Gjest ELIN_2009 Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Er dette bra intervalltrening?Jeg holdt på i en time og 15 min. Eller bør det gjøres på en annen måte?
Chanel.No5 Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Ingen som kan svare meg på dette? For det første er jeg meget imponert over at du klarer holde på så lenge, du må være i god form. Denne type trening er kjempebra for å øke kondisen din, utholdenhet samt fettforbrenningen. Bare fortsett med det, men husk at kroppen trenger å hente seg inn igjen etter slik hard trening. Kombiner det gjerne med styrketrening også så er det supert! Lykke til videre..
Gjest fragment Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Dersom du holder på i over en time, er intensiteten på joggingen/løpingen for lav til at du egentlig kan kalle det intervalltrening. Du skal være ganske sliten etter hver arbeidsperiode på fire minutter, og på det siste draget skal du på sett og vis ta ut alt du har. Men for all del, all trening er bra. Hvis du føler dette fungerer for deg så er det bare til å fortsette slik!
Gjest ELIN_2009 Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Dersom du holder på i over en time, er intensiteten på joggingen/løpingen for lav til at du egentlig kan kalle det intervalltrening. Du skal være ganske sliten etter hver arbeidsperiode på fire minutter, og på det siste draget skal du på sett og vis ta ut alt du har. Men for all del, all trening er bra. Hvis du føler dette fungerer for deg så er det bare til å fortsette slik! Neivel,hva vil du så kalle intervalltrening da.?Etter hver jogg på 4 min,hadde jeg en puls på mellom 165 og 170,så jeg var ganske sliten da ja. Trodde ikke tiden man trener hadde noe å si om det er intervall eller ikke. Dessuten er det umulig for de fleste å spurte i 4 min i strekk.
øyenstikker Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Det er vel 4 min intervall og 3 min pause ' 4 som sies og være det optimale på intervalltrening. Blir du ikke sliten nok etter 4 min med vanlig jogg, kan du ta det i oppoverbakke!
Gjest ELIN_2009 Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Det er vel 4 min intervall og 3 min pause ' 4 som sies og være det optimale på intervalltrening. Blir du ikke sliten nok etter 4 min med vanlig jogg, kan du ta det i oppoverbakke! Ok.Når du mener 3 min.pause,det betyr vel ikke da at jeg skal stoppe helt opp,men gå rolig? Blir passelig sliten etter 4 min jogg,men jeg kan sikkert ta ut ennda mer.
Gjest fragment Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Neivel,hva vil du så kalle intervalltrening da.?Etter hver jogg på 4 min,hadde jeg en puls på mellom 165 og 170,så jeg var ganske sliten da ja. Trodde ikke tiden man trener hadde noe å si om det er intervall eller ikke. Dessuten er det umulig for de fleste å spurte i 4 min i strekk. Selvsagt finnes det flere måter å gjøre det på. Her har du noen eksempler på intervalløkter, og felles for denne typen trening er at økten er forholdsvis kort, men med høy intensitet: http://www.iform.no/pub/art.php?id=290 Når man trener intervaller er litt av poenget å holde et så høyt tempo som mulig, men ikke så høyt at du ikke klarer å fullføre dragene. Dersom du klarer dette i 1 time og 15 minutter er du enten i ekstremt god form, eller løper med for lav intensitet i dragene, som jeg skrev i forrige innlegg. Jeg mener ikke å kritisere måten du trener på, men antar at du er interessert i å få konstruktiv tilbakemelding og flere tips om hvordan det går an å trene intervaller. Du kan ta en titt her også: http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=143
Gjest ELIN_2009 Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Selvsagt finnes det flere måter å gjøre det på. Her har du noen eksempler på intervalløkter, og felles for denne typen trening er at økten er forholdsvis kort, men med høy intensitet: http://www.iform.no/pub/art.php?id=290 Når man trener intervaller er litt av poenget å holde et så høyt tempo som mulig, men ikke så høyt at du ikke klarer å fullføre dragene. Dersom du klarer dette i 1 time og 15 minutter er du enten i ekstremt god form, eller løper med for lav intensitet i dragene, som jeg skrev i forrige innlegg. Jeg mener ikke å kritisere måten du trener på, men antar at du er interessert i å få konstruktiv tilbakemelding og flere tips om hvordan det går an å trene intervaller. Du kan ta en titt her også: http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=143 Du skal ha tusen takk for svar og for linker til treningstips. Jeg har alltids rom for fobedringer og tips.
Cognizance Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Det jeg har lest basert på forskning fra NTNU er at 4x4 minutts intervaller er optimalt. Det tar 28 minutt, pluss oppvarming og nedvarming da. Hvis du gjør dette mer enn 2-3 ganger i uka bør du vite hva du holder på med, for da er det fare for å bli overtrent. En virkelig genial dings å ha hvis man driver med dette er: http://www.gymboss.com/
Gjest Elfrida Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 En virkelig genial dings å ha hvis man driver med dette er: http://www.gymboss.com/Hey, takk for tips! Den så lur ut, jeg er så lei av å kikke på klokka hele tida.
Gjest ELIN_2009 Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Det jeg har lest basert på forskning fra NTNU er at 4x4 minutts intervaller er optimalt. Det tar 28 minutt, pluss oppvarming og nedvarming da. Hvis du gjør dette mer enn 2-3 ganger i uka bør du vite hva du holder på med, for da er det fare for å bli overtrent. En virkelig genial dings å ha hvis man driver med dette er: http://www.gymboss.com/ Takk til deg også.Jeg er godt trent,så jeg teror ikke det er noen fare for det. Har som mål å løpe halvmaraton til våren en gang.
Gjest *Mim* Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har lyst til å prøve 4 x 4 intervaller. Men jeg har ikke pulsklokke - hvordan bør jeg legge an intensiviteten?
Cognizance Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har lyst til å prøve 4 x 4 intervaller. Men jeg har ikke pulsklokke - hvordan bør jeg legge an intensiviteten? Du kan jo prøve deg litt fram, begynne moderat og øke på fra økt til økt. Når du har økt såpass at du er kvalm og svimmel etter treninga kan du vurdere å roe litt igjen. Dette er det jeg har tenkt å gjøre, skal trene intervall-spinning utover våren. Jeg har ikke sjans til å få sett på pulsklokka mens jeg holder på så jeg må ta det på feelingen. Det skal kjennes ut som man nesten holder på å dø, men ikke som om man holder på å dø. Det går an å ta for hardt i også.
CHANELine Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Hva er poenge med å trene så man holder på å dø?
CHANELine Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Det jeg har lest basert på forskning fra NTNU er at 4x4 minutts intervaller er optimalt. Det tar 28 minutt, pluss oppvarming og nedvarming da. Hvis du gjør dette mer enn 2-3 ganger i uka bør du vite hva du holder på med, for da er det fare for å bli overtrent. En virkelig genial dings å ha hvis man driver med dette er: http://www.gymboss.com/ Genialt.er også lei av å se på klokka.finnes den å få kjøpt i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Genialt.er også lei av å se på klokka.finnes den å få kjøpt i Norge? Det lurer jeg også på.. noen som vet? Eller lignende "dings".
Cognizance Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Intervallklokka er uproblematisk å bestille fra gymboss.com. Den kommer under 200-kronersgrensa og det blir dermed hverken toll eller moms. Min kom fram etter 1-2 uker.
Cognizance Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Hva er poenge med å trene så man holder på å dø? Da tror jeg man tar for hardt i. Men poenget med intervalltrening er at trening med høy intensitet er gir mye bedre kondiseffekt og vektnedgangseffekt enn trening med lavere intensitet. Og trener man med høy nok intensitet føles det noen ganger som om man nesten holder på å dø
Frk Johansen Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Intervallklokka er uproblematisk å bestille fra gymboss.com. Den kommer under 200-kronersgrensa og det blir dermed hverken toll eller moms. Min kom fram etter 1-2 uker. Den så jo helt genial ut, jeg driver og trener litt intervall 4 min med to min pause, fire ganger. Stort sett står 3D mølla da på 12,6 km/t også drar jeg ett drag på ett minutt til slutt på 17,5 km/t, da er jeg helt skutt, men merker nå at jeg må opp i intensiteten på de andre fire dragene. Driver og bruker stoppeklokka på mobilen og det er ikke optimalt, men har du brukt denne mye? Er den brukanes? Synes rett og slett den virket veldig billig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå