Gå til innhold

Valg av hunderase

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jepp, jeg har nok med mine 2 akkurat nå :) Men før eller siden kommer det en hund til i hus. Jeg kommer nok til å bruke veldig lang tid på valg av rase, valg av oppdretter, og deretter valg av kombinasjon for å finne den rette valpen. Dersom det blir en av rasene som er relativt sjeldne, er det stor sannsynlighet for at jeg må vente opp til 2 år på valp.

Rasene det står mellom er:

Portugisisk vannhund

Buhund

Finsk lapphund

Lapsk vallhund

Schæfer

Puddel

Labradoodle

Goldendoodle

Ja, jeg vet doodlene ikke er godkjente raser, men dog... :) jeg kunne faktisk og vært interessert i blandingshund hvis jeg kom over noe bra.

For å si litt om hva slags hund jeg er ute etter:

Det skal være en familie- og turhund, som også skal brukes til LP og mulig en ting til (spor, rundering, agility??). Hunden skal være mellomstor-stor, og ha middels aktivitetsnivå. Ønsker en intelligent og lettlært hund som er førerorientert, trofast, lojal, god med barn, fungerer godt med andre hunder og som er rolig inne, men har litt motor i trening. Hunden skal være med oss over alt, på hytteturer, fjellturer, besøk til andre o.l. Har tenkt til å bruke hunden til kløv og trekk (av pulk + snørekjøring på vinteren).

Trenger i denne tråden info om rasene, og meninger fra folk som har peiling... :) Jeg er snart nødt til å finne "min rase", har vingla rundt alt for lenge :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert islandsk fårehund? Den er jo ikke så ulik buhunden, men slår meg som mer førerorientert.

Rasene du vurderer er jo så forskjellige, at jeg egentlig lurer litt på hva som ligger til grunn for de valgene ;)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Har du vurdert islandsk fårehund? Den er jo ikke så ulik buhunden, men slår meg som mer førerorientert.

Rasene du vurderer er jo så forskjellige, at jeg egentlig lurer litt på hva som ligger til grunn for de valgene ;)

Islandsk fårehund er nydelig!! :D Mannen har faktisk hatt en sånn før også! Jeg er bare redd rasen er for sta og bjeffer for mye... Hadde egentlig tenkt meg en som var hakket mer førerorientert. Men jeg har jo SÅÅ sansen for spisshundene. Både Shiba og Akita også.

Selv om rasene er forskjellige, så er det nøye gjennomtenkt skjønner du :) Portugisisk vannhund har jeg jo fra før, og jeg elsker den hunden! Men, jeg synes det er fryktelig mye pelsstell. Og har en hund som ikke liker seg i vær og vind. Og det gjør meg usikker på om jeg vil ha en til av denne type. Puddel er jo relativt lik portisen. Når jeg leser rasebeskrivelse av puddel, så høres det jo ut som en perfekt match egentlig... Men der har du pelsstell igjen.

Så har du meg da, som er så begeistra for spisshunder. Både vallhunden og lapphunden er vakre hunder, med et godt og trivelig gemytt. De skal være rolige inne, og lettlærte, og er jo gode friluftshunder. Buhunden, det samme. Selv om de også er sta og har egne meninger, går de for å være lettlærte og egner seg til de fleste hundesporter.

Schæferen har jeg aldri vurdert faktisk. Men jeg får den ALLTID opp på alle mulige rasevelgere. I går innså jeg at en schæfer faktisk matcher kriteriene mine veldig bra, men jeg har litt fordommer for rasen. Fordommene går mest på avel på usakelig kroppsfasong (bananrygg), og at jeg føler schæferene er skarpe og kan være aggressive mot andre hunder. Allikevel lurer jeg på om, dersom man velger fra rett oppdretter og er flink til å sosialisere, om jeg kan få en hund som passer meg. God familie og turhund, og god brukshund?

Jepp, det skal ikke være lett :D

Gjest Lilleulv
Skrevet

retrieverne passer også kriteriene mine, men jeg har en golden retriever fra før, som jeg ikke er så fornøyd med. Er så klart glad i henne, men jeg ble litt skuffet rett og slett. Hun er veldig myk, litt treg, veldig passiv i trening, klengete på folk og brukte 1 år på å bli helt renslig (herregud). synes også hun har litt lite personlighet sammenligna med portisen. Nå er nok ikke hun prototypen på golden retriever, men jeg har ikke lyst på en ny av den sorten igjen. Jeg må ha en hund med mer bein i nesa, som er litt kjappere i hue :) Mulig at flat eller labrador hadde passet bedre. Men ved flat så er jeg redd for å få en hund som er lik golden, bare mer hyper. Men labrador har jeg faktisk også stadig fått opp på rasevelgeren.

Skrevet

Sakset fra en oppdretterside av IF:

"Som gjeterhund har en islandsk fårehund egenskaper som intelligens, selvstendighet og stor arbeidsvillighet. Den er svært lettlært og trives best hvis den blir aktivisert. Mange konkurrerer med hell innen lydighet, agility og bruks med sine islandshunder."

Tror den kunne passe vel så bra som noen av de andre spisshundrasnee du har listet opp faktisk.

Schäfer ja. Jeg hadde ærlig talt ikke tort pga at det er så mye å sette seg inn i mtp helse. Da hadde jeg heller gått for en av de andre som portis eller puddel.

Skrevet

Med golden og labrador så får du trolig ett problem med trekk av pulk og snørekjøring. Selv om de har den fysiske styrken mangler de stort sett motivasjonen til å trekke mer enn 100 meter. Du må selvsagt jobbe med å øve opp trekkviljen, men om det er viktig for deg så ville ikke jeg gamblet at det blir driv nok. Jeg vil tro at dette også gjelder i en golden/puddel-blanding. Kløv går selvsagt flott.

Skrevet

Jeg har hatt litt med en IF å gjøre og den bjeffet aldri, snill som et lam, lærevillig, nysgjærrig, kosete og lydig. Et herlig vesen.

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)
Med golden og labrador så får du trolig ett problem med trekk av pulk og snørekjøring. Selv om de har den fysiske styrken mangler de stort sett motivasjonen til å trekke mer enn 100 meter. Du må selvsagt jobbe med å øve opp trekkviljen, men om det er viktig for deg så ville ikke jeg gamblet at det blir driv nok. Jeg vil tro at dette også gjelder i en golden/puddel-blanding. Kløv går selvsagt flott.

Jeg vokste opp med golden, og hun trakk som en helt. Men jeg er veldig spent på om hun dama her kommer til å gjøre det samme, hun er nemlig av et litt annet kaliber... Har merket at rasen har forandret seg en del på 20 år.

Frey: jeg vet, fårehunden høres flott ut altså. Men hvordan er den med bjeffing? Og er det andre negative egenskaper jeg bør vite om?

Endret av Lilleulv
Skrevet

Det er jo en spisshund, så man må jo være forberedt på det. Jeg har en annen "bjefferase" og med mine så er det stor forskjell - den ene er veldig tranghalset og lager sjelden mye lyd, mens den andre bråker mye.

Du får reise og hilse på noen IF'er da vet du. På utstillinger eller hos en oppdretter eller tre. Lykke til med valget i alle fall :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Ok, takk for svar. Islandsk fårehund er nå på raselista også :)

Frey, hvilke raser er det du har?

Gjest Lilleulv
Skrevet

Boxere er tøffe de, men tenker overstrømmende og veeeldig aktive...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis du vil ha en førerorientert og lettlært hund ville jeg faktisk ikke ha valgt en lapphund. Uansett om det er finsk, svensk eller lapsk vallhund. Vi har en selv, og har i tillegg god kontakt med andre innen miljøet. Felles for de fleste hundene er at de er ganske så selvstendige, og at de fleste er vanskelig å motivere til lydighetstrening. Når du i tillegg setter som kriterium at den ikke skal bjeffe noe særlig så bør du nok rett og slett stryke lapphunder fra lista di, selv om jeg ikke kan tenke meg noen bedre hunder ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så forresten det ble kommentert at man kan få problemer med snørekjøring med f.eks. labrador. Jeg har helt motsatt erfaring med labrador. Den jeg kjenner har ett høyt aktivitetsnivå når det er tur tid, og drar som en helt når han får lov til å være med på skitur.

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Altså, nå har jeg en portugisisk vannhund som er en god vakthund. Hu kjefter og smeller hvis det kommer noen, så det er vi vant til. Så det er helt ok. Men sånn konstant gneldring orker jeg ikke.... Vet ikke hvor mye disse lapphundene bjeffer jeg. Jeg tenker at så lenge man tar problemet når de er valp...

Endret av Lilleulv
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Lapphunder bjeffer generelt mye, og det er etter min erfaring vanskelig å få av dem. Som en hundetrener sa på kurs, får du en lapphund som ikke bjeffer så kan du levere den tilbake, for da er det noe feil med den.

Men det er ikke sånn at de står å bjeffer hele tida på ingenting, men de er vel generelt ganske "vokale" hvis jeg kan si det sånn ;)

Og nå var det ikke bjeffingen alene som gjør at jeg mener at du bør stryke lapphunder fra lista da :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

nei vet... men det står jo at de er så lettlærte og kan brukes til det meste da. "svært lettlært og grei å jobbe med". Står at de egner seg til lydighet. hm... Jeg blir bare mer og mer betatt av Lapsk Vallhund jo mer jeg leser jeg... Høres ut som en hund med mye motor når det trengs, men som er rolig og avslappa inne.

Skrevet

Var ikke finsk lapphund og vallhunden samme rase inntil nylig? Uansett, :er du egentlig et spisshundmenneske? :lur: Jeg tror ikke det nemlig. Husker frustrasjonen din da golden' var valp og ikke alltid så gira på å trene... ihvertfall ikke på den måten du var vant til med vannhunden. Med fart, iver og lyst. En spisshund vil alltid gjøre ting på egne premisser, og man må rekne med å bruke en del energi på å finne nøkkelen til suksess med dem. Dessuten vil det ta lenger tid å (forhåpentligvis) oppnå de samme resultetene. De står ikke på pinne for deg bare fordi du har lyst akkurat da. En puddel er liksom en helt annen verden, og kanskje mer i den retningen du egentlig ønsker innerst inne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...