Gå til innhold

Katteunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en katt som har fikk to unger for 9 dager siden, problemet er at den ene katteungen er så mye mindre enn den andre, kanskje en halv gang så liten. Og ellers mindre "aktiv". Den største åpnet øynene for to dager siden men den minste har ikke gjort det enda.

Så det jeg lurte på er om det er vanlig med sånne forskjeller i et kull eller om jeg burde ta kontakt med veterinær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at den minste kommer til for få melk.. Hold den gjerne bort til kattemoren slik at ungen får melk uten at den største dytter den vekk...

Det kan eventuelt være nødvendig med morsmelkerstatning.. Men da ville jeg ha snakket med dyrelegen først...

Skrevet

Det koster ingenting å ringe veterinær og snakke med dem. De har kanskje råd og tips, og kan avgjøre om kattungen kan være alvorlig syk.

Husk å gi kattemor og kattunger ormekur og vaksiner, og ikke gi bort kattungene før de er minst 12 uker gamle!

Gjest Fugl Fønix
Skrevet (endret)

Jeg vet i hvertfall fra andre dyr at når kullene er store er det ganske vanlig at en eller to er svakere enn de andre. De får gjerne ikke like mye tilgang rundt "matfatet".

Følg med om de får tilgang på spener, dersom ikke må du kanskje gi de hjelp til det, eventuelt gi de litt flaske dersom det går.

Endret av Fugl Fønix
Skrevet

Har snakket med veterinær og de ba meg ta kontakt hvis "minsten" ikke brydde seg om pupp lenger og lå helt i ro.

Men jeg synes alikevel det er rart, for de er bare to stykker, det burde ikke være noen konkuranse om mat. Men nå har den største blitt dobbelt så stor som "minsten". Så jeg ville virkelig likt å hørt noen erfaringer fra andre som har hatt kattekull :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...