DingDong Skrevet 7. januar 2009 #1 Del Skrevet 7. januar 2009 Hallo Kom over en kjempekjekk addon som viser hvor mye en bolig har blitt solgt for før. Du kan altså gå inn på finn.no, finne en bolig, og med dette lille tilleggsprogrammet i firefox, så får du oppgitt hvor mye denne boligen ble solgt for før. Her er oppskriften på hvordan; http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055029&hl= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 7. januar 2009 #2 Del Skrevet 7. januar 2009 Her kan man sjekke hva alle boliger har blitt solgt for etter 1989. Untatt borettslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #3 Del Skrevet 7. januar 2009 http://www.bt.no/eiendom/ er også et ok alternativ for de som ikke vil/kan laste ned et program til dataen. Men her er blant annet borettslag ikke tatt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pasta Skrevet 7. januar 2009 #4 Del Skrevet 7. januar 2009 Skriptet nevnt i første post sjekker opp mot bt.no, men automatiserer prosessen så en slipper å gjøre det selv. Dukker opp på finn-siden under prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #5 Del Skrevet 8. januar 2009 HELEN! Du og andre bør faktisk sette dere inn i hva linken handler om før dere kommer med innlegg. Dette var et fantastisk bra program, nå ser jeg hva alle boliger er solgt for automatisk, mens finn-annonsen er åpen. Noen bør tipse na24 og e24 om dette. Dette er til fantastisk hjelp for boligkjøpere, da vet de hva slags slingringmonn selgeren har. Lett å laste ned og forstå, også. TUSEN TAKK, DINGDONG!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #6 Del Skrevet 8. januar 2009 Og nå har jeg brukt programmet enda mer og funnet ut at det også står hva borettslagsleiligheter er solgt for!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 8. januar 2009 HELEN! Du og andre bør faktisk sette dere inn i hva linken handler om før dere kommer med innlegg. Dette var et fantastisk bra program, nå ser jeg hva alle boliger er solgt for automatisk, mens finn-annonsen er åpen. Noen bør tipse na24 og e24 om dette. Dette er til fantastisk hjelp for boligkjøpere, da vet de hva slags slingringmonn selgeren har. Lett å laste ned og forstå, også. TUSEN TAKK, DINGDONG!!! Enig med deg, folk bør lese før de uttaler seg, hehe. Flott at du likte verktøyet, ville gjerne tipse folk om det, siden jeg selv fant det nyttig Prøver på ingen måte å ta cred for det da, jeg bare kom over det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #8 Del Skrevet 8. januar 2009 Og nå har jeg brukt programmet enda mer og funnet ut at det også står hva borettslagsleiligheter er solgt for!!! ikke alle, men noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #9 Del Skrevet 8. januar 2009 Litt utenom tema, men jeg lurer virkelig på hvorfor vår enebolig som vi kjøpte i februar i fjor ikke står oppført i dette eiendomssøket til bt.no. Hm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #10 Del Skrevet 8. januar 2009 HELEN! Du og andre bør faktisk sette dere inn i hva linken handler om før dere kommer med innlegg. Dette var et fantastisk bra program, nå ser jeg hva alle boliger er solgt for automatisk, mens finn-annonsen er åpen. Noen bør tipse na24 og e24 om dette. Dette er til fantastisk hjelp for boligkjøpere, da vet de hva slags slingringmonn selgeren har. Lett å laste ned og forstå, også. TUSEN TAKK, DINGDONG!!! Tipset om å gå inn på bt.no gjelder jo for de som ikke kan/ikke ønsker å laste ned et program på dataen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #11 Del Skrevet 8. januar 2009 Tipset om å gå inn på bt.no gjelder jo for de som ikke kan/ikke ønsker å laste ned et program på dataen. nei, det tror jeg ikke. jeg tror helen og andre ikke var klar over at dette fungerer på den måten det gjør. Og alle vi som har vært inne på bt vet hvor tungvint det er. Dette var intet mindre enn et fantastisk godt program! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #12 Del Skrevet 8. januar 2009 Litt utenom tema, men jeg lurer virkelig på hvorfor vår enebolig som vi kjøpte i februar i fjor ikke står oppført i dette eiendomssøket til bt.no. Hm.... Hei! Det tar gjerne seks måneder til et år før det er registrert. Hvis du bare sjekket adressen, kan du også sjekke på gårds- og bruksnummer. Ofte er de flinkere til å oppdatere DEN lista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #13 Del Skrevet 8. januar 2009 nei, det tror jeg ikke. jeg tror helen og andre ikke var klar over at dette fungerer på den måten det gjør. Og alle vi som har vært inne på bt vet hvor tungvint det er. Dette var intet mindre enn et fantastisk godt program! Hvilke "andre" er det du snakker om? Den eneste andre som har tipset om bt.no var meg, og jeg skrev faktisk at det var et tips til de som ikke vil/kan laste ned et program til dataen. Du trenger visst å lese litt bedre selv kanskje? Jeg har sjekket linken i startinnlegget, og anbefaler fortsatt bt.no for de av oss som ikke vil/kan laste ned programmet. Enkelt og greit. Det må jo være lov å påpeke at det finnes andre måter å finne informasjon på enn ved å bruke ditt hjertebarn vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #14 Del Skrevet 8. januar 2009 nei, det tror jeg ikke. jeg tror helen og andre ikke var klar over at dette fungerer på den måten det gjør. Og alle vi som har vært inne på bt vet hvor tungvint det er. Dette var intet mindre enn et fantastisk godt program! Har lastet ned programmet og det virker jo fint det. Men, nå er det jo ikke alltid at det er en bolig som ligger på Finn man lurer på salgsprisen på da. Det kan jo være at du lurer på hva naboen fikk for boligen som ble solgt for et par uker siden, eller for noen år siden for den saks skyld. Dette programmet er bare nyttig i de tilfeller hvor boligen ligger ute for salg nå. Et supert tillegg til BT sin tjeneste, men helt klart ikke fullgodt alene. Det vil avhenge av hva du ønsker å finne ut. Så jeg skjønner ikke hvorfor Helen skal kritiseres for at hun la ut linken til BT. (ikke skjønner jeg at bt sin tjeneste er så vanskelig heller. Du trenger strengt tatt ikke mer enn kommune og adresse for å få treff. Du må ikke ha gårds og bruksnr osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #15 Del Skrevet 8. januar 2009 Og alle vi som har vært inne på bt vet hvor tungvint det er. Jeg bruker bt.no flittig, og synes ikke det er spesielt tungvint. Det er ikke nødvendig å bruke gårdsnummer osv hver gang. Adresse holder i massevis for meg. Men for all del, ts tipser om et bra program. Det er bare ikke alle det passer for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #16 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg ville uansett ikke vært villig til å selge for i nærheten av det vi ga for vår bolig for tre år siden. Den gangen var huset et vrak, vi har skiftet tak, det elektriske og tatt alt innvendig (bad, kjøkken, alle gulv, vegger, lister osv.) Vi har mer i gjeld på huset nå enn hva vi ga for det (og en langt høyere takst). Mens en som kjøpte et halvbra hus for syv år siden kanskje ikke har løftet en finger og vet at dreneringen synger på siste verstet etc. Hvor mye selger har å gå på kommer jo an på hva han har i gjeld og inntekt. At han kjøpte boligen billig for 10 år siden behøver ikke å bety all verden, han kan ha blitt skilt og måttet kjøpe ut kona og derfor refinansiert boliglånet sitt, eller han kan ha vunnet i lotto etter at han traff markedet på topp da han kjøpte boligen sommeren 2007. Unaturlig å legge for mye i tidligere salgssum, mao. For meg holder det lenge å lese taksten på et hus, følge med på hvor lenge det har ligget ute, samtidig som jeg er orientert om hva tilsvarende objekter i det området går for i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #17 Del Skrevet 8. januar 2009 Unaturlig å legge for mye i tidligere salgssum, mao. For meg holder det lenge å lese taksten på et hus, følge med på hvor lenge det har ligget ute, samtidig som jeg er orientert om hva tilsvarende objekter i det området går for i dag. Jasså, så det mener du? Vel, la meg komme med et hypotetisk tilfelle her. Du går på visning og ser, du liker boligen, men det er tydelig at det ikke har vært renovert siden huset sist ble kjøpt. Det eneste som er gjort, er at de har smelt noe eggehvit maling på stueveggene og leid inn møbler av en "hussminkør" for visningen... I dag er det kjøpers marked, så gjennom å finne tidligere priser, kan du estimere hvor mye selger har kjøpt det for. Du kan også finne ut hvor mye selger tjener i året med skattelistene og du kan spørre hvorfor de flytter. Hvis de feks skal flytte til større bolig, fordi de har fått barn, så kan du utnytte deres dårlige økonomi. Det er mange variabler med her, men hvis det er laber interesse for boligen, du vet at de har en liten en på vei, du vet de ikke tjener millioner av kroner eller har stor formue, du vet hva de ga for boligen sist, vel så har du informasjon du kan benytte deg av når du skal legge inn bud... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #18 Del Skrevet 8. januar 2009 Det folk må forstå, er at et huskjøp er en investering. Da gjelder det å forhandle. En av grunnene til at boligprisene har steget så jævlig, er fordi folk har vært villige til å låne mye, og å by helt til de får et "ja, den er din"... Livet gir deg ikke det du fortjener, men det du forhandler deg frem til! Forstå det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #19 Del Skrevet 8. januar 2009 I dag er det kjøpers marked, så gjennom å finne tidligere priser, kan du estimere hvor mye selger har kjøpt det for. Gjennom å se på tidligere priser kan jeg mer enn å estimere hva de har kjøpt boligen for, da Du kan også finne ut hvor mye selger tjener i året med skattelistene og du kan spørre hvorfor de flytter. Hvis de feks skal flytte til større bolig, fordi de har fått barn, så kan du utnytte deres dårlige økonomi. Det er mange variabler med her, men hvis det er laber interesse for boligen, du vet at de har en liten en på vei, du vet de ikke tjener millioner av kroner eller har stor formue, du vet hva de ga for boligen sist, vel så har du informasjon du kan benytte deg av når du skal legge inn bud... Hvordan skal jeg utnytte meg av selgers dårlige økonomi da, mener du? Mener du at det er lettere å nå fram med et skambud til folk som har dårlig økonomi enn til andre? Det er jeg ikke så sikker på. Hadde jeg slitt økonomisk hadde jeg kanskje syntes det var verdt risikoen å ta en visningsrunde til, i håp om at det kom et høyere bud da. Var boligen derimot dødsbo hadde det kanskje ikke vært så nøye hva jeg solgte den for, jeg ville sett på pengene som en ekstra bonus uansett. Og da har jeg ikke en gang tatt med kjøperes psykologi- jeg har vært med på en budrunde der det at huset var dødsbo og at selger ville selge uansett virket som en magnet for flere kjøpere- de så muligheten for å gjøre et kupp- og vips- så var ikke boligen så billig allikevel. Ser du at en bolig har ligget lenge er det jo bare å forsøke seg med et skambud uansett, du trenger ikke å sjekke hva slags dopapir selger foretrekker først. Ved et skambud startes mest sannsynlig en dialog med bud og motbud, og det er her det er viktig å holde hodet kaldt. Akkurat som i en vanlig budrunde. Det er vel en budrunde hvor det bare er én budgiver du refererer til som en "forhandling". Begge parter føler hverandre på pulsen og finner ut hvor langt opp/ned den andre er villig til å gå. Hvis huset derimot nettopp har blitt lagt ut på markedet hjelper det etter min erfaring lite om selger står på randen av konkurs og må ha solgt huset innen en uke, for da vet du ikke noe om hvor mange andre kjøpere som også vil melde sin interesse. Å legge inn et skambud da kan lite gjerne utløse en heftig budrunde som noe annet. (Ja, noen hus selges fortsatt over takst). Igjen: Alfa og omega er å ha gjort seg opp en soleklar mening om hvor mye du er villig til å gi for boligen. Og da hjelper det fint lite å vite hva huset kostet for 10 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #20 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Angående estimere: Det koster mer enn salgsprisen å kjøpe bolig. Derfor sier jeg estimere. Ja, men dette var et hypotetisk tilfelle. Jeg er ikke ute etter å diskutere tilfellet. Poenget er at man kan bruke mange av disse opplysningene under forhandlingene. Ja, en budrunde er da for faen en forhandling, man forhandler om pris og vilkår... Feks om man har finansieringsbevis eller ikke, man kan altså legge inn bud med forbehold og dette kan selger akseptere eller ikke... Forhandling Hoff. Endret 8. januar 2009 av DingDong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå