snevit Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Ettersom Mor (82), så må jeg prøve å fikse brød til maten selv, spørsmål: A) Du vet sånn Møllerens HavreBrød, en melpose (2 deilige brød på 1-2-3) Det med 1-2-3 er greit nok, brøa blir velsmakende og deilige, men - de blir tette, harde og ikke luftige. B) Hva er trikset med å få store, lette og luftige brød fra en slik pose? En mystisk eltemaskin med 16 ventiler og turbo?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Jeg synes også at disse brødene ble...vel, ikke harde, men små og kompakte. Jeg tror du kan bruke litt varmere vann, og sørge for mer heving. Kanskje de kommer seg da?
Fjellsippa Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Nå har ikke jeg prøvd disse brødene, men trikset for å få luftige brød er for det første å ikke ha for mye mel i forhold til væske. Deigen må ikke bli for kompakt. For det andre må deigen eltes godt og lenge slik at glutenet blir frigjort og elastiskt. For det tredje må deigen få heve lenge nok. Ikke bruk for mye gjær. Ta heller den tiden det tar og la den heve lenge to ganger. Først etter at du har knadd deigen, og deretter når du har rullet ut brødene. Det er lurt å ha en maskin til å elte. Ellers får du jo masse gratis styrketrening da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå