Gå til innhold

Maling


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har lyst å begynne å male, for har hørt at jeg har "talent" for det. Har bare malt litt smått her og der, har aldri prøvd med skikkelig. Trenger litt tips om hva jeg bør begynne med, og hva som er forskjellene (akryl, akvarell, olje).

Noen som kan fortelle meg litt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Langsyne
Har lyst å begynne å male, for har hørt at jeg har "talent" for det. Har bare malt litt smått her og der, har aldri prøvd med skikkelig. Trenger litt tips om hva jeg bør begynne med, og hva som er forskjellene (akryl, akvarell, olje).

Noen som kan fortelle meg litt?:)

Det er vanskelig å svare på dette, for det erså individuelt.

Folk som liker å male, har forskjellig syn på farger og maling. Jeg f.eks liker best å jobbe med olje, vannmaling og akryl. Mens noen faller for akvarell og vannmaling og liker best fargene de får frem med den malingstypen!

Derfor er det best om du kjøper litt billig maling og forsøker deg frem selv, finner du hva du synes er finest f.eks. All maling lager liksom så forskjellig "uttrykk". Derfor må du bare forsøke!

Lykketil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å begynne å male, for har hørt at jeg har "talent" for det. Har bare malt litt smått her og der, har aldri prøvd med skikkelig. Trenger litt tips om hva jeg bør begynne med, og hva som er forskjellene (akryl, akvarell, olje).

Noen som kan fortelle meg litt?:)

Akvarell er en vannmaling. Altså at du har fargepigment som er tørt som du løser opp med vann og maler med. Akvarell er ikke dekkende.

Olje og akrylmaling er begge to maling som er tykkflytende. Akryl tørker fort, mens oljemaling bruker lang tid på å tørke. Begge disse typene er dekkende maling og man kan jobbe med strukturen i selve malingen (altså at meg kan bygge litt i høyden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt pladask for akryl... :) Begynte med akvarell, men fikk det liksom ikke til, d ble for "flytende", for å si det sånn... Oljemaling har jeg ikke prøvd...

Men vil råde deg til å prøve deg fram... Du finner nok fort ut hva som blir "din" type maling... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...