con_energia Skrevet 19. august 2003 Forfatter #61 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg går ikke rundt å lurer på om barna er født syndige.... Men i forhold til der presten sier, det kristne budskapet. Det var jo på en måte det som var meningen med hele tråden, skal vi døpe barnet vårt å overhøre det som er i strid med vårt syn, for å følge en tradisjon (som jeg synes er fin og norsk på en måte), eller skal vi finne et annet alternativ? Veldig spennende å lese hvordan budskapet blir tolket, det er veldig få med samme syn iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. august 2003 #62 Del Skrevet 21. august 2003 Til dere som ikke er kristne men velger å døpe barna deres pga at de ikke skal ha problemer med å gifte seg, være faddere, kirkelig konfirmasjon senere; syns dere virkelig det er bedre å stå i kirken og lyve presten rett opp i fjeset? Dere lover faktisk å oppdra barnet i den kristne tro. Og til dere som døper barna "sånn for sikkerhets skyld", tror dere Gud slipper hvem som helst inn i himmelen bare fordi de er døpt? Hva skjedde med å være en god kristen, ett godt menneske, da faller det egentlig litt bort... Og til dere som er redd for at barnet skal skille seg ut, borgerlig konfirmasjon begynner å bli temmelig utbredt, og er sikkert enda mer vanlig om 14-15 år. Og hvis man evt. bor i ett samfunn hvor det ikke er vanlig, er det ikke bedre å jobbe med fordommene folk evt. har mot de som ikke er døpt/ønsker å konfirmere seg i kirka enn å bare dilte etter? Er ikke kristen selv, men mener at folk skal ha såpass respekt for religion at de velger å aktivt gå inn i det fordi man tror, ikke bare fordi "alle andre" gjør det. Og at det er lettere å melde seg ut enn å melde seg inn er ett tullete argument. Hvis man virkelig vil melde seg inn fordi man er en troende kristen, tror jeg at en liten privat dåp er ganske greit å komme over. At det er flaut når man bare melder seg inn for å kunne konfirmere seg kirkelig tror jeg på, men da skulle man ikke ha meldt seg inn i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 21. august 2003 #63 Del Skrevet 21. august 2003 Hva hendte med å være en god kristen, spør du? Til din informasjon så har aldri det vært avgjørende for den kristne frelse. Det eneste som må til er å TRO. Gjerninger blir ikke målt. Jeg vet ikke hva du mener med at udøpte konfirmanter bare må gjennom en "liten privat dåp", for dåpen er ikke privat og liten. Dåp foregår i gudstjenesten. Noen steder har man egne dåpsgudstjenester for konfirmanter, men det er fremdeles en gudstjeneste hvor det er andre folk. Men jeg er enig i at man ikke skal døpe barna sine bare fordi de skal slippe denne for noen pinlige opplevelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2003 #64 Del Skrevet 21. august 2003 Hva hendte med å være en god kristen, spør du? Til din informasjon så har aldri det vært avgjørende for den kristne frelse. Det eneste som må til er å TRO. Gjerninger blir ikke målt. Greit nok, men jeg mener at å bli frelst er en aktiv handling, ikke noe som automatisk skjer når man blir døpt. Kan hende jeg ikke er helt enig med den norske kirke her. Hvis man da døper barna "for sikkerhets skyld" må dette evt. ha sammenheng med at man etter døden skal ha tilgang på himmelen. Hvis handliger ikke har noen ting å si for dette, betyr det da at man kan la seg døpe, og så gjøre hva man vil etterpå, siden gjerningene ikke blir målt. Siden det finnes utallige varianter av den kristne tro, med voksendåp, aktiv frelse, avlat etc. tror jeg ikke akkurat at barnedåp er det helt avgjørende her. Ang. om voksendåp, dette blir også praktisert svært forskjellig i forskjellige kirker, noen gjør det med privat seremoni, andre gjør det under gudstjeneste. Uansett, hovedpoenget mitt her var