Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #1 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg lurer litt på denne setningen: "Han får si det han vil om meg." På den ene siden tenker jeg at den kanskje skal ha komma ("Han får si det han vil, om meg.") siden den inneholder en relativsetning, men på den andre siden tenker jeg at kanskje hele resten av perioden er inkludert i relativsetningen, og at det dermed ikke skal være noe komma der. Setningen kan splittes opp på to av følgende måter: Han får si det (han vil om meg). Han får si det (han vil) om meg. Sistnevnte virker for meg mest riktig, rent formelt, men gir altså komma, og resultatet ser da merkelig ut, synes jeg: "Han får si det han vil, om meg." Hjelp? Jeg er egentlig ganske flink med kommareglene, men her står jeg visst helt fast. Det er mulig svaret er veldig, veldig enkelt, men ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2009 #2 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg lurer litt på denne setningen: "Han får si det han vil om meg." På den ene siden tenker jeg at den kanskje skal ha komma ("Han får si det han vil, om meg.") siden den inneholder en relativsetning, men på den andre siden tenker jeg at kanskje hele resten av perioden er inkludert i relativsetningen, og at det dermed ikke skal være noe komma der. Setningen kan splittes opp på to av følgende måter: Han får si det (han vil om meg). Han får si det (han vil) om meg. Sistnevnte virker for meg mest riktig, rent formelt, men gir altså komma, og resultatet ser da merkelig ut, synes jeg: "Han får si det han vil, om meg." Hjelp? Jeg er egentlig ganske flink med kommareglene, men her står jeg visst helt fast. Det er mulig svaret er veldig, veldig enkelt, men ... Ditt resonnement har jeg faktisk aldri tenkt over. "Han får si det han vil om meg" synes jeg er entydig. Du bryr deg ikke om hva han sier, eventuelt. Den andre setningen "Han får si det han vil, om meg" oppfatter jeg som at han ikke kan si hva som helst om andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Del Skrevet 5. januar 2009 Enig med Belladonna. Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du mener du kan dele opp setningen slik (jeg regner med at du mener dersom du skal dele setningen inn i subjekt, verbal osv): Han får si det (han vil om meg). I mitt hode blir en oppdeling slik: Han - får si - det han vil - om meg. Hvordan vil du analysere setningen hvis du deler den opp på den måten, altså "Han får si det (han vil om meg)"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Del Skrevet 5. januar 2009 Hvordan vil du analysere setningen hvis du deler den opp på den måten, altså "Han får si det (han vil om meg)"? Jeg snakket ikke om å dele opp setningen som i å analysere den, men kun å skille ut det som er "relativt", hvis du skjønner. Enten er "han vil om meg" det relative, eller så er det "han vil" som er relativt. Slik jeg ser det, da. Jeg er også enig med Belladonna, men så er det dette med de formelle reglene som plager meg likevel. Jeg henger meg lett opp i ting som kommaregler og vil helst ikke plassere et tegn uten at jeg kan vise til den formelle regelen som ligger bak. Jeg er visst litt nevrotisk ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musicman Skrevet 7. januar 2009 #5 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg lurer litt på denne setningen: "Han får si det han vil om meg." På den ene siden tenker jeg at den kanskje skal ha komma ("Han får si det han vil, om meg.") siden den inneholder en relativsetning, men på den andre siden tenker jeg at kanskje hele resten av perioden er inkludert i relativsetningen, og at det dermed ikke skal være noe komma der. Setningen kan splittes opp på to av følgende måter: Han får si det (han vil om meg). Han får si det (han vil) om meg. Sistnevnte virker for meg mest riktig, rent formelt, men gir altså komma, og resultatet ser da merkelig ut, synes jeg: "Han får si det han vil, om meg." Hjelp? Jeg er egentlig ganske flink med kommareglene, men her står jeg visst helt fast. Det er mulig svaret er veldig, veldig enkelt, men ... "Han får si det han vil om meg" betyr det samme som "Han får si det som han vil om meg". "som han er vil" er strengt tatt en leddsetning/relativsetning, men etter korte relativsetninger, spesielt etter dem uten "som", dropper man gjerne kommaet. "om meg" er et slags adverbial i setningen, og er ikke en del av relativsetningen. Jeg ville ikke brukt komma i denne setningen, selv om det lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #6 Del Skrevet 19. januar 2009 etter korte relativsetninger, spesielt etter dem uten "som", dropper man gjerne kommaet. Hmm, jeg tror ikke det stemmer at man kan droppe kommaet etter korte relativsetninger. "Den som sover, synder ikke." "Det han gjør, er å sove bort sommernatten." Dette er korte relativsetning, men det er jo likevel ikke valgfritt med komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå