Gå til innhold

Fikk vi bot idag tro?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skulle to sekund inn med en sykemelding til nav. Der hvor parkeringen er utenfor normalt var, hadde de plustselig satt noen skilt hvor det sto parkering forbudt, og parkering for funksjonshemmede. Jeg sa til mannen at han kunne stoppe fort der mens jeg løp inn med papirene. Han stoppet, med blinklyset på, mens jeg gikk ut av bilen. Da jeg gikk inn "parkerte" han med motoren på mens han venta på meg. Han gikk ut av bilen for å strekke beina. Så så han at det kom en parkeringsvakt mot bilen, så han gikk inn i bilen igjen, og kjørte av sted for å snu og hente meg på andre siden av gata (han måtte da kjøre et lite stykke). Jeg kom ut like etter, og så at parkeringsvakta så skikkelig etter bilen, begynte å snakke på walkie talkie, og skreiv et eller anna ned.

Hvis hun fikk øye på skiltet på bilen har hun da lov til å sende parkeringsbot i posten til oss? Mannen var jo rett ved siden av bilen, og det kan ikke ha vært mer enn 2 minutter jeg var inne på nav i hvertfall, så han sto vel parkert der mindre enn et minutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle to sekund inn med en sykemelding til nav. Der hvor parkeringen er utenfor normalt var, hadde de plustselig satt noen skilt hvor det sto parkering forbudt, og parkering for funksjonshemmede. Jeg sa til mannen at han kunne stoppe fort der mens jeg løp inn med papirene. Han stoppet, med blinklyset på, mens jeg gikk ut av bilen. Da jeg gikk inn "parkerte" han med motoren på mens han venta på meg. Han gikk ut av bilen for å strekke beina. Så så han at det kom en parkeringsvakt mot bilen, så han gikk inn i bilen igjen, og kjørte av sted for å snu og hente meg på andre siden av gata (han måtte da kjøre et lite stykke). Jeg kom ut like etter, og så at parkeringsvakta så skikkelig etter bilen, begynte å snakke på walkie talkie, og skreiv et eller anna ned.

Hvis hun fikk øye på skiltet på bilen har hun da lov til å sende parkeringsbot i posten til oss? Mannen var jo rett ved siden av bilen, og det kan ikke ha vært mer enn 2 minutter jeg var inne på nav i hvertfall, så han sto vel parkert der mindre enn et minutt!

Så lenge han parkerte der, om det så kun var for 2 sekunder, er dette tilstrekkelig for bøtelegging dersom plassen var skiltet som parkering for funksjonshemmede eller all stans forbudt. Dersom det var parkering forbudt-skilt med tillatelse til korteste av- og påstigning, kunne det vært lovlig dersom han hadde kjørt umiddelbart etter at du hadde gått ut av bilen (uten å vente i flere sekunder). Om han satt i bilen eller om motoren var på, hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel ikke skrive opp biler som kjører vekk fra et sted man ikke kan parkere?

Bildebevis? tar de bilde av alle bilene de bøtelegger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter kan nok slappe helt av. Parkeringsvakta har ansvar for å sannsynliggjøre at mannen din parkerte og ikke bare stanset. Uten bildebevis av en forlatt bil klarer han ikke det. De tar bilde av alle tilfeller av feilpark, for å kunne imøtegå klager.

Parkeringsvakta ble bare sur fordi han går på provisjonslønn, og måtte gå derifra med en bil mindre å bøtelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter kan nok slappe helt av. Parkeringsvakta har ansvar for å sannsynliggjøre at mannen din parkerte og ikke bare stanset. Uten bildebevis av en forlatt bil klarer han ikke det. De tar bilde av alle tilfeller av feilpark, for å kunne imøtegå klager.

Parkeringsvakta ble bare sur fordi han går på provisjonslønn, og måtte gå derifra med en bil mindre å bøtelegge.

Bilen trenger da vel ikke å være forlatt. Så lenge bilen står stille, er den parkert (med mindre den venter på grønt lys foran et lyskryss, står i bilkø eller liknende). Det kan da ikke være nødvendig med bilde av bilen som står stille? En parkeringsvakt må da ha såpass autoritet at hans/hennes observasjon må anses gyldig uansett (i tillegg går de ofte to og to). Forøvrig får vel verken kommunalt ansatte parkeringsvakter eller politi som bøtelegger trafikksyndere, provisjonslønn (selv om det kanskje hadde vært en god idé)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen trenger da vel ikke å være forlatt. Så lenge bilen står stille, er den parkert (med mindre den venter på grønt lys foran et lyskryss, står i bilkø eller liknende). Det kan da ikke være nødvendig med bilde av bilen som står stille? En parkeringsvakt må da ha såpass autoritet at hans/hennes observasjon må anses gyldig uansett (i tillegg går de ofte to og to). Forøvrig får vel verken kommunalt ansatte parkeringsvakter eller politi som bøtelegger trafikksyndere, provisjonslønn (selv om det kanskje hadde vært en god idé)??

Parkeringsvakten må bevise at bilen stod feilparkert - ellers blir det bare ord mot ord. Og en parkeringsvakt har ikke mer å si enn den som bøtelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsvakten må bevise at bilen stod feilparkert - ellers blir det bare ord mot ord. Og en parkeringsvakt har ikke mer å si enn den som bøtelegges.

Ved grov feilparkering, f.eks. i strid med skiltene, er det enkelt å dokumentere dette med foto (selv om jeg ikke synes at dette burde være nødvendig).

Ved mer marginal feilparkering, som f.eks. når bare noen millimeter av en bildel projiseres over den hvite markeringsstripen for parkeringsfeltet eller over fortauet, vil dette kreve mer avansert utstyr for å skaffe ugjendrivelige billedbevis. Parkering ut over betalt tid må også være vanskelig å bevise med foto.

Er du virkelig sikker på at bevis ut over observasjonen til en parkeringsvakt er nødvednig for bøtelegging??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved grov feilparkering, f.eks. i strid med skiltene, er det enkelt å dokumentere dette med foto (selv om jeg ikke synes at dette burde være nødvendig).

Ved mer marginal feilparkering, som f.eks. når bare noen millimeter av en bildel projiseres over den hvite markeringsstripen for parkeringsfeltet eller over fortauet, vil dette kreve mer avansert utstyr for å skaffe ugjendrivelige billedbevis. Parkering ut over betalt tid må også være vanskelig å bevise med foto.

Er du virkelig sikker på at bevis ut over observasjonen til en parkeringsvakt er nødvednig for bøtelegging??

Hvis du nekter å vedta forelegget og det blir rettsak, så må jo det fremlegges bevis. Spesielt det med tid er vanskelig å bevise for begge parter.

Nå er ikke jeg advokat, men jeg kan tenke meg at parkeringsvakten får rett dersom vedkommende kan ikke sannsynliggjøre at de ikke var parkert der i det tidsrommet, eller over tiden.

Men jeg er usikker på reglene rundt dette, for man kan ikke få straff(bot) uten at man har blitt dømt til det. Så det er jo snakk om et gebyr (eller evt et forenklet forelegg fra politiet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg advokat, men jeg kan tenke meg at parkeringsvakten får rett dersom vedkommende kan ikke sannsynliggjøre at de ikke var parkert der i det tidsrommet, eller over tiden.

Når det gjelder det med tiden, er det et problem at klokkene på billettautomatene kan gå opptil 1-2 minutter feil, begge veier. Jeg har ofte lurt på om det er klokka på automaten eller korrekt lokal tid som gjelder i forhold til å ha stått for lenge parkert.

Jeg har også blitt fortalt av en parkeringsvakt at betalt tid gjelder til og med det minuttet angitt som når tiden utgår (ex parkering til kl 13.32 betyr til kl 13.32.59), men jeg er usikker på om alle andre tolker dette like romslig.

Har en stått over tiden dersom en ved nevnte parkering starter fjerning av bilen kl 13.32.30 men pga trafikk forbi ikke kommer ut av parkeringsfeltet før kl 13.33.10? Vil en i så fall bli bøtelagt?

Håndhevingen av hvor presist bilen må stå innenfor markert felt vet jeg oså at håndheves forskjellig fra sted til sted. Der jeg bor godtar, de stort sett parkeringen så lenge bilhjulene står innenfor markeringene, mens andre steder er det tilstrekkelig at hengerfestet projiseres en cm over den hvite stripa for bøteleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd og få bot i posten selv om jeg satt i bilen med motoren på, så når det gjelder p-vakter er alt mulig siden de får provisjon/bonus - og det hjelper ikke å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde i høst at første møte med en parkeringsbot var inkassovarselet jeg fikk i posten.

Ringte til p-selskapet (privat, ikke kommunalt) og spurte hvor jeg hadde stått, og forklarte at jeg aldri hadde fått selve boten. De ga meg gatenavnet, men siden det er et stort område sa ikke det meg så mye. Spurte om de hadde bilde de kunne sende meg, og det hadde de ikke - men skulle hatt det sa han jeg snakket med. Uten engang å spørre om det så frafalt de boten.

Så, i enkelte tilfeller hjelper det tydeligvis å klage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd og få bot i posten selv om jeg satt i bilen med motoren på, så når det gjelder p-vakter er alt mulig siden de får provisjon/bonus - og det hjelper ikke å klage.

Hvor lang tid tok det før boten kom i posten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...