Gjest Gjest : ) Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Hei : ) Jeg går nå i 10 klasse, og skal snart bestemme meg for videregående utdanning. Jeg vet det er en god stund til jeg blir nødt til å velge yrke, men jeg tror det er fornuftig å tenke så langt allerede nå. Jeg velger trolig allmenfaglig VGS, og vil trolig velge "så mye realfag som mulig", rett og slett for å holde alle muligheter åpne videre. Når det kommer til yrker, er det mye forskjellig som interesserer meg, og det jeg er ute etter her er "jobbtips". Jeg er ute etter en jobb der jeg tjener godt, men allikevel er det viktig at det er en jobb jeg trives med. (Høres ut som om jeg vil ha både i pose og sekk, men jeg mener det er viktig med en god balanse mellom de to tingene: lønn og trivsel) Jeg er glad i dyr, og har dermed tenkt litt på veterinærutdanning. Jeg liker også å skrive, og synes at journalistyrket virker spennende. Er ellers interessert i dans, data, lesing osv. Vil si jeg er god til å argumentere, og blir lett engasjert i saker jeg bryr meg om. Jeg er ganske flink på skolen, og har per idag 5,5 i snitt. Jeg liker best fag som Norsk, Engelsk, Matte, Naturfag, Samfunnsfag osv. Pga.karakterene mine er det mange som sier at jeg burde bli advokat, lege o.l. Jeg er litt redd for å velge en utdanning kun fordi jeg har karakterer til å komme inn på studiet, og fordi andre forventer det av meg. Beklager et rotete og noe merkelig innlegg, men det jeg egentlig vil frem til er: - Hvordan er det å jobbe som veterinær? Lønn? Arbeidsdag? Lett å få jobb? Vanskelig å starte egen klinikk? Slitsom utdanning (ikke nødvendigvis noe jeg bekymrer meg over) - Hvordan er det å jobbe som journalist? Lønn? Arbeisdag? Lett å få jobb? - Advokat? - Lege? - Andre yrker du tror kan passe meg? Takk for svar : )
Karense Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Å gå allmenn på vidergående er nok et lurt valg, for da har du de aller fleste muligheter videre. Det er jo ingen hast med å bestemme seg for videre yrkesvalg ennå, men det kan jo være flott om du får litt tips fra veterinærer/journalister her inne. Vil bare si at å ha gode karakterer på ungdomsskolen er ikke synonymt med å ha gode karakterer på videregående, da de stiller helt andre krav der. Det er i alle fall min erfaring. Men at du klarer deg fint, det er jeg ikke i tvil om Lykke til med valget!
Gjest ts Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Først vil jeg si at jeg er imponert over innsatsen din så tidlig som på ungdomsskolen, at du er bevisst på at du skal bli noe i livet og du er villig til å gjøre det som trengs. Så reflektert som deg er det nok ikke alle tiendeklassinger som er! Jeg er helt enig med deg, ikke bli noe bare fordi du har karakterer til å komme inn. Det er snakk om tøffe studier, og du må ville det for å klare å gjennomføre! Har ikke så gode råd til deg egentlig, bortsett fra at du skal velge det du tror er rett for deg framover - gjerne allmenn, om du vil det, men om du har interesser for et yrkesfag kan det også være en fin vei å gå. Problemene vil kanskje komme i nettopp det du sier, realfag, men du har som regel mulghet til å bli akkurat det du vil selv om du har tatt en yrkesfaglig retning med allmenn påbygging. Jeg tok selv denne veien, og er snart utdannet lektor. Jeg fant ut at læreryrket var noe for meg i det jeg startet på siste året i vgs, og jeg er kjempeglad jeg ikke måtte gå hele allmennfaglige videregående om igjen. Mange presser på at man MÅ ta allmenn, men gjør som du vil! Står man der og ikke har nok realfag går det an å ta dette på toppen når du har funnet ut hva du vil søke. Lykke til med valg, og ikke minst skolearbeid. Jeg tror du har det som skal til for å klare deg uansett hva du velger, så lenge du følger dine egne følelser og ikke alle de som mener du "burde".
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Sikkert veldig spennende med alle de yrkene du nevner. Jeg kan si litt om det å være lege, selv om min opplevelse bare blir "en side" av yrket - da det er så mange ulike spesialiteter og erfaringer. Legestudiet er i seg selv veldig spennende, en god blanding av mye lesing og praksis. Etter studiet er det mange valgmuligheter, og nettopp det tror jeg gjør dette yrket mer variert enn de fleste andre yrker. Hverdagen til en psykiater, almennlege eller kirurg er veldig forskjellig - både i arbeidsoppgaver, hvem du samarbeider med på jobb, arbeidssted m.m. Man har også muligheten for å skifte spesialitet, selv om man da må bruke litt tid på selve spesialiseringen på nytt... Positiv: - mange valgmuligheter, og en utrolig variert hverdag -mulighet for å jobbe med mennesker, men også mulighet for ikke å gjøre det (patologi, laboratoriefag) - generelt god lønn - gode utviklingsmuligheter - gode muligheter for å kunne bosette seg overalt i landet - gode muligheter for å kunne jobbe i utlandet (Kan være) negativt: - generelt stor arbeidsmengde (men dette er igjen forskjellig i ulike spesialiteter) - stort ansvar - de fleste spesialister må jobbe mye vakter, hvilket betyr jobbing på kveld, natt, julaften osv. - et krevende studie - kan være en del flytting i forbindelse med turnus og spesialisering
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Du høres jo nesten ut som meg:P Jeg lå på samme snitt som deg i 10. klasse, og hadde de samme faginteressene. Nå går jeg siste året på allmennfaglig linje. Jeg vil anbefale deg å velge allmennfag, da har du som sagt alle muligheter åpne. Men det er selvfølgelig fullt mulig å velge en yrkesfaglig utdanning og ta påbygning siste året. Men bare så det er sagt: ikke forvent å få like gode karakterer på vgs. Mange går litt ned i snitt på vgs, så det må du være forberedt på. Men med nok innstas klarer du å holde ca likt snitt (å få 5'ere går som regel greit men 6'ere er vanskelig å få). Realfag kan være litt tungt å gjennomføre, men jeg tviler ikke på at du vil kunne klare det. Vet at jeg ikke har svart på noen av spm dine, men håper det likevel var litt hjelp i det jeg har skrevet. Lykke til med valget:)
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Hva med tannlege? Jeg er selv student og føler at utdanningen overrasket meg og yrket overrasket meg. Det er både gøyere og mer spennende enn jeg hadde trodd. Da har du en balanse med lønn og evt et yrke du trives med. På videregående hadde jeg også aspirasjoner til å bli både journalist og veterinær, men etter nærmere ettertanke så slo jeg begge deler fra meg. Det skal godt gjøres å få særlig godt betalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå