Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2009 #21 Skrevet 4. januar 2009 Er det SÅ ille altså? :D Jeg har sittet og lest om "lettlærte og lærevillige" på alle rasene jeg... hm. Har plutselig oppdaget welsh springer spaniel jeg nå. Kanskje den kunne vært noe?
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. januar 2009 #22 Skrevet 4. januar 2009 Jeg synes jo ikke de er så ille, fordi jeg liker selvstendige hunder. Men i treningssammenheng kan nok lapphunder være en prøvelse ja. Av alle de hundene jeg vet om er det en som går noe lydighet, og hun har brukt sinnsykt mye tid på den hunden for å få den så bra. Lapphunder er derimot ofte veldig flinke når det kommer til sporsøk, jakt og gjeting. Grener der det lønner seg å ha selvstendige hunder. Så jeg må nok si meg enig med La Flaca her i at det ikke høres ut som du egentlig vil ha en hund med egenskapene til en spisshund.
Gjest Lilleulv Skrevet 4. januar 2009 #23 Skrevet 4. januar 2009 Du som har lapphund, hva gjør du for å stimulere hunden din? Hva skal til for at den er fornøyd? Hvor lett/krevende er det å få god hverdagslydighet på de?
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. januar 2009 #24 Skrevet 5. januar 2009 Nå er lapphunden hjemme (jeg bor ikke hjemme lenger) gårdshund, det betyr at han er med på det meste som skjer i fjøs og ellers på gården. Han får derfor mye stimulering gjennom det. Ellers er han mest glad i å bruke nesa, så det går mye i å lete etter ting/godbiter/mennesker. Han krever egentlig ikke så veldig mye for å være fornøyd, han er avhengig av en tur om dagen og ellers er han med på det meste som skjer. Nå begynner han jo å dra på årene, og selv om han alltid har vært ganske rolig, så må vi nok innse at han begynner å bli gammel. Hverdagslydighet er krevende, rett og slett fordi den hele tiden må skje på hans premisser. Gidder han ikke så gidder han ikke, og da er han ekstremt vanskelig å motivere. Lydighet må skje med små drypp når du ser at han er motivert, og man kan aldri planlegge en treningsøkt med han. Et ekstra problem hvis man kan kalle det det, er at lapphunder ofte ikke er så veldig opptatt av mat, så det er sjelden man kan bruke mat som belønning. I tillegg er vår heller ikke interessert i leker, og da kan det være vanskelig å finne en belønning som er god nok til å motivere. Det var det jeg kom på akkurat nå, men du må gjerne spørre mer hvis det er noe annet du lurer på.
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2009 #25 Skrevet 5. januar 2009 hm. Ja, det høres ikke ut som min type hund, du har rett i det. Selv om jeg har hørt flere som har beskrevet sin lapphund annerledes. Jeg tror vallhunden er litt mer motivert for å jobbe enn lapphunden. Jeg har prata en del med ei som har buhund nå, og den høres helt super ut synes jeg. Hm, å finne neste rase blir ikke lett
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2009 #26 Skrevet 5. januar 2009 Jeg forsto, da vi fikk en golden retriever, at jeg hadde undervurdert meg selv litt. Jeg er jo vant til en krevende hund. Min portis var, og er fortsatt, krevende. Spesielt som unghund. Hverdagslydighet var rett og slett sykt vanskelig fordi hun var så hyperaktiv, dominerende, sterk i gemyttet og stadig blokkerte meg ut. Så vi trente og trente og trente på samme ting i evigheter. Hadde en hund som seriøst ble gal når vi passerte folk og dyr ute, hun stakk av, hun ødela ting i huset og beit meg når jeg tok henne vekk, hun var rett og slett fryktelig sterk. Jeg har hatt mange instruktører til å hjelpe meg på veien til en god familiehund, og de har også sagt det, at det er en sterk og krevende hund. Men FOR en brukshund :D Vanvittig mye motor i henne, mot og vilje. Hun er dritkul å trene med, men mye å ha i hverdagen. Så jeg ønsker meg ikke akkurat en snill og føyelig, enkel "førstegangshund" neste gang. Jeg er på en måte vant til utfordringer, og jeg har lært sykt mye av den portisen, så føler jeg er godt rusta for en hund som er litt hund liksom. Jeg har jo en golden retriever, og hun er så lydig at det er en fryd. Allikevel er det litt kjedelig og Og bikkja er for treg og myk for meg, rett og slett. Må ha noe med litt bein i nesa. Men allikevel blir kanskje spisshund feil? Men jeg må tenke igjennom hva jeg vil bruke hunden til. Er det veldig viktig for meg å drive med LP, eller er det ok å gå dressurkurs men i hovedsak drive med spor og trekk f.eks? Kanskje det? Det må jeg jo tenke ut først. Lista mi ser nå sånn ut: Portugisisk vannhund Welsh springer spaniel Buhund Islandsk fårehund Lapsk vallhund Schæfer Puddel :D flere forslag til meg?
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. januar 2009 #27 Skrevet 5. januar 2009 Tror det er et viktig poeng at du finner ut hva du vil bruke hunden til før du velger rase ja Som jeg har sagt så ville jeg aldri valgt lapphund hvis jeg hadde et ønske om å drive med LP å gjøre det bra der. Og igjen, hvis du ønsker en hund med engasjement for lydighetstrening tror jeg du bør finne en annen rase. Eller evt være innstilt på at du kanskje må revurdere dine treningsmetoder totalt. Finner du derimot ut at du vil drive med litt mer "selvstendige" grener som f.eks. ettersøk o.l. så er det større sjanse for at jeg vil anbefale en lapphund. De lapphunden jeg kjenner, inkluder vår som aldri har blitt trent på søk, virker som de har et medfødt "talent" for søk. Og her er det, igjen når det gjelder de hundene jeg kjenner, aktiviteten i seg selv som er belønningen (og selvfølgelig ros fra eieren, men det er sjelden nok). Kjenner at det er skikkelig spennende å følge med på hva slags raser du tenker på, og ikke minst hva slags problemstillinger som dukker opp. Personlig er jeg vel neppe i tvil om at jeg skal ha spisshund en gang i fremtiden, men så er jeg også en person med spisshundenes noe særegne personlighet
Frey Skrevet 5. januar 2009 #28 Skrevet 5. januar 2009 :D flere forslag til meg? Jepp - schnauzer, den originale størrelsen. Men jeg vet ikke hvordan du stiller deg til pelsstell?
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2009 #29 Skrevet 5. januar 2009 (endret) Jepp - schnauzer, den originale størrelsen. Men jeg vet ikke hvordan du stiller deg til pelsstell? Ikke så veldig fan av pelsstell men, det er verdt det for rett type hund Er noe med schnauzere som gjør at jeg ikke har vurdert de en gang. Jeg vet ikke helt hva. Men jeg har truffet en del, og de har vært litt skarpe, lite runde i kantene, og kan gneldre litt. Jeg hjalp ei venninne som hadde en skikkelig problemhund som var schnauzer, og hun endte opp med å avlive hunden. Og dette satt en liten støkk i meg når det gjaldt den rasen.... Men jeg tror jeg har mye feil inntrykk og, for jeg hører veldig mye bra om dem Endret 5. januar 2009 av Lilleulv
Frey Skrevet 5. januar 2009 #30 Skrevet 5. januar 2009 Selv har jeg som sagt dverg, men de blir kanskje litt små for deg? Riesen er igjen veldig store - men sånn sett er både riesen og dverg "enklere" inni huet sitt enn schnauzerne er. Men likt for alle schnauzzerrasene er at de er veldig arbeidsvillige - for riktig forsterker! Det viktigste man gjør med en slik rase når den er valp er å bygge opp kontakten og finne en forsterker som bikkja virkelig jobber for. Har flere i klubben hos oss, og den ene som virkelig trener lydighet med bikkja har fått til en knallhund nå som den begynner å bli voksen i hodet. Tispene er litt mykere, og jeg gikk apellmerkekurs en gang for et par år siden hvor det var med en tispevalp på 7 måneder. Hunden jobba som bare det den. Ei utrolig herlig frøken
la Flaca Skrevet 5. januar 2009 #31 Skrevet 5. januar 2009 Hva med en belger da? Malinois burde ihvertfall være nok hund for deg. Ellers har jeg mest tro på et godt schãfer-emne av de du har på lista di.
Gjest Lilleulv Skrevet 5. januar 2009 #32 Skrevet 5. januar 2009 Hva med en belger da? Malinois burde ihvertfall være nok hund for deg. Ellers har jeg mest tro på et godt schãfer-emne av de du har på lista di. Det tror jeg faktisk kunne vært noe!! Men i raseboka mi så har de bare 1 poteavtrykk på "familie" og ikke noe ikon for barn. Golden retriever til sammenligning har 5 poteavtrykk på familie og barne-ikon Vet ikke hvor mye det er i det Men det er mye med belger som tiltaler meg!! Dverg er for liten ja :D måtte i så fall blitt riesen...
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #33 Skrevet 6. januar 2009 Har du sjekka ut Lagotto? Har ei tispe selv på 10 mnd. Hun høres ut til å være alt du er ute etter(bortsett fra trekking av pulk, men det går kanskje det også). Min er lettdressert, litt for ivrig iblant, veldig førerorientert, glad i barn, takler alt, kan være med overalt. Vi trener lydighet, agility og spor. Til våren blir det kurs i freestyle. Alt er like morsomt, bare det skjer noe. Er glad i å gå tur, holder seg i nærheten om hun går løs. Takler også rolige dager, men er alltid klar til å være med. Bakdelen med min er at hun er desverre ei gneldrebikkje, men ikke alle er det. Det er også en del pelsstell, men en ikke overkommelig. Lagotto er en fantastisk rase, får mange kommentarer om at en slik hund vil jeg ha en gang.
Gjest Lilleulv Skrevet 6. januar 2009 #34 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Lagotto høres ut som en kjempeflott hund! Jeg har inntrykk av at de er litt "portis light". Kan det stemme tro? Litt samme type hund, men mindre krevende? Kanskje den også skal på lista mi. Nå har jeg snakket med oppdrettere om lapsk vallhund, og synes det virker som en rase for meg altså. Spesielt dersom jeg finner en annen hundesport å drive med enn LP. Kanskje agility og spor passer bedre. Men så kommer det også mye an på individet. Har hørt om et par lapske som er lydighetschampions faktisk. Så det går jo an å finne ut av hva vi vil drive med underveis også.... For de som er interesserte, les om NUCH NJARGA NUORRAS-BIRK litt nede på siden her Han hørtes jo skikkelig flott ut! Har funnet ut at den kennel Njarga driver med LP med sine vallhunder, så det kunne jo vært lurt å kjøpe derfra muligens Har også pratet med buhund-dame og skal treffe buhunder Synes dette er spennende selv jeg. Endret 6. januar 2009 av Lilleulv
Sort Pastill Skrevet 8. januar 2009 #35 Skrevet 8. januar 2009 Overgangen fra portugiser og retriever til belger vil nok være himmelhøy, og jeg tror nok du vil få mer enn nok hund i en av de langhårede variantene- Groenendael eller Tervueren. Malinois er en bruks/tjenestehund og bør brukes som det, av folk som har erfaring med disse bruksområdene fra før. Langhårsbelgerne er hund nok i massevis for de aller, aller fleste, og festlige og førerorienterte hunder. MEN når det er sagt- dersom du er spisshundfan vil jeg tro du kanskje vil savne noe av det samme hos belgerne som du savner hos Golden. Selv om de er fulle av futt og fanteskap er de gjeterhunder; med alt det innebærer av egenskaper. Dersom det er Schäfer du kikker over ville jeg vært ekstremt oppmerksom og kritisk på linjene. Det er mye dårlig gemytt og helse ute og går, og det er utrolig leit å få en hund som ikke fungerer til ditt ønskede bruk grunnet en sånn "feil". Ellers er de flotte brukshunder, førerorienterte og fine. Til LP på høyt nivå blir de ofte litt tunge for endel av kravene til fart og presisjon; jeg ville isåfall gått etter linjer som har gitt små, kjappe tisper. Av Lapphundene/Vallhunden har jeg mye god erfaring med Vallhunden, som er en tøff og festlig hund til mange slags bruk. Det er den eneste av de tre rasene som fremdeles aktivt blir brukt til gjeting, og min erfaring er at mange av individene er hakket med førerorienterte enn lapphundene. Dette er sikkert individbasert til tusen! Jeg liker de iallefall godt, og tror de spesielt vil være YPPERLIGE hunder til spor og lp dersom du ikke har ambisjoner om landslaget:) Selv har jeg også sansen for korthåret collie, flotte poteter som kan brukes til enormt mye! De er supre i lp, om enn noe lite brukt (det finnes oppdrettere i Sverige som satser på avl på foreldredyr med bruksmeritter), utrolig trygge og fine, flotte tur/kløvhuner og har absolutt rett bygning til lange pulk- og snørekjøringsturer. Agility er også en supergren for kortisen! Det ble litt skryt fra meg, jeg har ikke rasen selv, men har to flotte tisper i min nærmeste familie og er veldig imponert over det jeg kjenner til av rasens egenskaper. Flotte, allsidige hunder!
Gjest Lilleulv Skrevet 8. januar 2009 #36 Skrevet 8. januar 2009 Heller veldig mot Lapsk Vallhund! Har et kjempeinntrykk av rasen :D Korthåra Collie kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Hvor lik er de langhåra collie? For mitt inntrykk av langhåra collie er bra, men det er et par ting jeg ikke vil ha... Litt for myke, noen nervøse, dårlig språk - glefser uten å vise noe først, mye lyd - hyling og uling (+en vanskelig pels å holde synes jeg, men dette blir jo ikke noe problem med den korthåra).
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #37 Skrevet 8. januar 2009 Av de rasene du lister opp, vil jeg slå et slag for buhunden. Fysisk sett en robust, nydelig hund, med lite pelsstell. Svært lærevillig. Vetten min har en buhund som er en av de flotteste hundene jeg har møtt noen gang. Og jeg har møtt mange. Den er utrolig til å lære og kan utrolig mye lydighet og triks. Den er visstnok svært utholdende på fjellet, og jeg mener at de snørekjører med den. Kikk litt på denne kennelen: http://www.kimurakennel.no/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå