Gå til innhold

Isklumper på hundepoter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sett og hørt mange steder(deriblant fra dyrleger og oppdrettere) at man kan smøre hundens poter inn med vaselin for å minske problemet med isklumper. Andre sier imidlertid at man overhodet ikke må gjøre dette fordi det kan føre til frostskader på hundens føtter.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Jeg trodde vannfri potesalve, vaselin o.l. ble brukt for å forebygge frostskader, i tillegg til å unngå såre poter og dannelse av isklumper. Hmmm, kanskje jeg også har tatt feil?

Hunden vår har ikke fått frostskader av potesalve, i alle fall. :)

Skrevet

Ja, det er det jeg og hører fra de som foreslår vaselin. De som står på den andre siden sier at vaselin har så høyt innhold av vann at det rett og slett fryser når du kommer ut i kulda.

Vet ikke hva jeg skal tro jeg.

TS

Skrevet

Jeg er også i tvil! Har i tillegg hørt at slike produkter kan skape en slags avhengighet hos hunden, og at den får veldig såre poter når man slutter med behandlingen. Litt som oss mennesker og leppepomade.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har ingen vaselinboks i huset, så jeg har ikke lest innholdsdeklarasjonen og vet ikke hvor mye vann som er i vaselin. På Lilleborgs hjemmesider står det imidlertid at Kløver vaselin (som produseres av Lilleborg) blir brukt som kuldekrem. For å være på den sikre siden vil jeg heller anbefale vannfri potesalve. Selvom den kanskje koster mer i innkjøp synes jeg den er ganske drøy, så det blir ikke de helt store utgiftene av det.

Skrevet

Jeg har prøvd potevoks på mine hunder, og finner ikke at det hjelper noe særlig.

Det som derimot hjelper bra, er å klippe/barbere bort alle lange hår under poten. Dette gjør vi på den ene hunden vår, og det hjelper veldig. Ser tydelig når hårene er blitt for lange, for da danner det seg isklumper på nytt.

Ellers er jo potesokker greie å ha. Spesielt når det er skare ute.

Skrevet

Spenefett osv. funker fint. Har ikke vært noen problemer med det her i gården. Men han får bare snø/is-klumper når det er mildt, og det er vel dermed ikke like stor fare for frostskader, fordi det ikke er like kaldt. Dyrebutikker selger også noe svindyrt fett i små bokser som også hjelper. Her har vi bare ganske enkelt en liten bøtte med spenefett, som sagt. Null problem.

Skrevet

Her bruker vi bakespray på de dagene det er noe problem.

Skrevet

Jeg bare klipper og barberer bort potepelsen i vintersesongen, og bruker potesokker hvis det er kaldt og hard snø. Har prøvd vaselin en gang, men det ble bare klin og ikke færre klumper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...