva om det skjer noe..... Sette i halsen, brenne seg, kutte seg ol. Mange farer som kan lure i ett hus. Vet jo at den dagen kommer, når de må klare seg selv. Men jeg synes 7 år er i minste laget.
pøbelsara Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har en voksen og fornuftig 6 1/2 åring, og jeg ville ikke latt henne ha ansvaret for spise frokost, komme seg avgårde i tide, og låse forsvarlig etter seg hver dag. Hun ville mest sannsynlig vært veldig redd for å gjøre noe feil, og ikke følt seg trygg i det hele tatt. Dette varierer veldig fra barn til barn, men jeg synes at en 7-åring nok er litt for ung til å måtte fikse dette på egen hånd hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Det er litt rart å tenke på at for så kort tid siden som på 80-tallet (og delvis 90-tallet også) så var det helt vanlig at syvåringer var "nøkkelbarn" som kom seg avgårde på skolen selv på morgenen og dro alene hjem etter skolen. SFO er en ganske ny ordning faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Det er litt rart å tenke på at for så kort tid siden som på 80-tallet (og delvis 90-tallet også) så var det helt vanlig at syvåringer var "nøkkelbarn" som kom seg avgårde på skolen selv på morgenen og dro alene hjem etter skolen. SFO er en ganske ny ordning faktisk. Og for 150 år siden var mange syvåringer i arbeid. Fordi de klarte det den gangen, er det vel ikke nødvendigvis noe som må etterstrebes idag? SFO kom til av en grunn. Før hadde barn voksne hjemme, når de nå ikke har det mer, måtte man finne et alternativ. Jeg ville aldri gitt en syvåring ansvar for å låse huset. Om barnet klarer en time eller to alene, kommer an på barnet. Men da synes jeg det må være i den andre enden av dagen - barnet kommer hjem alene og venter på foreldrene. Ikke at barnet skal være ansvarlig for at huset er låst hele dagen.
Gjest Elastica Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har en voksen og fornuftig 6 1/2 åring, og jeg ville ikke latt henne ha ansvaret for spise frokost, komme seg avgårde i tide, og låse forsvarlig etter seg hver dag. Hun ville mest sannsynlig vært veldig redd for å gjøre noe feil, og ikke følt seg trygg i det hele tatt. Dette varierer veldig fra barn til barn, men jeg synes at en 7-åring nok er litt for ung til å måtte fikse dette på egen hånd hver dag. Jeg sier meg enig i denne. Selvom jeg vanligvis er tilhenger av å gi barn ansvar dersom de er klar for det selv, og ikke er redde, føler jeg at syv år er i minste laget. Jeg ville aldri gitt en syvåring ansvar for å låse huset. Om barnet klarer en time eller to alene, kommer an på barnet. Men da synes jeg det må være i den andre enden av dagen - barnet kommer hjem alene og venter på foreldrene. Ikke at barnet skal være ansvarlig for at huset er låst hele dagen. Dette er også et godt poeng. Min syvåring kan godt være alene hjemme om ettermiddagen, men det føler jeg blir litt annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Å være alene høres greit ut, men alt det andre høres ut som i overkant mye ansvar for en syvåring. Er dette noe han/hun synes er greit? Ville vært veldig forsiktig med dette...
Gjest imli Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Tror man må se an syvåringen. Jeg tror ialle fall at en syvåring er voksen nok til å være hjemme alene en time eller to, men er litt usikker på om den greier ansvaret det innebærer å gjøre seg selv klar for skolen, låse huset osv.
pøbelsara Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Tror man må se an syvåringen. Jeg tror ialle fall at en syvåring er voksen nok til å være hjemme alene en time eller to, men er litt usikker på om den greier ansvaret det innebærer å gjøre seg selv klar for skolen, låse huset osv. Jeg er enig i dette. Det er ansvaret for låsing og pass av tid til buss, som jeg tror ville blitt litt overveldende for et så lite barn. For ikke å snakke om å kle på seg det hun/han trenger - det hadde nok blitt mange dager uten votter hvis barnet mitt skulle fått et slikt ansvar, tror jeg. (Og , ja, det er fullt mulig å glemme votter selv om de er lagt frem...) En times tid på ettermiddagen, inne i huset, hadde hun derimot fikset helt fint (selv om hun sikkert hadde rotet masse, pøbelbarnet...).
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Hvis hun er moden ifht alder og ikke husredd, og dere ikke bor i et "skummelt strøk", synes jeg ikke det høres umulig ut å prøve ut dette. Pass på at alt ligger klart til henne, og ha en stor huskelapp på ytterdøren. Du kan også ringe henne i passe tid før hun skal hjemmefra hver dag og høre at alt er i rute. Det kommer litt an på hvor mye det utgjør at hun greier dette selv, går ut fra at det er for å passe det inn i jobb osv. Hvis det ikke er så viktig, ville jeg ha prioritert at hun har selskap på morgenen, fordi det er mer kos og omsorg i det enn i tomt hus på morgenen.
liv Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 jeg har to småbrødre, den ene ville klart det fint da han var syv, den andre er alt for surrete
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Nix, for tidlig. Har en fin og fornuftig 7 åring selv og ikke tale om at han hadde fått ansvaret for alt dette selv om morgenen. Eller ettermiddagen for den saks skyld. Mye som kan skje uansett hvor fornuftige de er. Det er masse som 7 åringen min misforstår eller gjør feil selv om han er en flink gutt, ville ikke tatt sjansen på at han fikset alt alene. De har mange ideer i hodet i den alderen som mener vel men som ofte kommer feil ut. f.eks trodde han at han kunne gå midt i veien fordi han hadde fått refleksvest og at bilene dermed så han så godt at han likegjerne kunne gå midt i veien. At det var det som var meningen med refleksvester. Gjett om jeg fikk hakeslepp når jeg skjønte hva han hadde trodd! Dessuten ville han nok blitt engstelig og nervøs av å styre på helt alene i huset med forventete oppgaver å gjøre. Tenker ikke i de baner engang ennå vi, han får ikke være hjemme alene om vi bare skal en tur på butikken heller. Da må han i såfall ha besøk av et annet barn og at disse foreldrene vet at vi ikke er hjemme. Nære naboer.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Når man kan la barnet være hjemme er regulert i lovverket: Der er det såvidt jeg husker lov når barnet er i skolealder og tror også det står noe om nabokontakt osv.... Ellers kommer det vel helt an på barnets modenhet, om man kanksje kan avtale med noen naboer barnet kan kontakte om barnet lurer på noe. Mitt tantabarn på syv år er hjemmealene på morgenen, låser døren og tar buss til skolen. Men hun har en voksen i nabohuset hun kan kontakte og hun er moden for alderen og pliktoppfyllende.
Gjest AnneShirley Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Jeg stod opp, spiste, pakket og gikk til skolen (riktignok uten å skulle ta noen buss) de fleste dager fra og med første klasse -ikke noe problem. Så at det kan gå fint om barnet er modent for det og situasjonen ellers ligger til rette for det er jeg ikke i tvil om. Men hva som er tilfellet for et barn jeg ikke en gang har møtt vet jeg selvfølgelig ikke noe om. I dag kan man jo til og med utstyre barnet med en mobil.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Når man kan la barnet være hjemme er regulert i lovverket: Der er det såvidt jeg husker lov når barnet er i skolealder og tror også det står noe om nabokontakt osv.... Det har jeg aldri hørt om før. Paragraf? For det bør du kunne henvise til, når du påstår at det finnes en lov. Men jeg er enig i at det det spørres om her er uforsvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå