Gå til innhold

Vi har mus!


Gjest Miley

Anbefalte innlegg

I flere dager nå har katten angrepet gulvet og vegglister. Nå skulle jeg forklare dette for mannen, og i det vi snakker om det spurter en mus tvers over kjøkkengulvet. Så da var det løsningen på kattens adferd.

Problemet er nå, hva gjør vi med musene? Katten er for treg tydeligvis, jeg vil ikke legge ut gift så unger og dyr blir syke. Klappfeller fungerer vel ikke inne i veggene. Hva gjenstår da? Jeg vil rett og slett ikke ha mus på kjøkkenet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hva du skal gjøre...men jeg haaaater muuus! Har angst for å få det i huset. Hadde to på loftet i fjor men ingen i år heldigvis.

Kan du finne ut hvor de kommer seg inn og kanskje få tettet på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff... men dere er helt klart nødt til å ta affære...

der det er èn mus er det flere.. og de formerer seg fort!

ta en telefon til skadedyrkontrollen, og få tips om metoder som ikke vil skade husdyr og mennesker :)

vi hadde en rotte i kjelleren... usj... hørte den skrapet her og der.. vi tok kontakt med et skadedyrsfirma, og har nå abonnement der. dyrt, men verdt det!

ingen rotter! har stående bokser rundt omkring på eiendommen. rett ved forskjellige hull i hagen som rotta(ene) har lagd.. som de sa, der det er èn er det fler...

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder katten styr på de fleste musene, men når det er for ille(museår) kan vi legge ut en fell(Helt vanlig musefelle, men en plass hvor katten ikke kommer til, og kun om natten, for så å ta den vekk på dagen.)

Ellers hjelper det å legge ut møllkuler, om du har en god plass å legge de på(f.,eks kjeller hvor ingen andre kommer til) Husker ikke om disse er farlige å spise, men katten spiser de nok ikke akkurat:) Uansett er det lett å sjekke, og de er lette å få tak på. Musen skyr disse som pesten.

Ellers, kan du legge ut glasskår(etter helgens fest er det sikkert vin flasker, coqnac og ølflasker igjen som du kan knuse.) Vi brukte å legge slike under hytta, spes. rundt der musene kom opp og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten!

vi ble anbefalt å IKKE gi vanlig muse/rottegift

fordi da blir de syke og kryper inn i veggen.. der dør de og råtner... forferdelig lukt...

skadedyr-eksperten ga en type gift som gjør at de blir forferdelig tørste, de kommer seg ut til vann og drikker seg ihjel ellerno...

eller var det at de reiser til resten av hurven og smitter dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten!

vi ble anbefalt å IKKE gi vanlig muse/rottegift

fordi da blir de syke og kryper inn i veggen.. der dør de og råtner... forferdelig lukt...

skadedyr-eksperten ga en type gift som gjør at de blir forferdelig tørste, de kommer seg ut til vann og drikker seg ihjel ellerno...

eller var det at de reiser til resten av hurven og smitter dem...

Heia,enig med denna.Du må ALDRI legge ut gift for satan de lukter når de dauer i veggen!Men en ting mi la ut sånne som du beskriver her og ble garantert at de kom ut med en gang for å drikke men det rakk den aldri og daua i veggen.Lukta i ett halvt år så stol ikke på det heller.Ring skadedyrkont.å få hjelp der.Mulig du har det i forsikringa de da hjelper det jo.Men er verd hver krone å få de ut..Sett feller ved røra som under vasken o.l. for der kan de komme ut om de er i veggen.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pascale

Man kan etter hva jeg vet kjøpe en "museskremmer" på slike hagesentre som man plugger inn i stikkontakten og så skal dette få musene til å fjerne seg. Prisen for dette vidunderet er 500 kr sist jeg sjekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett musefelle i det skapet hvor du har matavfallet på kjøkkenet. Der kommer ikke pus til. Siden musen du så løp over kjøkkengulvet kan det hende den kommer inn bak skapene. Det gjorde den ihvertfall hos oss. Smør litt peanøttsmør på et lite brødstykke så kommer den for å spise....

Det er også viktig å finne ut hvor den kommer inn. Du kan også få kjøpt noe til å skru fast under nederste bord i kledningen så mus ikke kommer inn. Er visst vanlig at det er der de går inn har jeg forstått.

Viktig som andre her skriver at du ikke bruker gift! Ei venninne måtte rive tak og vegger i to rom for å finne/få bort ei død rotte! Det stanka og var ikke til å være i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mus innomhus er sjelden hyggelig, og jeg håper at jeg kan være med å bidra til å løse problemet deres.

Først, noen blander kortene litt, f.eks. om lukt fra dødt individ. En brunrotte, som er den vanligste rottearten i Norge, veier ca 200-500g. En husmus bare 12-28g og en klatremus ørlitegranne mere. Det er med andre ord betydelig forskjell om et lite musekadaver blir liggende død og tørke inn bak veggen til insekters store glede - og til at en opptil halvkilos rotte blir liggende å råtne. DEN stanken unnes ingen.

Bekjempelse innomhus

Det fine med feller er at den musa du har tatt i fella både vet du om er fanget og kan håndtere selv. Gift innomhus er siste alternativ, og bør kun benyttes når ingenting annet viser seg å løse problemet, og må også da benyttes med den største forsiktighet. Jeg velger ikke å uttdype dette for mye nå. Lydrepellent (skremmere) har ingen dokumentert virkning, ref. tester utført av Norges Folkehelseinstitutt.

Klappfeller mot mus

Kjøp et par-tre-fire klappfeller til bruk på mus, smør på f.eks. velduftende peanøttsmør og plasser dem inntil veggen der du har sett spor etter aktivitet, f.eks. inne i skap under kjøkkenvask (der avløpsledninger eller andre løsninger ofte skaper gjennomgang. Under benkeskap: Skru løs listene så du kommer til med feller under f.eks. kjøkkenbenk.

Plassering av feller

Gnagere - både mus og rotter - går gjerne langs etter vegger, bjelker, rør. Hvis du legger ut én felle per sted: Sett den med åten inn mot veggen og slåen ferdig oppspent ut fra veggen. Hvis du setter opp to feller på samme sted: Sett dem "rygg mot rygg" med åten lengst fra hverandre. Da dekker du begge sider av adkomsten.

Sikring av bolig

Søk opp sprekkene og sikre alle adkomstmuligheter for mus og rotter. Klatreplanter opp til panel gir forøvrig adkomst for gnagere til loft. Gå over og sikre ventiler, sprekker i mur, etc. Bruk fantasien. Musekraniet er så mykt og fleksibelt at det kan presses igjennom en bare 6mm lav sprekk. Musebånd? Her gjelder det å få med seg de fleste mulighetene.

Lykke til!

Mvh. Victoria Stemland, Rentokil Skadedyrkontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...