Gjest Gjest_sol_* Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Hei! Jeg satte dette her i og med det har med den psykiske helsa Det jeg lurer på er: 1)Hvor mye koster det å gå til psykolog? 2)Hvor lang ventetid er det generellt(Jeg bor på tettsted hvis det utgjør forskjell)? 3)For å få henvisning til psykolog av legen, må jeg fortelle hele historien til legen også? Jeg sliter veldig med å fortelle alt. Det er så tung(kort historie; mobbing fra 2-10 klasse-sliter med div. bivirkninger av det, blant annet at jeg er redd andre mennesker, har et forvrengt bilde av hvordan jeg selv ser ut og mat osv, selvmordstanker etc). Jeg har "kun" fortalt hele historien til 1 person før-helsesøster det året jeg gikk vg2(skulle ha gått vg3 i år, men klarte det ikke pga jeg var så redd alle på skolen og var så trist at hele tiden gikk med på å gråte enn å klare å leve). Da skrev jeg det ned. Fordi jeg sliter med å bruke ordene muntlig(mister kontrollen og starter å gråte). Vil en lege synst det er teit hvis jeg skriver det ned og gir det, enn å fortelle selv? Jeg har bytta fastlege og aldri vært hos den nye. I og med at jeg er straks 19 og ikke går på vgs så kan jeg ikke få hjelp av bup osv.. men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Jeg er så redd.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 For det første, jeg føler med deg! Det er ikke noe moro å gå rundt med depresejoner og angst for alt og alle.. Når jeg fikk tilbud om psykolog tok det bare et par uke før jeg kunne komme tilhenne, men dette varierer veldig. Legene s er ikke rart på deg hvis du sier at du har skrevet ned det som plager deg, så de kan lese det. Men du trenger ikke fortelle alt til legen! Legen kan lett henvise deg videre til psykolog hvis du bare sier at du sliter veldig, og ikke går på skolen nå pga det. Det er nok , og da får du henvsining til psykolog. Husker desverre ikke hvor mye det koster pr time (300 kr eller noe kanskje). Men poenget er hvertfall: det er ikke noe problem å få henvisning til psykolog av legen, og du trenger ikke fortelle alt til legen hvis ikke du vil. Hos psykologen tar h*n seg good tid på å høre alt du har å fortelle, og de stopper gjerne opp og spør om ting rundt diverse temaer og sånn.. Vel, lykke til frøken! Håper det orner seg for deg! kleeem fra meg
Purple Diamond Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Det håper jeg også! Dette klarer du (Fått litt dilla på disse smileyene... )
Gjest Gjest_2 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Hei! Du kan også høre med fastlegen din om det er noen i kommunen du kan snakke med, evt. på helsestasjon eller samtaletjenesten, der kan de også ha psykologer. Eller du kan be om en henvisning til DPS, da koster det ingenting (men kan være noe lenger ventetid, avhenger litt av hvor du bor). Hvis du synes du har fått god kontakt med helsesøster, kan du kanskje be henne om hjelp til hvor du kan henvende deg, hun vil sikkert hjelpe deg med dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå