Gå til innhold

Tidsklemma


DingDong

Anbefalte innlegg

Hei.

Alle snakker om tidsklemma og dårlig tid. Jeg forstår ikke hvorfor... Hva er det folk er så stresset for hele tiden? Hvorfor har de aldri tid til noen ting?

Sannheten er at vi aldri har brukt så mye tid foran TV eller PC. Sannheten er at man påtar seg forpliktelser og vet man må jobbe for å betjene dem, så hva pokker er det folk klager for?

Hvis man vil ha mye tid, så lev enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidsklemme er når barnehagen åpner 0745, man skal være på jobb til 0800 og poden slår seg vrang/det er kø/veien er ikke måkt osv. Dvs sånn ca den følelsen man får når man forsover seg.

Mye kan unngås ved å takke nei til aktiviteter eller gjøre det enkelt. Likevel må jeg si at jeg merker en ganske stor forskjell på ettermiddagen mht tidspress etter at vi fikk barnehagebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok konklusjonen. Tidsklemma er resultat av at man har barn og likevel skal jobbe 100%. Altså er tidsklemma et resultat av at man har tatt på seg forpliktelser som man ikke klarer å følge opp. Enkelt og greit.

Nei, tidsklemma ut over dette eksisterer ikke. Vi har mer fritid i dag enn vi hadde tidligere, og tidsklemma er derfor bare en følelse vi sitter igjen med fordi vi tar på oss for mange fritidsaktiviteter og melder barna opp på for mange fritidsaktiviteter, slik at hele fritiden ender opp med å bare bli stress både for foreldre og barn. Tidsklemma er altså et fiktivt navn på en oppdiktet tilstand hvor man skal jobbe så innmari mye og samtidig være med på alt.

Hvorfor får foreldre seg barn når barnehaven åpner 07.45 og man må selv være på jobb kl 8? Hvorfor får foreldre barn når man må jobbe til kl 17 og barnehagen har åpent til kl 17? Hvorfor får foreldre barn i det hele tatt dersom barnehagen skal ha den fra kl 8-17? Man kan leve greit i et mindre hus, hvor en av forelderne jobber deltid (eller som aleneforelder i en mindre leilighet, hvor man jobber deltid). Det hele avhenger av hvilken standard man har for livsopphold, og mange foreldre er villig til å droppe oppdragelsen av barna for et ekstra rom i leiligheten, eller en ekstra ferie til spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla, jeg klarer fint å følge opp forpliktelsene mine, jeg, og her i huset er ingen stresset på kvelden, ei heller deltar noen i fritidsaktiviteter. Føler meg bare litt stresset innimellom.

Slik som i skrivende stund; jeg kan ikke forlate jobben før 1600, det er 10 min å gå til transporten og 15 min til barnehagen. Der venter Junior som har vært der siden 0745. Selvsagt ønsker jeg å hente ham så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla, jeg klarer fint å følge opp forpliktelsene mine, jeg, og her i huset er ingen stresset på kvelden, ei heller deltar noen i fritidsaktiviteter. Føler meg bare litt stresset innimellom.

Slik som i skrivende stund; jeg kan ikke forlate jobben før 1600, det er 10 min å gå til transporten og 15 min til barnehagen. Der venter Junior som har vært der siden 0745. Selvsagt ønsker jeg å hente ham så snart som mulig.

Poenget er vel at du selv har valgt å jobbe så mye som du gjør ;) Om du synes du ikke har noe stress, så er det jo fint for deg.

Problemet er dem som faktisk sutrer og syter over hvor stressete de er, samtidig som de insisterer på å jobbe full tid, ikke fordi de MÅ for å overleve, men for å få råd til å reise til "syden" tre ganger i året. Det er dem som er irriterende. Enten får de innse at det er et "problem" de selv har skapt, og holde kjeft, eller så får de faktisk gjøre noe med problemet. Å skape seg et problem og så sutre og sutre over det i stedet for å gjøre noe med det er ikke sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er nok konklusjonen. Tidsklemma er resultat av at man har barn og likevel skal jobbe 100%. Altså er tidsklemma et resultat av at man har tatt på seg forpliktelser som man ikke klarer å følge opp. Enkelt og greit.

Nei, tidsklemma ut over dette eksisterer ikke. Vi har mer fritid i dag enn vi hadde tidligere, og tidsklemma er derfor bare en følelse vi sitter igjen med fordi vi tar på oss for mange fritidsaktiviteter og melder barna opp på for mange fritidsaktiviteter, slik at hele fritiden ender opp med å bare bli stress både for foreldre og barn. Tidsklemma er altså et fiktivt navn på en oppdiktet tilstand hvor man skal jobbe så innmari mye og samtidig være med på alt.

Hvorfor får foreldre seg barn når barnehaven åpner 07.45 og man må selv være på jobb kl 8? Hvorfor får foreldre barn når man må jobbe til kl 17 og barnehagen har åpent til kl 17? Hvorfor får foreldre barn i det hele tatt dersom barnehagen skal ha den fra kl 8-17? Man kan leve greit i et mindre hus, hvor en av forelderne jobber deltid (eller som aleneforelder i en mindre leilighet, hvor man jobber deltid). Det hele avhenger av hvilken standard man har for livsopphold, og mange foreldre er villig til å droppe oppdragelsen av barna for et ekstra rom i leiligheten, eller en ekstra ferie til spania.

Er 100% enig med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har vi begge valgt å jobbe 100 %, fordi vi trenger den inntekten. Så enkelt er det. Syden har vi ikke vært i siden vi fikk barn, ikke eier vi bil eller hus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...