Gå til innhold

Når skal juletreet ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet "regelen" for når juletreet skal ut? :roll:

og jada: jeg kaster det nok ut når jeg er lei av å se på det, men har hørt at det er vanlig med både 13. og 20. dag jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok flere regler. ;) Her går vi for trettendedag, altså sjuende januar.

Skrevet

Fra Wikipedia:

Trettendedagen og Tjuendedagen

Trettendedagen (den 6. januar) ble noen steder kalt Gamle juledag og feiret som den egentlige juledagen. Årsaken til dette var innføringen av den gregorianske kalenderen i år 1700. Da ble tolv dager fjernet i kalenderen, slik at 1. juledag falt på den 25. desember.

Trettendedagen ble også kalt avfaredag, fordi dette var dagen julen var over og gjestene skulle fare hjem. Noen steder var imidlertid Tjuendedagen (13. januar) reisedag for julefølget. Den ble noen steder kalt Gamle nyttårsdag, Knutsdagen eller Sankt Knut. Knutsdagen var imidlertid opprinnelig den 7. januar, men den ble senere flyttet til Trettendedagen. Årsaken til at det hersker forvirring omkring hvilken dag som er siste dagen i Julehøytiden, Trettendedagen eller Tjuendedagen, ligger i forskjellen mellom den kristlige og norrøne juletradisjonen, samt innførigen av den gregorianske kalender.

Tjuendedagen ble omtalt allerede i midten på 1200-tallet som gisladag. I en runekalender fra 1328 blir dagen omtalt som atundi dagr. I Sverige har Knut navnedag den trettende januar og der heter det seg at på Tjugondag Knut dansas julen ut. På noen steder ble julen jaget ut med bjerkeris. Man gikk da fra rom til rom og det ble slått med riset i hver krok og julen ble til slutt jaget ut gjennom døren. Tyvende dag jul var den absolut siste dagen for et etterjulsgilde med de siste restene av julemat og -drikke. Primstaven er merket med blant annet en feiekost og et drikkehorn som var snudd på hodet for denne dagen. Feiekosten var til å feie ut julen og det oppognedvendte drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp.

Så det er vel egentlig snakk om to forskjellige tradisjoner og ritualer, sånn sett kan du jo velge, men at 13. januar, som jo er tyvende dag jul, er absolutt siste frist.

Mitt røk ut i dag.

Skrevet

I min familie er tradisjonen å hive ut treet 13. dag jul. Om det egentlig er "riktig" vet jeg ikke.

Skrevet

Den eneste "regelen" jeg har hørt er trettende dag jul, men det er vel noen generasjoner siden det var en regel....

Absolutt alle jeg kjenner hiver det ut igjen før første arbeidsdag etter nyttår. Jeg hev det ut i dag, og av mengden barnåler i oppgangen er jeg ikke alene om det :P Jeg skjønner ikke hvordan noen kan orke å ha julepynt stående lenge etter at julen er over og man er tilbake til hverdagen med jobb og fritidsaktiviteter.

Skrevet

Til du siste gjest som ikke forstår hvordan folk kan ha julepynt litt utover; du må ha et traurig liv....Det jeg ikke skjønner er hvordan folk "orker" å pynte å styre til jul, for så å røske ned igjen røklet før det har hengt seg til. Det må være et stress. Her, og de fleste jeg kjenner, venter til ut i januar, jeg venter til 20 dag og så har jeg en veninne som tar treet helga før 20 dag. Jeg synes det er koselig å strekke jula litt ut i januar jeg, særlig siden måneden er så trist og traurig fra før. Så har jeg julekaffeselskaper og sørger for å få spist opp alle kakene og gotteriet. Synes dette er veldig hyggelig.

Skrevet
Til du siste gjest som ikke forstår hvordan folk kan ha julepynt litt utover; du må ha et traurig liv....Det jeg ikke skjønner er hvordan folk "orker" å pynte å styre til jul, for så å røske ned igjen røklet før det har hengt seg til. Det må være et stress. Her, og de fleste jeg kjenner, venter til ut i januar, jeg venter til 20 dag og så har jeg en veninne som tar treet helga før 20 dag. Jeg synes det er koselig å strekke jula litt ut i januar jeg, særlig siden måneden er så trist og traurig fra før. Så har jeg julekaffeselskaper og sørger for å få spist opp alle kakene og gotteriet. Synes dette er veldig hyggelig.

Bare kos deg med det, du :) Januar er neimen ikke en spesielt munter måned, nei, så godt å ha med seg julefargene så lenge man kan :)

Skrevet

Haha! JEG har ikke et traurig liv, nei. Det er vel heller du som er nødt til å ha julepynten oppe i ukesvies etter at julen er over som har et traurig liv. Det sier du jo faktisk selv ;) Min januar er ikke traurig, jeg klarer faktisk å se fremover og glede meg over dagen i dag i stedet for å klamre meg til en høytid som for lengst er over.

Skrevet

Herlighet, det var da også noe å krangle om.

Noen kaster ut treet med en gang julen er over, andre foretrekker å ha det en stund inn i januar.

Selv kastet jeg ut julepynten 1. nyttårsdag, men det plager meg på ingen måte om naboen har juletre til påske.

Bra at vi er forskjellige!

Skrevet

Lar det stå til helga, vi skal ha barnebursdag i løpet av uka, så da er det koselig med litt julepyntet hus! Men så er det slutt:)

Skrevet

Vi hiver ut jula 13. dag hvis treet ryr mye, hvis ikke venter vi til 20. dag jul. Er litt greit å ha jul og alle lysene som hører med til sola begynner å gjøre sin anmarsj.

Gjest zeppelin
Skrevet

Jeg tok det ut i dag. Holdt på å klikke for meg da det lå et TEPPE av barnåler på stuen og gangen! Tok også en evighet å koste det opp, da jeg er tom for poser til støvsugeren.

Frister lite å ha juletre neste år. Men det blir nok til at jeg har det fordi om:P

Skrevet

Her stod det til "fjortende dag jul." Men akkurat det der er ikke så viktig for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...