Gå til innhold

Tannlegeskrekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan ikke huske et år jeg ikke har hatt tannlegeskrekk....

Husker når jeg var liten jente, og var hos mammas tannlege - han telte 1,2,3 under borringa............

Når jeg skriver om dette, og tenker om dette, begynner jeg å kaldsvette i hendene, fortere puls og pust - så ille er det. Jeg blir kvalm.......

Når jeg ble litt eldre knakk jeg 2 tenner foran, oppe og nede...., deiset rett i asfalten. Jeg husker bedøvelses- sprøyten, stikke..... smerte opp gjennom nesa, noe så utrolig vondt, en smerte som føles ut som om vevet skal eksplodere - påført av en SATANS TANNLEGE! kjenner tårene komme her....

Ikke engang tattoveringene eller piercinger har gitt meg slik smerte... som tannlegen gjør.

Har alltid hatt tenner som har vært trange mot hverandre, og alltid hull. Fikk sånn bøyle jeg skulle ligge med om natta, men jeg klarte ikke sove. Dem snakket og om at dem kansje måtte trekke alle hjørne tennene mine fordi det egentlig ikke var plass... fordi jeg sov alltid på magen og bøylen var ubehagelig. Så det ble ikke noe mere..... (har forøvrig 2 visdomstenner nede som vokse vertikalt og presser mot tanna ved siden av fordi det ikke er plass å vokse oppover. Tannlegen sa at disse ikke kom til å gjøre noe...)

Senere var jeg ute på byen, drakk ei cider av flaska og en mann tok albuen i flaska i det jeg drakk - ja dere kan tenkte dere hva som skjedde.... knuste tenner igjen.......

For 2 år siden , fant jeg ut av en tannlege som gja noe som man blandet ut i saft, som gjorde at man var våken men at man ikke husket noe etterpå. Jeg brukte ca 18.000 ( 3 behandlinger)på tannlege for å reparere hull (tok lån), og denne medisinen var også dyr....

Problemet var at jeg måtte bli sykemeldt dagen etterpå pga en utrolig hangover, var kvalm og trøtt......... I tilegg til at saften som medisinen ble blandet ut i smakte for jævlig, gjorde at jeg ikke kunne drikke saft eller lignende i ettertid. Har nå så smått begynt å drikke litt saft, men kun blåbær som ikke smaker som de andre........

Noen mnd etter jeg trodde jeg hadde tatt alle tingene, knakk en jeksel. Tannlegen sa jeg måtte ha krone på den.... Og rett etter dette knakk litt av tanna oppe (jeksel), noe som sannsynlig trenger minst 2 fyllinger.... Jeg ble så satt ut av disse tingene at jeg har fortrengt flere tannlegebesøk. Jeg husker fremdeles smertene, og det fæle ved behandlingene at jeg ikke har orket.

For å ikke snakke om økonomien.

Jeg gikk til min fastlege og fikk beroligene, prøvde dette ut hjemme- en større dose en angitt, uten noe stor virkning på angsten. Ble heller ikke noe tannlegebesøk ut av dette.....

Mine fortenner er ikke særlig pene, bygd opp av plastikk osv... og nå er det en sprekk som begynner å bli missfarget.

I hele mitt liv har jeg ønsket fasetter, for å få det smilet jeg aldri har hatt. Men ikke bare er det dyrt, men jeg sliter med frykten. Så jeg smiler aldri med munnen åpen.....................

Finnes det noen håp om hjelp for meg?

Er det noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Først vil jeg bare si at jeg ikke deler ditt problem, men at min samboer sliter veldig med tannlegeskrekk. Han har pga det ødelagt tannlegestoler, fordi han ble så anspent... Uansett, jeg er jo ikke sikker på om du har prøvd dette, men min samboer lette opp et tannlegekontor som spesialiserte seg på mennesker med alvorlig tannlegeskrekk. Under første konsultasjon var det bare en prat, og legen kikket ikke på tennene engang. De avtalte nytt møte, og at han skulle få noen beroligende medisiner i forkant. Jeg vet dessverre ikke hva de het, men jeg kan fortelle deg at de virket. Det var en tablett han tok 30 minutter før den avtalte timen, og han ventet på venteværelset til tannlegen på at den skulle begynne å virke. Og når de ropte ham inn, var han litt i tvil, fordi han hørte et bor som var igang på et annet kontor. Men han gikk nå inn, og fikk behandlingen han trengte. Og han turte å bestille ny time for å fikse resten. Han ble ikke sykemeldt, men måtte bruke egenmelding den dagen, og han kan ikke kjøre bil selv osv etter å ha tatt denne tabletten.

Når det kommer til bedøvelsessprøyten kan jeg fortelle at en gang jeg trakk fire tenner, fikk jeg sprøyten oppi ganen også (var det du mente?). Det var så vondt at jeg neste gang boret et hull uten bedøvelse. Men fant til slutt ut at det ikke var det store heller, og forklarte tannlegen situasjonen før han satte sprøyte, og vet du hva? Ingen tannleger siden har satt sprøyte i ganen min?? Aner ikke hvorfor han første gjorde det....

Jeg beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg bedre, ville bare fortelle noen erfaringer, så du vet du ikke er alene om tannlegeskrekken.

Mitt råd er vel egentlig det at du bør gå til en som spesialiserer seg på nettopp mennesker med skrekk. De er gjerne dyrere, men da kan du jo få fikset alt som er galt der og da. Også tør du kanskje å gå tilbake for en ny sjekk en gang i halvåret?

Lykke til, håper det ordner seg :jepp:

Forresten, har du spurt om du kan få ta med deg noen inn til tannlegen? Så er du ikke alene med legen og tannpleieren, men har noen du er trygg på som du kan holde i hånden? Kanskje det hjelper?

Skrevet

Vært hos 2 tannleger som skulle være spes på tannlegeskrekk, uten hjelp

den siste var jeg jo hos 3-4 ganger, men orker ikke den drikken, har prøvd somadril tror jeg det heter som sagt hjemme uten stor hjelp...

Ønsker bare å være virkelig borte neste gang, tenker på å ringe legen å spørre om jeg kan ta de tablettene sammen med paralgin forte.... orker ikke tenke på tannlegen en gang..........

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet

Hva med lystgass hos sånn spesiell tannklinikk? Jeg dro dit en gang, siden jeg tok en gang en sprøyte i ganen og oppe i tannkjøttet og sns det gjore så utrolig vondt at jeg nektet å ta sprøyter i munnen mer. Men når jeg fikk lystgass ordnet absolutt alt seg.

Skrevet
Hva med lystgass hos sånn spesiell tannklinikk? Jeg dro dit en gang, siden jeg tok en gang en sprøyte i ganen og oppe i tannkjøttet og sns det gjore så utrolig vondt at jeg nektet å ta sprøyter i munnen mer. Men når jeg fikk lystgass ordnet absolutt alt seg.

Huff, lystgass - ja der kom noe opp som jeg faktisk hadde glemt. Fordi jeg aldri mere skal ta lystgass igjen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Måtte trekke en tann, og med tannlegeskrekk.

Fikk lystgass, liten hjelp. Fikk mere lystgass. Man skal jo puste gjennom nesa for å få best virkning. Så kom pustebesværet, jeg fikk rett og slett ikke nok oksygen gjennom nesa og begynte å hyperventilere med nesa (klarte ikke bytte over å puste med munnen). Tenkte at nå går jeg over på andre side, men tenkte da at det gjorde ingenting, for da ville jeg slippe dette helvete!

Tannlegen skjønte at noe var galt og skrudde ned gassen, men da var jo virkningen borte og :(

Helvetes problem, merker jeg blir sinna av dette :(

Gjest Gjest_mette_*
Skrevet

Stakkars deg, som jeg føler med deg! Jeg vet akkurat hvordan du har det, jeg lot den skrekken ødelegge munnen min totalt, da jeg endelig ble slept med til tannlegen, bokstavlig talt dratt med av samboeren min så endte regninga på fine 12 000 ca bare for å borre og trekke litt visdomstenner. Og jeg gikk med smerter i 5 år pga jeg var så livredd. Hos tannlegen kasta jeg opp, skalv og gråt, svimte av en gang men jeg bestemte meg, det MÅTTE gjøres koste hva det koste ville. Tannlegen min var forståelsesfull, selv om det tok 1 time å bare få meg til å sette meg i stolen og bli, og se i munnen. Hun jobbet intenst, fortalte meg hele tiden hva hun gjorde, og det som hjalp var at jeg forestilte meg smertene hos tannlegen SINNSYKT mye vondere enn de egentlig var, pga jeg som barn opplevde helvete md å trekke tenner, og det flere av dem. Men det gjorde ikke så vondt som jeg trodde, jeg hadde jo regna med smerte på linje med å få huet skutt av...... ingenting av beroligende piller, lystgass, prate timer eller whatever hjalp på meg, jeg måtte bare hive meg ut i det! Og tro det eller ei, jeg elsker tannlegen min nå, jeg går dit så ofte jeg kan for å få ordna med det lille som er igjen etter at jeg hadde unngått tannlegen i 17 år! Jeg vet hvordan du har det, men du skal vite at du virkelig har noe å glede deg til når du først klarer å prøve, den enorme angsten, derav meste parten er helt unødvendig vil forsvinne. Det meste av angsten du har, og jeg hadde var basert på smerte terskel fra barnsårene, vi husker det som ett helvete. men som voksne tåler vi mer, vi er forberedt på sinnsyk smerte, men når vi kommer dit og opplever det, så er det helt overkommelig!

Masse lykke til, jeg håper sann at det ordner seg for deg.

Skrevet

Hei!

Det beste du kan gjøre er å være ærlig med tannlegen, og fortelle at du har tannlegeskrekk og hva du er redd for.

Er tannlegen flink, vil han vise forståelse. Med en dialog kan dere komme til en løsning som fungerer for deg.

Min søster har stor tannlegeskrekk, hennes tannlege er skikkelig flink. Når hun skulle trekke tenner, fikk hun resept på valium.

Skrevet

Hei! Det finnes mange tannleger, særlig i byene, som har spesialisert seg på behandling av folk med tannlegeskrekk. Om dette ikke er noe du har sjekket ut, kan det jovære et godt sted å starte? :)

Skrevet

Hei,

jeg fikk faktisk valium av tannlegen min, det hjelp meg litt da.. Roet meg ned og slappet litt mer av. Det kunne være at det hadde hjulpet deg å få tankene litt bort på en slik måte? alle er vi forskjellige da, men jeg hadde forsøkt det meste før dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...