Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 I juni skal samboer og jeg gifte oss :D Vi har invitert til sammen 83 personer, + 20 til for kaffe. Samboer sine foreldre har veldig dårlig råd, og dem bor i Nord Norge. Derfor har samboer tilbudt seg å betale reisen på ca 18 000 t / r for sine tre småsøsken og foreldre, samt at hans småsøsken skal bo hos oss, og hans foreldre skal bo tre dager på hotell, hvor av dem betaler to netter, mens min samboer betaler en, så totalt vil det koste oss ca. 22000 å få hentet dem ned, men det er vel verdt pengene. Det skal også tillegges at min samboer tar disse pengene av sine egne og ikke bryllupsbudsjettet. Min bror som skal være toastmaster hadde i ett ugjennomtenkt øyeblikk nevnt dette for min mor og hennes stefar, som forøvrig bor på vestlandet. I dag ringte min mor å sa at vi også burde betale for deres reise, sånn ca 5000 kroner for fly og opphold t / r. Jeg forklarte at det kun var min samboers familie han skal betale for, grunnet deres svake økonomiske situasjon, og at ingen andre. Videre spurte jeg om min mor hadde dårlig råd (noe jeg visste svaret på), og hun sa som det var, at det var ikke pengene det handlet om, men prinsippet. Jeg sa at jeg ikke orket å diskutere en så banal ting, og at vi som allerede skal legge ut 140 - 160 tusen på bryllupet tross alt trenger penger til andre ting også, og gjerne vil spare der vi kan. Min mor ringte så opp igjen litt senere å fortalte at dersom vi ikke betalte deres tur også, så vet hun ikke om hun har så lyst til å komme, fordi da må stefaren min bytte en vakthelg, og det taper han penger på. Jeg har alltid hatt ett anstrengt forhold til min mor, men trodde ikke hun kunne synke så lavt? Min samboer sier han bare vil betale for å få stillhet rundt temaet, men jeg mener at vi ikke bør betale, fordi det skal jo være en gledelig dag, og om hun ikke vil bruke penger på å se sin datter bli gift, trenger hun vel ikke å komme i det hele tatt? Hva tenker dere?
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Jeg ville vært såpass sta at jeg ville ikke betalt. Isåfall så får du fortelle at du må ta dette ut av egen lomme og du får mindre penger. Ren gjetting så gir moren din seg. Om det er pengene det går på, og de har god råd, så tror jeg neppe at dere har et så anstrengt forhold at hun vil gå glipp av bryllupet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 La henne holde seg hjemme - det der er å synke for dypt spør du meg.... Tar seg fint ut for henne når du forteller de andre gjestene at hun ikke ønsket å komme fordi du ikke betalte reisen for henne.. går ut i fra din nærmeste familie vet at hun kunne betalt selv. Ellers så kan du jo foreslå at hun tar bussen.. det er jo langt rimeligere?
cypress Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Er det mulig?? Det er ikke pengene, men prinsippet?? For noe tull! Dere betaler da ikke hans foreldres tur av prinsipp - men fordi de har dårlig råd! Da burde alle som har råd betale selv! 'Jeg klarer ikke se "prinsippet" om at alle foreldrene skal få like mye - her burde man få etter behov! Hadde dette vært min mor hadde jeg gitt henne klar beskjed om å skjerpe seg - så smålig går det ikke an å være når ens egen datter gifter seg!!! Håper for deres skyld dette ordner seg!!
Gjest Gjest_ Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Jeg ville av prinsipp tilbydt å dekket mine foreldres reise til mitt bryllup dersom samboer hadde dekket sin families reise. Når man først bruker 150' på en fest kan man godt tilby likt for begge sider. Det er ikke sikkert at din mor virkelig vil ha reisen dekket, men at hun ønsker en bekreftelse på at du virkelig vil ha henne som gjest i ditt bryllup.
Gjest Humle Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Jeg hadde aldri i verden betalt! Minner om min mor dette, det blir for dumt syns jeg, barnslig...hun kommer nok likevel skal du se...
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Jeg ville av prinsipp tilbydt å dekket mine foreldres reise til mitt bryllup dersom samboer hadde dekket sin families reise. Når man først bruker 150' på en fest kan man godt tilby likt for begge sider. Det er ikke sikkert at din mor virkelig vil ha reisen dekket, men at hun ønsker en bekreftelse på at du virkelig vil ha henne som gjest i ditt bryllup. Jeg tror nok hun vet at jeg veldig gjerne vil ha henne som gjest, har flere ganger sagt at jeg ser frem til at dem kommer, da vi ellers ikke ser hverandre så mye. Av prinsipp ville vi i utgangspunktet betalt noen sin reise. Men samboer sin familie har rett og slett ikke råd til å reise fra Nord Norge til Østlandet, og det er noen vi har veldig god kontakt med, fantastiske mennesker som har gjort veldig mye godt for oss. Vi hadde selvsagt betalt reisen for min mor og stefar om dem hadde hatt dårlig økonomi, men nå er det en gang slik at dem ikke har det, og vet egentlig ikke hvorfor min mor lager sånn oppstyr rundt dette. Jeg ville i utgangspunktet ikke at hun skulle vite at vi betalte for min svigerfamilie, for hun er troende nok til å kommentere det i alles påhør, da hun ikke har mye til overs for dem.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Du kan jo nevne at fra gammelt av og for mange er det naturlig at brudens foreldre skal betale for bryllupet, det er jo også et prinsipp.. he he... det går da virkelig ikke ann, å si at man ikke har lyst til å komme i sin egen datters bryllup dersom dere ikke betaler for turen, ikke fordi de trenger det, men fordi han betaler for sin familie.. arg.. at foreldre kan bli så tankeløse.... Du får heller si det som det er, at du selvsagt gjerne ønsker at de skal komme men at du desverre ikke kan fortelle din mor og din stefar hva de skal prioritere å bruke pengene sine på, dersom de heller ønsker å bruke pengene sine på noe annet enn å se deg blir gift må de jo selvsagt det, men at du vil synes at det er veldig trist dersom de velger å ikke være der den dagen siden det vil bety mye for dere at de kommer.... Det bør hjøre det ganske klart at det i så fall er deres valg dersom de ikke kommer i bryllupet, og at dere ikke komemr til å betale.... Håper der ordner seg til det beste!!! lykke til:)
FireFairy Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 Jeg hadde aldri betalt! Moren din må skjønne at foreldrene og søsknene hans også vil oppleve bryllupet, det er jo noe helt spesielt, og de har ikke anledning til det dersom de ikke får sponset. Moren din har råd, og når stefaren din bytter helg, så taper han vel ikke penger heller? Det er bare det at han må jobbe to helger i strekk. Jeg hadde sagt til henne at jeg gjerne ville hun skulle komme (hvis du vil det da), men at dere ikke kan betale for det. Bryllup er ikke noen billig ting, og minnene skal vare livet ut, så hun burde virkelig ta mer hensyn til dere og ikke seg selv. Vil hun ikke være med, er det hennes tap. Selv om hun truer med det, så kan hun vel ikke unngå å gå i datterens bryllup???!!
lirypa Skrevet 6. januar 2009 #10 Skrevet 6. januar 2009 Hei! Nå har jeg ikke lest gjennom alle svarene du har fått, så kanskje noen har sagt det samme som meg... Jeg synes du skal tenke gjennom om det er viktig for DEG at moren din er tilstede i bryllupet. Er det veldig viktig for deg at hun er tilstede, så ville jeg betalt og ikke tenkt noe mere på det. Er det ikke såå viktig at hun er der, men mere at det hadde vært hyggelig, ville jeg vurdert å bare la det stå til og ikke betalt. Forøvrig synes jeg det er helt urimelig av din mamma å i det hele tatt nevne en sak som denne, all den tid økonomien ikke er et hinder for henne til å komme. Stor klem til deg! Håper du får en flott dag - uansett om det blir med eller uten ho mor!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #11 Skrevet 6. januar 2009 Først og fremst synes jeg det er dumt at dere har fortalt andre at dine svigerforeldre har så dårlig råd at dere måtte legge du for dem. Det burde dere holdt for dere selv. Når det er sagt synes jeg det er skammelig av din mor å reagere slik som hun gjør. Hun bør forstå at dette ikke er snakk om en popularitetskonkurranse (f.eks. at dere liker hans foreldre bedre og derfor vil betale for dem), men at dette er eneste mulighet for din mann til å ha sine nærmeste i bryllupet. Hadde din mor hatt dårlig råd så ville det vært naturlig at også hun fikk sponset tur, men i og med at hun har penger så har jeg ikke ord for hvor smålig dette er. Tenk å kreve slikt av sin datter. Må si at jeg falt litt for forslaget til en annen gjest her. Det er jo fra gammelt av vanlig av brudens foreldre dekker store deler av gildet, så det er jo greit. De kan få regningen fra bryllupet og så kan dere betale 5-6000,- i reise og opphold for dem. Jeg hadde ikke betalt dette, og hadde prøvd å forklare det til moren. I og med at hun har fått historien fra andre enn dere så er det vel mulig at informasjonen hun har fått er litt feilaktig?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #12 Skrevet 6. januar 2009 Hva slags prinsipp er det hun snakker om egentlig? Forloveden din betaler av sine egne penger for å få sin familie i bryllupet. Vil hun at han skal betale av sine egne penger for svigerfamilien sin dit også? Faktisk så har jo verken du eller moren din noe med hva forloveden din bruker sine egne penger på (nå antar jeg at dere har en delvis adskilt økonomi). Og det kan du jo si til henne! Hun høres ut som en sur og tverr unge som føler seg urettferdig behandlet av foreldrene sine.
Rosalie Skrevet 6. januar 2009 #13 Skrevet 6. januar 2009 Jeg ville av prinsipp tilbydt å dekket mine foreldres reise til mitt bryllup dersom samboer hadde dekket sin families reise. Når man først bruker 150' på en fest kan man godt tilby likt for begge sider. Det er ikke sikkert at din mor virkelig vil ha reisen dekket, men at hun ønsker en bekreftelse på at du virkelig vil ha henne som gjest i ditt bryllup. Jeppjepp, helt enig i denne.
Gjest Kashmir Skrevet 6. januar 2009 #14 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Jeg synes moren din høres både tankeløs og barnslig ut. Når du sier at hun ikke har mye til overs for din samboers foreldre, tenker jeg at bakgrunnen for oppførselen hennes kanskje ligger der? Ellers sammenligner jeg litt med oss selv og våre respektive familier om vi hadde vært i samme situasjon. Moren min er alene og minstepensjonist. Hans foreldre har to fulle, gode inntekter og er gjeldfrie. Jeg ville selvsagt betalt for moren min, og om de av den grunn skulle forlangt det samme ville det bare virket tåpelig. Forsøk å forklare henne på nytt, som du har gjort her, og se om hun endrer mening. Hvis hun fortsatt oppfører seg like urimelig, og det ikke er noe tap for deg om hun ikke kommer, tror jeg faktisk jeg ville risikert det. Endret 6. januar 2009 av Kashmir
Gjest Gjest_Fru Fryd_* Skrevet 6. januar 2009 #15 Skrevet 6. januar 2009 Syns det er veldig dårlig gjort av din mor å be dere dekke reise for henne og mannen. Slik gjør en bare ikke. Prinsipp ? Det får da være måte på hvor lavt en skal synke for at alt skal være så veldig "rettferdigt" . Kunne aldri falt meg inn å forlangt av noen av mine barn at de skulle betalt noe slik for meg, selv om de hadde gjort det til svigerfamilien sin. Det må da være til alles glede at de andre kommer nedover og får tatt del i den store dagen. Og ikke slik som noen andre som truer med å ikke komme pg.a prinsipper.
Jade Skrevet 6. januar 2009 #16 Skrevet 6. januar 2009 Det er nesten som jeg lurer på hvor gammel moren din er. Dette er da ikke normal oppførsel. Mine foreldre er såpass viktige gjester (og personer i livet mitt), at jeg ville nok strukket meg langt for å ha de som gjester. Men så hadde de aldri kommet med slike krav. Jeg hadde kanskje prøvd å gå på samvittigheten hennes. Snakket om hvor dårlig råd du har fått, pga disse ekstrautgiftene som plutselig kom pga moren din sitt krav. Selvsagt har du da ikke råd til å besøke dem neste gang de spør. Jeg ville hatt en ting klar før bryllupet; og det er at moren din IKKE må si noe om at de andre foreldrene har fått sponset turen sin. Og at hvis hun gjør det, så er det ditt (deres datters) bryllup hun ødelegger. Få henne til å love dette!
Gjest Lille Bie Skrevet 6. januar 2009 #17 Skrevet 6. januar 2009 Jeg hadde aldri i verden betalt! Dette var bare helt usmakelig av din mor. Jeg regner med at hun kommer til å komme i bryllupet til sin egen datter uansett, så jeg ville stått på mitt og nektet å betale for henne og samboeren. Og om hun ikke kommer så hadde jeg sørget for å fortelle alle og enhver hva grunnen til at hun ikke kom var. Men som noen sa høyere opp her, grunnen til at hun reagerer på denne måten kan være fordi hun har et dårlig forhold til dine svigerforeldre. Mødre er noen rare dyr. Så prøv å vær litt streng med henne, sett henne på plass og fortell henne hva du syntes om denne typen oppførsel (for det er vel det hun hadde kommet til å gjort mot deg om situasjonen hadde vært omvendt?) så får du håpe at hun innser at dette var en skikkelig dårlig ide'.
Strix Skrevet 6. januar 2009 #18 Skrevet 6. januar 2009 Sitter med litt blandede følelser om denne saken. Jeg må innrømme at om jeg skulle brukt 150`-160` på et bryllup så er ikke 5000,- for å få min egen mor m.fam i bryllupet så mye sammenlignet med 22 000,-. Du sier at du har et anstrengt forhold til henne, jeg vet ikke hvordan det er å ha det til sine foreldre. Kan på en måte forstå at din mor føler at dere verdsetter hans famile høyere ved å spandere så mye på dem, men på en annen måte er det smålig når hans famile har dårlig råd. En middelvei er vel å si at familien hans betaler 5000,- selv de også, så da kan din familie betale de 5000,- også. Lykke til, håper dere får et fint bryllup!
Megana Skrevet 6. januar 2009 #19 Skrevet 6. januar 2009 Jeg ville av prinsipp tilbydt å dekket mine foreldres reise til mitt bryllup dersom samboer hadde dekket sin families reise. Når man først bruker 150' på en fest kan man godt tilby likt for begge sider. Det er ikke sikkert at din mor virkelig vil ha reisen dekket, men at hun ønsker en bekreftelse på at du virkelig vil ha henne som gjest i ditt bryllup. Nei nei nei det får da være måte på Det er jo ikke snakk om at hennes kommende svigerforeldre får turen dekket av paret felles fordi de føler for å dekke turen for de, nei. Dette er snakk om at sønnen betaler turen for sin mor og far av egen lomme, fordi de ikke har råd til det selv. Tenk bare hvor "forferdelig" det måtte være for foreldre å måtte be sine barn om hjelp til å komme i deres bryllup. (Jeg mener ikke dette på en fæl måte, men det kan ikke være lett å måtte be om hjelp fremfor å kunne bidra økonomisk) At ts skal gjøre det samme bare fordi forloveden gjør det, er totalt feil. Hadde ts sine foreldre hatt samme problem, greit nok. Men å be om noe slikt av en datter som skal gifte seg "bare fordi"??? Makan..... Siden de tydeligvis ikke har dårlig råd, bør de heller tilby seg å hjelpe til litt økonomisk, det er faktisk vanlig at foreldre gjør det. (Det er ikke en selvfølge, men dersom foreldrene har økonomi til det, synes jeg det er noe som bør gjøres) 2 små ting bare; Må si jeg stusset veldig over prisen det koster å få hans familie til bryllupet, finnes det virkelig ikke billigere alternativ? (Uten å kreve at de skal sykle hele veien) Og sist; dette burde dere virkelig holdt for dere selv Angående hva du bør si/gjøre angående moren din; Jeg ville sagt at dette er noe *samboers navn* gjør av egen lomme da hans foreldre har det svært vanskelig økonomisk og han naturligvis vil ha de tilstede. Dersom hun mener at du skal gjøre det samme, forklar at dette blir da av din egen lomme, du vet at de ikke har økonomiske problemer samt at du ikke har råd til det privat, så skal de oppføre seg på den måten får de heller la være å komme dersom de virkelig vil unngå å komme i datterens bryllup pga noe slikt!! Makan, jeg er glad for at du får snille svigerforeldre ihvertfall, for din mor virker helt bak mål.
Ciara Skrevet 6. januar 2009 #20 Skrevet 6. januar 2009 I alle dager. Dette var jo ekstremt umodent av din mor. Jeg trodde de fleste voksne mennesker hadde forståelse for at man kan gjøre unntak for mennesker med veldig dårlig råd, uten at man selv krever særbehandling av rent prinsipp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå