Gå til innhold

Hvorfor kommer kiloene tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man går ned f.eks 15 kg ved å leve super"sunt"/supermagert over f.esk 4 mnd, vil man da gå opp igjen de 15 kiloene pluss litt til hvis man begynner å spise vanlig igjen (ca 2000 kcal om dagen)?

Og i så fall: Hvorfor? Er det ikke sånn at man må spise mer enn "vanlig" for å gå opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi kroppen gjoer noe saa mystisk som aa justere vekten av seg selv :)

Mange vil legge paa seg igjen selv om de fortsetter lavt inntak og trener mye, mange som da spiser enda mindre og trener enda mer kan likevel ende opp med aa legge paa seg. Kroppen vil spare paa energien den faar og lagre den = man legger paa seg.

Mindre en 5% av alle som gaar paa diett for aa gaa ned i vekt vil beholde vekten etter nedgang, de fleste av disse er mennesker som ikke var saa veldig overvektige i utgangspunktet.

Om man har en usunn livsstil/kosthold vil jeg heller anbefale at man legger om kostholdet, holder matinntaket paa det normale (min. 2000 kalorier for en kvinne, mer om man er veldig aktiv), og soerge for aa trene/vaere fysisk aktiv. Kroppen vil som regel justere seg selv til sin trivselsvekt (for noen er dette en vekt som regnes som overvektig, for andre ikke).

Skrevet

Jeg har hørt at kroppen husker den gamle vekten og vil gjøre alt den kan for å komme opp til den igjen. Kroppen tror den sulter, det er overlevelsesteknikk. Hvis du klarer å holde den nye vekten din i 1-3 år, er det stor sannsynlighet for at den er innprogrammert :)

Skrevet
Hvis du klarer å holde den nye vekten din i 1-3 år, er det stor sannsynlighet for at den er innprogrammert :)

Det er foerst etter aa ha beholdt den nye vekten i minst fem aar at det regnes som varig vektnedgang, siden de fleste som gaar paa dietter legger paa seg igjen innen fem aar.

Skrevet

15 kg på 4 mnd kan være en litt hurtig vektnedgang, sannsynligheten er stor for at du mister muskler som igjen betyr at forbrenningen din blir lavere. I tillegg forbrenner du kanskje også mindre ved fysisk aktivitet fordi kroppen har mindre "å dra på", med mindre du justerer på treningsmengden eller intensiteten.

Det betyr at du har et redusert kaloribehov i forhold til før vektnedgangen og må ha et kaloriinntak som er tilpasset den nye vekten.

Skrevet
Hvis man går ned f.eks 15 kg ved å leve super"sunt"/supermagert over f.esk 4 mnd, vil man da gå opp igjen de 15 kiloene pluss litt til hvis man begynner å spise vanlig igjen (ca 2000 kcal om dagen)?

Og i så fall: Hvorfor? Er det ikke sånn at man må spise mer enn "vanlig" for å gå opp?

Jeg har hørt at kroppen husker den gamle vekten og vil gjøre alt den kan for å komme opp til den igjen. Kroppen tror den sulter, det er overlevelsesteknikk. Hvis du klarer å holde den nye vekten din i 1-3 år, er det stor sannsynlighet for at den er innprogrammert :)

Det er jo en grunn til at man i utgangspunktet hadde de kiloene for mye som man ønsker å bli kvitt, og det er pga det man spiser og evt mangel på trening.

Dersom man i en periode endrer på dette, spiser ting som kroppen trenger, sunt og kontrollert samtidig som man begynner å trene, så vil kroppen endre seg til den vekten DETTE passer. Fett vil minske og muskler vil øke og kroppen fungerer da slik så lenge man holder seg til den maten og den treningen som gjør at dette skjer.

Om man så slutter med sunn mat og trening igjen, og går tilbake til usunn mat, større mengder, flere kcal og mindre trening, så setter man seg jo tilbake i den situasjonen som gjorde at man i første omgang fikk disse kiloene for mye, og man vil selvfølgelig få dem igjen.

Spiser man mat man legger på seg av, legger man på seg!

Spiser man sunt og riktig mengde, OG trener, går man ned.

Begynner man å spise mat man legger på seg av igjen, så legger man på seg igjen.

og joda, klarer man å holde vekten (og da altså beholde det sunne kostholdet) i flere år, så vil man jo i disse årene beholde vekten. og det er vel rett at kroppen husker den høyeste vekten, men du trenger ikke flere år for å endre på den hukommelsen.

Men uansett kroppens hukommelse eller ikke, så VIL man legge på seg igjen (også etter 5 år) om man slutter å spise sunt, slutter å trene og begynner den gamle livsstilen som man hadde først.

Skrevet
Men uansett kroppens hukommelse eller ikke, så VIL man legge på seg igjen (også etter 5 år) om man slutter å spise sunt, slutter å trene og begynner den gamle livsstilen som man hadde først.

Vil bare si at når en skal ned i vekt spiser en jo mindre kalorier enn kroppen trenger. Derfor kan en spise "mer" etter endt vektnedgang. Forutsetningen er selvfølgelig at ikke kaloribehovet er blitt så lavt at det tilsvarer det samme som en har spist mens en har slanket seg.

Skrevet
Vil bare si at når en skal ned i vekt spiser en jo mindre kalorier enn kroppen trenger. Derfor kan en spise "mer" etter endt vektnedgang. Forutsetningen er selvfølgelig at ikke kaloribehovet er blitt så lavt at det tilsvarer det samme som en har spist mens en har slanket seg.

men man kan jo ikke gå tilbake til utgangspunktet, det var jo utgangspunktet som skaffet en de kiloene.

Og jeg kan ikke idag spise under det jeg skal, også spise tilsvarende mer om ett par dager, fordi jeg idag spiste mindre. Kroppen husker vel ikke på den måten etter hva jeg har skjønt.

spiser jeg for lite ett par uker, så sitter vel ikke kroppen og husker på dette de neste ukene slik at når jeg de neste ukene spiser mer, så veier den det opp mot at jeg spiste for lite tidligere. (innbiller jeg meg da, men skal ikke påstå å være noen kostholdsekspert heller.)

Skrevet
men man kan jo ikke gå tilbake til utgangspunktet, det var jo utgangspunktet som skaffet en de kiloene.

Og jeg kan ikke idag spise under det jeg skal, også spise tilsvarende mer om ett par dager, fordi jeg idag spiste mindre. Kroppen husker vel ikke på den måten etter hva jeg har skjønt.

spiser jeg for lite ett par uker, så sitter vel ikke kroppen og husker på dette de neste ukene slik at når jeg de neste ukene spiser mer, så veier den det opp mot at jeg spiste for lite tidligere. (innbiller jeg meg da, men skal ikke påstå å være noen kostholdsekspert heller.)

En voksen kvinne skal spise ca mellom 2000-2500 kalorier per dag (avhengig av aktivitetsnivaa) for at kroppen skal fungere normalt.

Det er ikke et sunt kosthold aa spise 1500 kalorier om dagen.

Dersom man vet at det er enkelte matvarer man legger paa seg av, saa kan man selvsagt kutte ut/minske disse, men man skal likevel spise den mengden mat kroppen har behov for.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det finnes ikke mat man legger på seg av noe mer enn annen mat. Man legger på seg hvis man spiser mer enn man forbrenner. At man kanskje skal være forsiktig med enkelte kaloritette matvarer fordi man lettere kommer i kalorioverskudd på den måten, blir en annen sak.

For de fleste handler det verken om at man "magisk" legger på seg selv om man trener mye og spiser sunt, det er fordi man, i forhold til da man gikk ned i vekt enten trener mindre, eller spiser mer. Og da legger man på seg igjen. I enkelte ekstreme tilfeller går man jo tilbake igjen til en IDENTISK livsstil som den som førte til vektproblemene i utgangspunktet, og da er jo på en måte forklaringen gitt av seg selv..

Skrevet (endret)

Fordi man ikke kan leve hele livet på en slankekur - det eneste som nytter er varig kostomlegging og trening.

Hva tror dere Grete Rhoede er blitt så rik på? Norske kvinner som slanker seg 5 kg, legger på seg 7 igjen, slanker seg 5 kg til - legger på seg 8, slanker seg 6 kg - legger på seg 10 kg .. Ingen kan leve hele livet på en GR-kur ... derfor det er hun og hennes likesinnede som har vært med på å skape jojo-slankere ..

Må legge til at jeg selv alltid har vært en jojo-slanker .. det var først da jeg startet med regelmessig og hyppig trening at kiloene holder seg borte.

Endret av Kinna
Skrevet

It's all in your head. Don't worry, be happy:)

Gjest A.P.Katt utlogget
Skrevet

Etter at du har slanket deg på lav kcal. - gått nrd og er fornøyd der, skal du kunne gå over til høyere kaloriinntak enn da du slanket deg, men lavere en kaloriinntaket du hadde før du slanket deg.

Du må finne en mellomting mellom før du slanket deg og mens du slanket deg1

Gjest Bolledeig
Skrevet
Fordi man ikke kan leve hele livet på en slankekur - det eneste som nytter er varig kostomlegging og trening.

Hva tror dere Grete Rhoede er blitt så rik på? Norske kvinner som slanker seg 5 kg, legger på seg 7 igjen, slanker seg 5 kg til - legger på seg 8, slanker seg 6 kg - legger på seg 10 kg .. Ingen kan leve hele livet på en GR-kur ... derfor det er hun og hennes likesinnede som har vært med på å skape jojo-slankere ..

Må legge til at jeg selv alltid har vært en jojo-slanker .. det var først da jeg startet med regelmessig og hyppig trening at kiloene holder seg borte.

Det går fint an å holde seg etter en runde med Grete Roede, men det krever jo en viss egeninnsats. Hun baserer jo sin slankefilosofi på det enkleste i verden, nemlig kalorier ut > kalorier inn. Men du har jo forsåvidt også rett på et vis, for de aller færreste som slanker seg, klarer jo å holde vekten etterpå, selv ikke dem som vinner slankekrigen, tar gastric bypass eller fettsuging er garantert at de holder seg slanke resten av livet. Men er det først og fremst fordi det er UMULIG å leve på den sunne måten, eller bare fordi det er mer behagelig og beleilig å leve slik man gjorde før?

Men siden mye av dagens overvekt faktisk ikke først og fremst kommer på grunn av maten vi spiser (vi spiser mer protein, mindre raske karbs og mer grønnsaker enn våre forfedre) men fordi vi beveger oss alt for lite. Fysisk aktivitet er et enklere virkemiddel for vektkontroll enn maten vi putter i oss, men dessverre fokuserer de færreste på det.

Gjest svanungen
Skrevet
Det går fint an å holde seg etter en runde med Grete Roede, men det krever jo en viss egeninnsats. Hun baserer jo sin slankefilosofi på det enkleste i verden, nemlig kalorier ut > kalorier inn. Men du har jo forsåvidt også rett på et vis, for de aller færreste som slanker seg, klarer jo å holde vekten etterpå, selv ikke dem som vinner slankekrigen, tar gastric bypass eller fettsuging er garantert at de holder seg slanke resten av livet. Men er det først og fremst fordi det er UMULIG å leve på den sunne måten, eller bare fordi det er mer behagelig og beleilig å leve slik man gjorde før?

Men siden mye av dagens overvekt faktisk ikke først og fremst kommer på grunn av maten vi spiser (vi spiser mer protein, mindre raske karbs og mer grønnsaker enn våre forfedre) men fordi vi beveger oss alt for lite. Fysisk aktivitet er et enklere virkemiddel for vektkontroll enn maten vi putter i oss, men dessverre fokuserer de færreste på det.

Signerer denne!

Har gått på GR-kurs, med veldig bra resultat! Kiloene kom ikke på igjen, men vekta stangnerte etterhvert. Grunn? Fordi jeg ble "mindre flink" med kostholdet, men spiste normalt, og holdt vekta stabil. For meg ble det litt for mye styr å tenke så mye mat som man gjør hos GR, så da fant jeg ut at jeg fikk ta tak i det andre paramteret i "ligningen". Treningen... Kiloene har begynt å forsvinne igjen, sakte men sikkert. Trener mye, kjenner kroppen fungerer bedre og bedre, og stortrives! Litt justering av kostholdet, så kan jeg nok øke vektnedgangen litt, og forsøker å stramme inn litt nå. Men kan fint leve "normalt" og allikevel gå nedover.

Ingen tvil om at bevegelse er et viktig nøkkelord!

Skrevet

Takk for svar! Mange av dem var veldig oppklarende:)

Virker på media som om man er DØMT til å legge på seg mer enn man slanket bort straks slankekuren er over, og det har jeg liksom alltid syntes ha vært litt rart. Det er jo klar at man ikke kan gå tilbake til den livsstilen man hadde før, for man blir jo som ordtaket sier - hva man spiser(i de fleste tilfeller i hvert fall :foto: )

Men en gjennomsnittlig kvinne trenger jo ca 2000 kcal om dagen for å fungere, så da er det jo fryktelig rart om dette ikke skulle gjelde folk som har slanket seg..

Det er jo merkelig om alle såm har gått ned noen kilo plutselig får en evig dårligere forbrenning slik at de legger på seg tvert de begynner å spise vanlig (igjen, ca 2000 kcal)

Så tingen er:

1. Normaltilstand, dårlig kosthold: 2700 kcal om dagen, stabil vekt, overvektig

2. Slanking, magert kosthold: 1700 kcal om dagen, går ned i vekt

3. Normaltilstand, normalt sunt kosthold: 2000 kcal om dagen, stabil vekt, normalvektig

?

Skrevet

:Nikke:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er VELDIG vanskelig å gi et konkret tall. Det enkleste å forholde seg til etter endt slankekur er:

Spis som du tror du skal gjøre, hvis du

1) Fortsetter å gå ned i vekt, spis litt mer

2) Legger på deg, knip inn på maten eller øk treningsmengden

3) Går verken opp eller ned, fortsetter du på samme måte :)

Skrevet

Nå viser forskning at de aller, aller fleste som hopper på slankekurs og slankekurer er gjengangere. Dette er en millionindustri - det gjelder ikke bare Grete Roede, men Libra, Fedon, Naturmedisin, osv .. Og jeg leste at undersøkelser viser at 90% av slankerne kommer tilbake igjen .. det viser vel at det sjeldent er vellykket og at man bør tenke annerledes for varig vektnedgang.

Skrevet
Så tingen er:

1. Normaltilstand, dårlig kosthold: 2700 kcal om dagen, stabil vekt, overvektig

2. Slanking, magert kosthold: 1700 kcal om dagen, går ned i vekt

3. Normaltilstand, normalt sunt kosthold: 2000 kcal om dagen, stabil vekt, normalvektig

?

Denne kalkulatoren gir deg en viss pekepinn på ditt kaloribehov, om du taster inn ulik vekt ser du at kaloribehovet varierer. Jo mindre en veier jo mindre kaloribehov.

Når du skal ned i vekt bør du ligge 500 til 700 kcal under ditt kaloribehov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...