Gjest Gaby Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Jeg sitter her og lurer litt på dette. Er det vanlig at man får se gjennom kontrakten før man takker endelig ja til en ny jobb? Omtrent hver gang jeg har fått tilbud om en jobb, og takket ja, har jeg fått opplyst lønn, og så har kontrakten blitt presentert og skrevet under i etterkant eller første arbeidsdag. Dette syns jeg egentlig er en uting, fordi det er jo flere ting enn bare lønna man lurer på i et arbeidsforhold, men som det ikke passer seg helt å spørre og grave om før man er ansatt "på ordentlig". Da tenker jeg på feks % for feriepenger, antall ferieuker, oppsigelsestid, overtid osv. Og ikke minst at man får sjekket at kontrakten er korrekt i forhold til arbeidsmiljøloven, har vært borti en som var helt på jordet.. Jeg ville derfor foretrekke at arbeidsgiver tilbyr meg jobben, og sender over kontrakten slik at jeg kan se over den og ta en avgjørelse. Det forutsetter såklart at jeg faktisk er interessert i jobben da, og at arbeidsgiver vet det. Får man den i fanget første arbeidsdag for å skrive under, og oppdager at ting er ikke helt som de skulle, er det jo litt ubehagelig å måtte si ifra. Vanlig? Uvanlig?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Det vanlige er nok den praksisen du skisserer. Arbeidsgiver vil ha det formelle i boks raskest mulig. De har jo garantert lest kontrakten før. På den annen side tviler jeg på at noen ville heve et øyenbryn om du faktisk sa du ønsket å lese gjennom før du signerte.
Mischa Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 (endret) Jeg stusset også på at de forventet at jeg signerte uten å lese gjennom kontrakten. Da de merket at jeg begynte å lese fikk jeg en kommentar om at "den er helt standard". Greit nok, men jeg ville likevel foretrukket å få lese gjennom kontrakten før jeg signerer jeg da.. Endret 7. januar 2009 av Mischa
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har alltid bedt om å få kontrakten til gjennomlesing før jeg har sagt ja til jobben. Det har ikke vært noe problem. Har også da fått tilgang til personalhåndbok hvor det står om oppsigelsestid, ferieavvikling o.l.
Rosalie Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Hos oss får man tilsendt forslag til kontrakt, samt personalhåndboken og forsikringsvilkår i posten når man får tilbud om jobb. Så kan man få lest den igjennom i ro og fred før man evt. returnerer et eksemplar underskrevet og beholder et eksemplar selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Slikt forekommer ikke bare i arbeidslivet, men alle steder hvor de har kontrakter som er "helt standard"... Da jeg skulle ta opp lån, ble bankdamen sur da jeg begynte å lese i den, for den var jo "Helt standard", og det var å kaste bort tiden hennes å lese den først.. Greit å si for henne, jeg vet ikke hva som står i en "Helt standard" lånekontrakt, og vil vite det før jeg skriver under på et lån for en mill. Det samme da jeg skulle kjøpe bolig. Da ba jeg om å få den tilsendt på forhånd, megler ble litt snurt, og etter flere purringer sendte han den på mail ti minutter før kontraktsmøtet var... For den var jo "helt standard". Det er litt utrolig at særlig bankfolk kan bli SURE når folk vil lese gjennom kontrakter før de skriver under. Når ellers finner man en økonom som sier "jada, bare skriv under på ting som kan få enorme økonomiske konsekvenser for deg helt uten å lese gjennom vilkårene"?
Gjest Gaby Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Ja, ikke sant. De fleste har vel ikke full oversikt over hva som står/skal stå i en "helt standard" kontrakt.. Da må man vel egentlig bare se an situasjonen, og forhåpentligvis får man kontrakten oversendt. Hvis ikke er det bare å håpe at det ikke blir sure miner hvis man ber om det. Da vi kjøpte leilighet fikk vi heller ikke se kontrakten før kontraktsmøte, men megleren bladde gjennom den med oss, og informerte litt om hva de forskjellige tingene betydde. Hadde nok ikke skjønt så mye av det om jeg skulle lest den på egenhånd men arbeidskontrakter har jeg peiling på, etter å ha vært igjennom et h*** med forrige arbeidsgiver, som ikke helt hadde skjønt det med norsk lov og forøvrig en sjefs oppgaver generelt.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Helt enig! Jeg vil veldig gjerne lese kontrakten først, men har kun fått gjort det en gang. Og jeg har fått meg flere små overraskelser når jeg endelig har fått den. Men det går jo an å spørre ja Det skal jeg huske på neste gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå