Gå til innhold

Er samboern min underbetalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Amalie_*
Skrevet

Samboeren min jobber som servitør og får en månedslønn på 18.000 før skatt. For ikke å gå på en baksmell blir han trukket 30-40%i skatt, og får da utbetalt ca. 13.000kr i måneden.

Han jobber veldig mye, ifra 15 til ut kvelden, noe som varierer veldig..

På søndag/mandag og tirsdag til ca. 23.

Ondag/torsdag/fredag, til ca. kl.24.

Lørdager er han ofte veldig sent hjemme, det er den dagen det oftest er arrangementer ol. Noen dager er han hjemme i 02tida.

Jeg vil anslå at han jobber ca. 65 timer i uka, og han har bare en fridag i uka...

Alltid mandag.

Er jeg for kravstor når jeg mener at samboer burde kreve mer lønn? Jeg vil jo ikke virke som den kravstore kjerringa heller, for han har jo ikke noen utdannelse innen servitørfaget. Men jeg kan sammenlikne det med mine deltidsjobber på kiwi og i en bensinastasjon, der fikk jeg overtidsbetaling og mer fridager(selv om jeg jobbet 100%).

Må også legge til at samboer ikke er særlig kravstor, og at han liker seg veldig godt i restaurrantbransjen. Han får hele tiden skryt for innsatsen og stå på viljen sin. I tillegg til masse tips fordi kundene liker vesenet hans så godt. Jeg må innrømme at jeg er veldig stolt av den jobben han gjør, og alt han legger i det :) .

Men samtidig vil jeg ikke akseptere at han blir utnyttet heller... det ikke så gøy å ta det opp med han, for da virker det jo som om jeg ikke er fornøyd med innsatsen hans... :sjenert:

Hva synes dere? Er jeg for urimelig når jeg mener han er underbetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er servitør?

Han tjener like mye som meg, og jeg har 6 års utdanning fra universitet/høyskole og tjener like lite som ham. Og jeg jobber også i privat sektor.

Skrevet

Jeg synes du skal la være å bry deg med samboerens lønn, for det er uansett hans ansvar å ta det opp med sjefen. Vil han ikke, så vil han ikke. :)

Skrevet
Samboeren min jobber som servitør og får en månedslønn på 18.000 før skatt. For ikke å gå på en baksmell blir han trukket 30-40%i skatt, og får da utbetalt ca. 13.000kr i måneden.

Lørdager er han ofte veldig sent hjemme, det er den dagen det oftest er arrangementer ol. Noen dager er han hjemme i 02tida.

Jeg vil anslå at han jobber ca. 65 timer i uka, og han har bare en fridag i uka...

Alltid mandag.

Er jeg for kravstor når jeg mener at samboer burde kreve mer lønn? Jeg vil jo ikke virke som den kravstore kjerringa heller, for han har jo ikke noen utdannelse innen servitørfaget. Men jeg kan sammenlikne det med mine deltidsjobber på kiwi og i en bensinastasjon, der fikk jeg overtidsbetaling og mer fridager(selv om jeg jobbet 100%).

Må også legge til at samboer ikke er særlig kravstor, og at han liker seg veldig godt i restaurrantbransjen. Han får hele tiden skryt for innsatsen og stå på viljen sin. I tillegg til masse tips fordi kundene liker vesenet hans så godt. Jeg må innrømme at jeg er veldig stolt av den jobben han gjør, og alt han legger i det :) .

Men samtidig vil jeg ikke akseptere at han blir utnyttet heller... det ikke så gøy å ta det opp med han, for da virker det jo som om jeg ikke er fornøyd med innsatsen hans... :sjenert:

En ny-utdannet lege med 40 timers arbeidsuke (dvs uten vakttillegg) har utbetalt etter skatt ca 23 000kr, da har vedkommende studert i 6 år og har tilbakelagt plikttjeneste på 1,5 år. I det perspektivet sykes jeg ikke samboeren din tjener dårlig, tatt i betraktning at han ikke har en mangeårig utdannelse.

Skrevet

Om en servitør er underbetalt må vel vurderes i forhold til andre servitører, ikke i forhold til leger?

Jeg syntes det hørtes lite ut, men jeg er ikke servitør og har egentlig ikke peiling.

Skrevet

Betaler han skatt av driksen?

Er klar over at det sjelden blir gjort, eller er det derfor han betaler såpass mye skatt kanskje?

Får man 500 kroner i driks pr dag, synes jeg ikke man har noe å klage på.

Gjest Gjest_max_*
Skrevet

En lege med noen års erfaring tjener glatt over 1 million i året, så det var en dårlig sammenligning.

Gjennomsnittsinntekten for heltidsansatte i Norge er ca. kr 400.000 bruttto. Det blir ca. kr 35.000 i måneden brutto, dvs. drøye kr. 20.000 utbetalt.

Skrevet

som faglært servitør har eg 136 kr timen som er tariff, studerer ved siden av så veit ikkje kor mykje som er vanleg å få i lønn på 100 %.

dei utan fagbrev har alt frå 120 et eller annet til 140 kr alt etter annsienitet.

Det er miljøet på jobb som tell synast eg, pengane er berre bonus :-)

Gjest Løve66
Skrevet

Får han samme lønnen pr. mnd. uansett hvor mye han jobber? Mao; har han en fastlønn på 18 000,- i mnd. for en vanlig 100% stilling og får samme lønnen selv om han jobber mange timer overtid? Det synes i hvert fall ikke jeg hørtes særlig greit ut.

Jeg synes også lønnen høres veldig lav ut, men vet ikke hva som er vanlig for servitører.

Skrevet

Jeg får ikke regnestykket ditt til å gå opp. Du skriver at han jobber fra 15 til 23 eller 24. Det blir 8 eller 9 timer hver dag, altså en helt normal arbeidsdag. Hvordan får du det til å bli 65 timer?

Det er også helt vanlig med lav grunnlønn for folk i serveringsbransjen, da tipsen fort utgjør 30-40% av lønnen.

Skrevet

2 åttetimersdager, 3 nitimersdager, og 1 11-timersdag (lørdag) blir 54 timer i uken, jobber han 11 timer til fordelt på de 6 dagene?

Uansett høres 18 000 brutto noe lite ut sett i forhold til at de aller fleste av de timene skal ha kveldstillegg, pluss at han skal ha overtidstillegg for lange uker.

Skrevet
En lege med noen års erfaring tjener glatt over 1 million i året, så det var en dårlig sammenligning.

Gjennomsnittsinntekten for heltidsansatte i Norge er ca. kr 400.000 bruttto. Det blir ca. kr 35.000 i måneden brutto, dvs. drøye kr. 20.000 utbetalt.

da lurer jeg virkelig på hvilke jobber det er, jeg er heltidsansatt og tjener langt under 400.000, de fleste jeg kjenner som jobber 100% har ikke ei slik lønning...

Skrevet
da lurer jeg virkelig på hvilke jobber det er, jeg er heltidsansatt og tjener langt under 400.000, de fleste jeg kjenner som jobber 100% har ikke ei slik lønning...

Gjennomsnittlig tjener jeg og eksen en million hver, men de reelle ligningene ser litt annerledes ut... ;-)

Skrevet

Det avhenger jo sterkt av hva man jobber med.

I min bransje er startlønn i snitt for nyutdannede med høyere utdanning 350 000 i året, og da er jo ikke 400 særlig langt unna etter noen år i arbeidslivet.

Skrevet

Mange servitører lever jo bare av tipsen.

Kanskje han har en avtale som sier 18000 fast og resten er tips.

Du sier han får god tips, dette er også rett i lommen-penger. Skattefritt!

Før jeg vet hvor mye tipsen utgjør kan jeg ikke svare på om han tjener dårlig.

Men 18000 for så mye kveldsjobbing syns jeg var lite.

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Det er en årslønn på 218.000,-. Det er omentrent det samme som en ufaglært uten ansiennitet tjener i offentlig sektor, men der har man tillegg for ugunstig arbeidstid, da.

Endret av Hilde K S
Gjest Kvinge
Skrevet

Alltid mandag.

Hei! Hvis han trives i jobben sin, så synes jeg egnetlig ikke du skal snakke med han om det. Han kommer mest sannsynlig til å få en del penger igjen på skatten, for han tjener alt for lite til så høy skatt. Hvis dette er et problem for dere ville jeg kutta en del på skatten. Jeg har oppgitt 200 000 i inntekt for 2009, og skal betal 23%, altså det ville nok holdt i massevis om han betalte 25%, og likevel unngått baksmellen.

Men, du lurer på om han er underbetalt. Har han overtidsbetalt utover 8 timer? Har han natt-tillegg, kveldstillegg, helligdagstillegg, helgetillegg?

Når jeg regner på det så virker det som om han har ekstremt dårlig betalt ja. Du sier at han jobber 65 timer i uka, men ut i fra det du skriver jobber han jo ca 54 timer i uka. Hvis en da ganger 54 med 4 (uker), så får en 216 timer på en måned.

18 000/216= 83,33

Tjener han under 100-lappen i timen? Det er jo uansett dårlig betalt for en voksen person, enten man sammenligner med lege eller barnehagetanter. \

Skrevet

Det høres ut som arbeidsgiveren til din samboer ikke har gyldige arbeidsavtaler med sine ansatte. Det er ikke lov å ikke betale for overtid. Altså mer enn 40 timer i uka. Dette med mindre man har en særskilt uavhengig stilling. Dvs. at man ikke er avhengig av noen for å utføre jobben sin.

Jeg ville tatt en annen vinkling enn å si at du synes han tjener for dårlig. Kanskje du kan si at du lurer på om det er lov å ikke betale for overtid. Det er bare å ta en telefon til arbeidstilsynet som kan svare på dette.

Det er timelønnen som skal si noe om hvor godt/dårlig man tjener. Men du må som kommentert over her ikke blande inn hvor mye som blir utbetalt. Det er bruttolønn som teller.

Opplyser han til deg hvor mye han får i tips? Jeg fikk mellom 200 og 2500 kroner dagen i tips som servitør.

Kan han ha utgifter han ikke vil fortelle deg om kanskje? Jeg oppdaget at en ekskjæreste hadde autotrekk på lønnen sin fordi han hadde gjeld til det offentlige.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Mange servitører lever jo bare av tipsen.

Kanskje han har en avtale som sier 18000 fast og resten er tips.

Du sier han får god tips, dette er også rett i lommen-penger. Skattefritt!

Veldig mange serveringssteder innberetter tipsen over L&T.

Det høres ut som arbeidsgiveren til din samboer ikke har gyldige arbeidsavtaler med sine ansatte. Det er ikke lov å ikke betale for overtid. Altså mer enn 40 timer i uka. Dette med mindre man har en særskilt uavhengig stilling. Dvs. at man ikke er avhengig av noen for å utføre jobben sin.

Hvor står det at man ikke har lov å ikke betale for overtid?

Dette tviler jeg på er riktig. Kveldsjobbing er heller ikke ensbetydende med overtid.

Gjest Gjest_nana_*
Skrevet
Hvor står det at man ikke har lov å ikke betale for overtid?

Dette tviler jeg på er riktig. Kveldsjobbing er heller ikke ensbetydende med overtid.

Det står i arbeidsmiljøloven at man ikke kan la være å betale overtid, dersom man ikke, som Frøken Pus ganske riktig sier, har en særlig uavhengig eller selvstendig stilling. Det har ikke en servitør.

Kveldsjobbing er det ikke lovbestemt overtidsbetaling for, som du sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...