Gjest Gjest_marenraa_* Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Hei. Jeg har fått utskrevet Rivotril mot ADHD, ettersom jeg ikke tålte Ritalin. Er det noen her som har erfaringer med Rivotril mot ADHD? Er litt nervøs ettersom det gikk så dårlig med Ritalin..
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Rivotril ved ADHD? Det har jeg ikke hørt om. Er ikke rivotril et antiepileptikum (mot epilepsi). Andrehåndsbehandling (dersom sentralstimulerende/ritlin ikke kan brukes) ved ADHD er så vidt jeg vet Strattera (atomoksetin). Er det en voksenpsykiater som har skrevet ut medisinen til deg?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Rivotril er også avhengighetsskapende, og har et potensial for misbruk. Dersom man har en epilepsi, og må bruke det - og følges godt opp - så er det en ting, men tror ikke det er en vanlig brukt medisin ved ADHD. Viktig at du blir fulgt opp godt når du "prøver ut" medisiner ved ADHD, og dette er primært en spesialistoppgave (dvs voksenpsykiater ved medisinering av voksne).
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 det er mange med ADHD som har stort underskudd på omega3-fettsyrer. mange har blitt mye bedre med tilskudd av dette. tror jeg ville prøvd store doser omega3 aller først før jeg prøvde noe annet. omega3 er naturlig i motsetning til f.eks. ritalin.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 God ide. Dette er jo sunt for mye annet også!
Gjest Gjest_marenraa_* Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 hei hei. Jeg tar tran hver morgen, noe som vel inneholder mye omega3? Noe inneholder kanskje mer? Jeg fikk preparatet av en voksenpsykiater ja, som har hatt flere pasienter med god virkning av disse. De fåes ikke på blå resept med mindre man har epilepsi, men fungerer beroligende og angstdempende i tillegg til effekten den har for epileptikere. Ble informert om at det var svakt vanedannende, men at det skulle et høyt forbruk til og at komplikasjoner unngås ved sakte nedtrapping. Dette hadde vist gått uten problemer for de andre hun hadde gitt medikamentet. Er litt skeptisk foreløpig. Tok en halv tablett (av 0,5 mg) i sta, og har merket ro, først og fremst i form av trøtthet og daffhet. Likevel er det deilig å klare å slappe av, noe jeg anser som luksus :D
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Da er det vel bare å prøve å se da. Hvis det ikke fungerer, så er det jo fortsatt strattera som er et alternativ. Synes fortsatt det er litt rart at andrevalg etter sentralstimulerende var rivotril, men dersom du primært trenger ro/avslapning - så er det mer forståelig. Rivotril har ihvertfall ingen effekt på konsentrasjonsproblemer, men det er ikke sikkert at det er det du primært trenger hjelp med. Dersom du blir fulgt opp av en spesialist i voksenpsykiatri, er jo det betryggende. Ta kontakt med legen, hvis du føler deg usikker, h*n er den beste til å svare på spørsmålene dine.
Gjest Gjest_marenraa_* Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 Hei. Nå har jeg kontaktet legen min igjen. Jeg spurte om dette med konsentrasjonen og hun trodde nok heller ikke at rivotril vil ha en effekt på dette. Jeg foreslo strattera og hun sa "ja, strattera! det har jeg ikke tenkt på!", så tusen takk til dere som foreslo det. Nå kommer jeg først til å bruke rivotril litt til for å få nok hvile til å komme meg på beina etter smellen fra ritalin, også skal jeg altså få prøve strattera. Kjekt å rådføre meg med dere her på forumet altså Har noen der ute forresten prøvd akupunktur for å redusere uro og konsentrasjonsvansker?
Gjest Gjest sprudl Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Hei. Nå har jeg kontaktet legen min igjen. Jeg spurte om dette med konsentrasjonen og hun trodde nok heller ikke at rivotril vil ha en effekt på dette. Jeg foreslo strattera og hun sa "ja, strattera! det har jeg ikke tenkt på!", så tusen takk til dere som foreslo det. Og dette er grunnen til at jeg ikke stoler blindt på leger. Hårreisende! En LEGE som ikke tenker på å prøve ut en annen type ADHDmedisin først. Jeg har selv blitt feilbehandlet, og gitt diagnoser hos en lege som en annen lege motsier helt. Til og med blodprøvesvar har vært helt motstridene. Jeg har gått over fra å være sjokka til å akseptere at jeg har hatt for stor tillit til deres kunnskap. Nå er jeg mer forsiktig og rådfører meg med andre, både second opinion fra leger og info fra andre land etc. En ting skal forum ha, det er et sted hvor man kan prate med andre og høre erfaringer fra personene selv, så får man en bredere forståelse av situasjonen enn å stole blindt på en lege. Håper du finner hvile og kommer deg til hektene igjen! Hvis du nå først har startet på Rivotril så kan du jo gi den en sjangse kanskje? Det er flerer medisiner, også antidepressive som testes ut på de med ADHD som av en grunn ikke kan/vil ta sentralnervestimulerende. Kanskje er Rivotril det nsom skal til for at du får hvilen din. Har selv ADHD og når jeg sliten er det en ræva sykdom å ha, en kaver seg opp og får aldri hvilt nok, men når jeg ikke har slitne tider virker adhd i min favør. Kjempeenergisk, glad, sprudlende, kreativ, leken.. Husk å se de gode sidene også! Kos på deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå