Gå til innhold

malt med lady oljebasert veggmaling inne


Gjest Gjest_jerry_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jerry_*

har altså bukt en oljebasert veggmaling beregnet for innebruk på noe av veggen på soverommet. dete ble gjort på fredag, men det lukter fortsatt sterkt og skrekk og gru, jeg må male enda et lag. finnes det noe man kan gjøre mot luten ennet enn å lufte? begynner å bli desperat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_jerry_*
har altså bukt en oljebasert veggmaling beregnet for innebruk på noe av veggen på soverommet. dete ble gjort på fredag, men det lukter fortsatt sterkt og skrekk og gru, jeg må male enda et lag. finnes det noe man kan gjøre mot luten ennet enn å lufte? begynner å bli desperat..

en ting til, er denne lukten farlig eller bare ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Man sier vel at lukten ikke helt ufarlig, men jeg tror ikke det gjør noe å bli eksponert for den over så kort tid. Bare vær tålmodig og luft mye, lukten forsvinner etterhvert.

Vi har nettopp malt i stua med oljebasert maling, og det tok et par uker før lukten var helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fru Fryd_*

Vet ikke om lukten er farlig, men ubehagelig er den :(

Jeg malte med oljebasert maling for noen år siden. Det tok mange uker (måneder) før lukten var borte.

Vi luftet, vasket og luftet enda mer. Men lurer på om det ikke må være en viss temperatur for at lukten skal bli borte.

Vi prøvde å sette ut skåler med eddik i, men tror ikke det hjalp så mye.

Jeg kommer aldri til å bruke oljebasert maling mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode alternativ til oljemalinga nå.

Men når skaden er skjedd mener jeg at det hjelper å øke temperaturen, for så å lufte godt ut med gjennomtrekk. Gjenta prosessen. Ellers pleier oljemalingslukta å henge i minst 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,ja det er ei dum årstid å male på men uansett så blei det vel fint,he he.Nei du kan ikke gjøre annet enn å lufte.Det er jo ikke bra å oppholde seg der, kan få hueverk av det.Prøv å ha svak varme på samtidig som du lufter.Oljemaling er noe dritt, men blir jo finere enn vannbasert og greit og glatt å vaske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Det finnes gode alternativ til oljemalinga nå.

Men når skaden er skjedd mener jeg at det hjelper å øke temperaturen, for så å lufte godt ut med gjennomtrekk. Gjenta prosessen. Ellers pleier oljemalingslukta å henge i minst 14 dager.

Joa. Vannbasert maling er bedre enn det var (eller heter det akrylmaling?) men olje er likevel finere. :) Jeg hørte at det skal bli forbudt fra 2010, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. Vannbasert maling er bedre enn det var (eller heter det akrylmaling?) men olje er likevel finere. :) Jeg hørte at det skal bli forbudt fra 2010, stemmer det?

Du har nok rett i det at det er lettere å få en bra finish med oljemaling.

Vanntynnet maling som erstatter oljemalinga er akrylmaling, ja. Men den flyter finere ut enn vanlig akrylmaling til f.eks. strievegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Det finnes gode alternativ til oljemalinga nå.

nja. skeptisk. vannbassert maling lukter mindre men avgir mer avgasser på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
nja. skeptisk. vannbassert maling lukter mindre men avgir mer avgasser på sikt.

Det sa maleren som var hos oss sist også! Også er jeg fremdeles av den oppfatning at oljebasert maling er mye finere.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
Også er jeg fremdeles av den oppfatning at oljebasert maling er mye finere.

det er fordi oljebasert bruker lengere tid på å tørke og dermed får "glattet seg ut" i tørkeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kashmir
Kutt løk i båter og legg utover.....

Jepp, rå løk tar lukten. Jeg deler dem i to og sprer dem ut i rommet. Fungerer glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest padawan
Hvis du mener at oljebasert maling har mindre avgassing enn vannbasert maling, så stemmer ikke det helt.

var heller ikke det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

jeg skrev at vannbasert maling gasset lengere en oljebasert. jeg sa ingenting om mengden avgasser som ble sluppet av de malingstypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...