egentlig at jeg syns det er feil å døpe barn, enten fordi alle andre gjør det selv om man ikke er kristen eller for å spare barnet for evt. pinlige opplevelser senere i livet hvis de ønsker å gjennomgå en voksen dåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 21. august 2003 #65 Del Skrevet 21. august 2003 Det å bli frelst er en aktiv handling i den forstand at du må velge å TRO at Jesus døde og sto opp igjen. Har man en kristen tro, får den som regel konsekvenser for livsførselen, men det er ikke gjerningene våre som avgjør hva som skjer med oss etter døden. Det er kristne enige om. Det er også dette som skiller kristendommen så sterkt fra andre religioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. august 2003 #66 Del Skrevet 21. august 2003 Det å bli frelst er en aktiv handling i den forstand at du må velge å TRO at Jesus døde og sto opp igjen. Har man en kristen tro' date=' får den som regel konsekvenser for livsførselen, men det er ikke gjerningene våre som avgjør hva som skjer med oss etter døden. Det er kristne enige om. Det er også dette som skiller kristendommen så sterkt fra andre religioner.[/quote'] Så du sier egentlig at man ikke blir frelst ved dåp, siden man må ta ett standpunkt allikevel? Da er jo barnedåp enda mindre nødvendig! At gjerningene ikke har noe å si for livet etter døden gjelder også for Islam. At det at man er kristen KAN få konsekvenser for livsførselen kan jeg si meg enig i, til dels, men det er absolutt ikke avgjørende. Man lever ikke nødvendig vis spesielt mer etisk korrekt, selv om man er selverklært kristen. ... og det forrige innlegget var som du sikkert skjønte fra meg, selv om jeg glemte å logge inn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 21. august 2003 #67 Del Skrevet 21. august 2003 Nei, jeg mener ikke at dåpen er overflødig, jeg svarte bare på din påstand om at det å bli frelst er en aktiv handling. Det finnes mange døpte som senere finner ut at de ikke klarer/vil/gidder å tro. Disse vil jeg ikke da kalle kristne, selv om de er døpt. Men de er Guds barn. Det er alle, det er mer et spørsmål om man vil ha kontakt med "faren". Kristen tro BØR absolutt få konsekvenser for livsførsel, men det finnes kristne tyver, mordere, voldtekstforbrytere likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. august 2003 #68 Del Skrevet 21. august 2003 Tror vi egentlig er ganske enige Tuji, selv om jeg ikke er kristen og mener ikke at vi alle er Guds Barn. Men jeg er enig i at det er idiotisk å skulle ha forskjellig standard for å døpe barna, konfirmere seg og gifte seg. Ingen av delene er aktuelt for meg å gjøre i kirken, da jeg ikke ser på meg selv som kristen og vil personlig mye heller ha flotte, ureligiøse seremonier for å markere fødsel, konfirmasjon og vigsel. Man får ta ett standpunkt! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 21. august 2003 #69 Del Skrevet 21. august 2003 Enig. Det står respekt av standpunktet ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 25. august 2003 #70 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg tror ikke at alle er Guds barn, men jeg tror at alle kan bli det. "Alle de som tror på hans navn, de er Guds barn" står det i bibelen. Jeg er kristen, men jeg tror ikke at dåpen frelser. Jeg tror heller ikke at dåpen er nødvendig. Men dåpen kan være en ytre bekjennelse på en indre overbevisning. Når det gjelder gode gjerninger, kan ikke disse frelse noen. Men jeg tror at gode gjerninger skal være noe som kommer naturlig når en er kristen. Gud har lagt gode gjerninger foran oss, som vi bare skal gå inn i og utføre. Og jeg tror ikke vi må ta oss sammen får å bli bedre mennesker osv. Hvis vi lar Gud lede oss i hverdagen, vil det bare komme naturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå