Gå til innhold

Hva tror du på?


ElleVille

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon om tro over lunchen med en venninne her om dagen.

Hadde vært interessant å se hva andre mener om saken.

Det jeg tenker på nå, er din definisjon av din gud.

Altså egentlig ikke hva som er riktig å tro, eller om det er sprøyt at det finnes en "gud". Dette er ment til de som har tro på noe større enn mennesket - men siden det er en relativt åpen påstand;

Hva tror du?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror på noe jeg kaller Gud.

At noe/noen har en finger med i det som skjer. Utvilklingen, at det ikke BARE er tilfeldig.

At det finnes et "liv etter døden". Kanskje innebærer det også reinkarnasjon.

At vi har våre engler, hjelpere e.l. som er rundt oss. I en annen dimmensjon, slik at vi ikke kan se det.

Derfor tror jeg på spøkelser,gjenferd o.l. Har ikke sett noen selv, men tror at noen har "gaven".

Jeg tror at min Gud er den kreften som styrer alt dette. Og liker å se ham for meg som en gammel mann med hvitt skjegg. (Litt tynnere enn Julenissen!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd. Jeg tror at Gud er god, og at alt som kommer fra ham er bare godt. Jesus ga livet sitt for oss. Han tok syndene våre, som skilte oss fra Gud, da han døde på korset. Hans siste ord var: Det er fullbrakt!

Jesus betalte for mine synder. (Alle mennesker er i utgangspunktet syndere). Kan fortelle en kort historie for å forklare det litt: En person står tiltalt. Dommeren dømmer den tiltalte skyldig. Etterpå tar han dommerkappen av seg, går ned til den dømte og sier at han (dommeren altå) vil sone i steden for den dømte.

Dommeren er Gud. Den tiltalte er meg (og alle andre mennesker). Så er det opp til hver enkelt om en vil velge å sone selv, eller ta i mot det Jesus har gjort.

Selv om jeg er kristen, betyr ikke det at jeg ikke har problemer, eller at jeg alltid er lykkelig. Likevel vet jeg at Jesus er der for meg - hver eneste dag - hvert minutt - hvert sekund. Han kjenner alle mine tanker og vet alt jeg gjør. Likevel elsker han meg. Er ikke det fantastisk? Og om jeg av og til føler at Gud er langt borte, vet jeg at Gud ikke har fjernet seg fra meg, men at det er jeg som har fjernet meg fra ham. Men heldigvis er han aldri mer enn en bønn borte fra meg.

Klem fra Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Menneske. Individet.

Alle valg vi tar har kulturelle muligheter og begrensinger og det er innenfor disse rammene vi tar våre valg. Derfor er det vi som sitter i førersetet når vi skal ta en avgjørelse. Dvs. vi trenger ikke å legitimere våre valg ut fra en eller annen bok(Bibel eller koran) eller myte. Så snart man ikke tar selvstendige valg, er man blitt styrt av en ekstern "makt". Derfor synes jeg religiøse mennesker som tar valg basert på noe de tror på også har lett for å fraskrive seg den menneskelige konsekvensen av handlinge. Noe Mange religiøse kriger er et eksempel på.

Derfor setter jeg Menneske og de internasjonale menneskerettigheter i sentrum. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen Gud jeg. Har prøvd å sette meg inn i det, men klarer ikke å tro. Savner det heller ikke!

Jeg tror på at vi mennesker har utviklet oss over tid og begynte som små kryp. Litt fjernt det også, men det er den teorien jeg har mest lit til.

Ingen i min familie har vært kristne (som jeg vet om) og jeg er ikke konfirmert heller. Har heller ikke sansen for borgelig konfirmasjon eller bryllup, det blir liksom bare en erstatning synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Darwin ble "omvendt" før han døde. (Ble kristen).Gikk visstnok bort fra mye av det han selv hadde sagt.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

spiller ingen trille hva gubben sulla med på sine gamle dager. spør hvem som helst som har noen peiling på biologi: evolusjonen er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smil -her regner jeg med at du uttaler deg om noe du faktisk ikke har peiling på, eller...?

Charles Darwin (evolusjonteoriens far) var lege sønn og egentlig eslet til å bli lege, men det orket han ikke (disseksjoner osv). Han studerte derfor tro det eller ei teologi!

Mer om Darwin finner du her (en veldig enkel og grei side).

Jeg tror som anonym på denne teorien når det gjelder hvordan naturen inkludert vi mennesker ble til, men å å tro det finnes naturlig seleksjon blant mennesker i dag blir veldig feil. Mennesker utsettes ikke for seleksjon på populasjonsnivå, men på individnivå ved partnervalg.

Det å si at enkelte menneskeraser er andre over- eller underlegne er helt på jordet og er å be Darwin spinne rundt i sin egen grav!

Nok om evolusjonen... Jeg tror på at ethvert menneske har innebygde regler for hva som er rett og galt (noe a la de 10 bud/ lovverket vårt etc). Jeg tror ikke på noen Gud, men vil bli positivt overrasket om jeg tar feil. Med andre ord er jeg en agnostiker...

_________________

hjerte.gif *Astra* hjerte.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-04-16 09:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

at jeg tror på darwin betyr ikke at jeg er sosialdarwinist. det betyr at jeg mener evolusjonsteorien er overveldende sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tuller ikke. Blir forresten litt forvirret av så mange anonyme innlegg. Er anonym her en og samme person?

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg tror ikke på noe jeg.....

Tror på meg selv og mine,tar en dag av gangen og prøver å nyte live så godt som mulig....

Vill ikke bruke opp min energi på å fundere på hvor vi kommer fra eller hva som skjer etter døden....

Har ikke behov for en religion.

Mener at alle religionene stammer fra en og samme historie bare den har forandret seg på folkemunne....

Mener også at menneske som vesen er så svakt at det må ha en gud som retferdig gjør det som skjer i livene våre....

Vi har selv ansvar for vår sjebne og det er bare vi som kan velge hva vi vill og blir....

Det er jeg tror er hvist vi tar kontroll over livene vår og tar ansvar for våre handlinger og respekterer våre med mennesker så kan vi nå hvilken som helst av de mål vi har....

Det er det jeg tror icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

den anonyme evolusjonisten er samme person hele veien, ja. jeg må si at synspunktet ditt forbløffer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Tull og tøys. Evolusjonen er avleggs. Gamle o-fagsbøker må nok ta skylden for mye vranglære.

Sorry, men det er nok du som er avlegs her.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du annonyme som tror på Darwin, kan jeg ikke si noe annet enn at vi mest sansynlig er enige her.

Det sjokkerer meg faktisk at det finnes mennesker som mener at det ikke finnes evolusjon. Evolusjonsteorien er jo ikke akkurat religion -den er en vitenskaplig teori med faktisk mange bevis! Å påstå at evolusjonsteorien ikke finnes er for meg det samme som å hevde at jorda er flat!

Evolusjonsteorien strider jo heller kke i mot Bibelen, hvis man velger å bruke denne som en rettesnor. Men, det finnes et men: Velger man å ta Bibelen bokstavelig (dvs at jorda er litt over 6000 år i motsetning til antatt 4,5-6 milliarder år) sliter man faktisk med de fleste moderne framstillinger av vår verden! Da skal jo som kjent heller ikke kvinner tale i forsamlinger, noe som kan være et paradoks her på KG icon_smile.gif

Nå påstår jeg ikke at Smil tolker Bibelen på denne måten, men jeg er svært forundret (selvom det ikke kommmer som noen bombe) at det finnes mennesker som ikke tror på evolusjonsteorien.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på det guddomelige.

Jeg er ikke tilhenger av en spesiell religion, og det først og fremst fordi en religion binder min opplevelse av Gud til en Sannhet og Virkelighet, og jeg tror ikke at Gud kan begrenses.

Jeg tror ærlig talt at Gud ikke kan beskrives tilstrekkelig i en bok eller gjennom et manuskript, men må erfares. Og jeg tror vi kan bare erfare det guddomelige gjennom oss selv.

Hvilket navn vi setter på det guddommelige, eller hvordan vi opplever det har lite med hva/hvordan/hvem Gud kan være.

Jeg synes det er direkte arrogant å tro at jeg (eller en kristen/katolikk/muslim/hindu/etc) sitter på den eneste sannferdige fasiten på Gud. På samme tid er det jo nettopp å eie en sannhet vi gjør. Poenget mitt er at alle kan erfare Gud, og siden alle som har erfart det guddommelige føler det så sterkt er det mange som i samme håndvending tror at Gud er like begrenset som de selv. Men se på den verden vi bor i, se på mangfoldet, tenk på alle de tankene som blir tenkt akkkurat nå, på alle følelsene...på mylderet av liv og leven.

Det er ingeting her i verden som tyder på at Gud er ensformig og opptatt av at alt skal være likt...alt er kanskje ett, i egenskap av å være guddomelig, men vi er er også mangfoldige og allsidige.

Halleluja, vi sitter midt oppe i en forundringspakke, men i stedet for å utforske og dele gleden over funnene, så kniper vi fast i det vi får tak i og nekter gi slipp på vårt funn.

Det tar tid, smerte og mange tunge stunder å utvikle en sannhet, det tar år å utvikle en virkelighet, så jeg skjønner at mange ikke orker å risikere å sitte der uten sikkerhetsline. At mange er fornøyd med sin bit, og etterhvert tror de biten er alt som er noe, det eneste som er viktig og riktig.

Og det er ok, så lenge vi husker på at den samme biten ikke gir alle samme erfaring, og at virkeligheten aldri vil være noe annet enn subjektiv når det kommer til gudsoppfatning..

Heldigvis lever vi bare våre egne liv. Og vi kan aldri komme lenger bort fra det guddommelige enn vi kommer bort i fra oss selv. Det er hver og en sitt valg om de vil erfare den delen eller ikke.

Gud må være genial! Den mest kreative, kjærlighetsfyllte og gnistrende skaper vi noen gang kan forestille oss. Jeg blir helt gira når jeg tenker på potensialene som ligger der i hver og en av oss, og litt matt i kroppen med tanke på utfordringene..som forsåvidt gjør det hele enda mer genialt. Jeg er imponert.

Evolusjonsteorien er vel slett ikke så dum, og evolusjon innenfor en art er vel allerede bevist? Men gåten om mennesket strander vel på "The missing link"? Og vi stammer ikke fra apene, men vi er vel i slekt på et vis, er det ikke så? At apene er en gren av stamtreet, og vi en annen? Uten at det egentlig betyr noe.

Jeg tror iallfall, det vet jeg. *smiler*

Pisces!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at det finnst EI rett tru. Og det er den trua du sjølv har. Den "rette" trua er den som gjer deg lykkelig, og som ikkje går ut over andre. Kan noko som gjer deg lykkelig vere feil, da???

Sjølv er eg agnostikar. Dvs. at eg meiner at menneska er så små og livet er så kort, at vi ikkje kan vite om det finst noko som er større enn oss, og langt mindre påstå at vi veit noko om det detsom det finst. Livet er for kort til å kunne vite noko om det som er evig.

Kort sagt veit eg ikkje om der finst ein gud, eg kan ikkje sei at Han ikkje finst, men eg kan ikkje sei at han finst heller.

Dersom det finst ein gud, er han/ho/det så mykje større enn oss, så ufattelig og så uendelig. Vi små menneske kan rett og slett ikkje skjønne oss på det. Derfor meiner eg at det blir feil å uttale seg om Gud, fordi vi har på ein måte ikkje grunnlag til å uttale oss.

Etter døden trur eg der er fred, rett og slett. Fredelig. Og dersom der ikkje er noko som helst, er jo også det ein form for fred.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...