Gjest Gjest_cille_* Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 er det farlig å gi morsmelks erstatning til barn på rundt 2 år eller eldre?
Fibonacci Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Nei, ikke farlig, men ikke nødvendig, vil jeg si. Hvorfor vil du gi det?
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Kumelk er farlig. Ikke nødvendigvis. For dem som tåler den er det et godt tilskudd. For de av oss som ikke tåler den, er den ikke noe å trakte etter. Er ikke alle morsmelkserstatninger laget av kumelk?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Er ikke alle morsmelkserstatninger laget av kumelk? Nei, men alternativene er svindyre. Så jeg håper jeg kan fullamme om den tid kommer... (Har diabetes og allergier i familien så kumelk kommer jeg ikke til å gi, men det er ikke et sterkt nok argument for å få det refundert.)
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Nei, men alternativene er svindyre. Så jeg håper jeg kan fullamme om den tid kommer... (Har diabetes og allergier i familien så kumelk kommer jeg ikke til å gi, men det er ikke et sterkt nok argument for å få det refundert.) Huffja, det skal ikke være enkelt :-(
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Huffja, det skal ikke være enkelt :-( Nei, men jeg kommer fra en famile som stort sett har samarbeidsvillige pupper, så sannsynligvis går det bra
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Kumelk er farlig. Kumelk er ikke farlig. Tarmen må "trenes" opp til å produsere enzymer som kan bryte ned stoffene (laktose osv) i melken. Dessverre er det veldig mange foreldre som slutter med melk etter å ha prøvd en-to ganger, og fått en løs bleie, eller hard mage. Og konkluderer med at barnet ikke tåler melk. Da får vi ikke tarmen produsert de enzymene som skal til for å kunne bryte ned stoffene, og tåle melken. Dette var aldeles fritt etter hukommelsen, vanskelige navn på stoffer husker jeg ikke. Men, å tåle melk er en tilvenningssak, som altfor mange foreldre gir opp for fort. Noen TÅLER faktisk ikke melk, og det er ikke disse jeg mener, noen blir faktisk syke. Men de som får litt diare, eller hard mage, de må man fortsette med melk. I små mengder. Og gjerne i samråd med lege. Om foreldrene før i tiden skulle være like forsiktige med alt som dagens foreldre er, hadde vi nok ikke tålt melk noen av oss. Før måtte du tåle melk, det var en helt naturlig del av kosten.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Bruk litt sunt, godt, gammalt bodevett!
Gjest tante Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor du vil gi morsmelk til en toåring? Om du ikke vil gi kumelk så kjøp heller rismelk eller soyamelk. Nutramigen kan kjøpes på apotek og gis til frokosten
Gjest imli Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 Kumelk er ikke farlig med mindre det er stor sannsynlighet for at barnet er allergisk (allergisk mor/far) og da bør du gi soya/rismelk e.el, ikke morsmelkerstatning, som er basert på kumelk.
Gjest Eurodice Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 Kumelk er farlig. For å si det på en annen måte, enhver arts melk er beregnet på dens avkom. Kumelk er beregnet på kalver. Den har en helt annen sammensetning enn menneskemorsmelk.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Kumelk er farlig for mennesker, jo, eller i hvertfall, ikke spesielt sunt. Den er beregnet for kalver og ikke mennesker. Damer har blant annet større sjanse for eggstokkreft av kumelk. Bare se på Asia, der drikker de lite og nesten ikke kumelk og benskjørhet er omtrent ikkeekstisterende, mens i Norge som er et av de største melkedrikkende landene i verden så har vi også benskjørhet et større problem. http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=142190 Mills-McCartney som verken drikker eller spiser melkeprodukter sier at denne type diett har hjulpet henne med å helbrede en infeksjon hun hadde i det amputerte beinet. Sant eller ikke? Jeg velger nå i hvertfall å tro på dette. Melk er ikke noe vi trenger eller bør drikke.
Mixelite Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 Kumelk er ikke farlig. Tarmen må "trenes" opp til å produsere enzymer som kan bryte ned stoffene (laktose osv) i melken. Dessverre er det veldig mange foreldre som slutter med melk etter å ha prøvd en-to ganger, og fått en løs bleie, eller hard mage. Og konkluderer med at barnet ikke tåler melk. Da får vi ikke tarmen produsert de enzymene som skal til for å kunne bryte ned stoffene, og tåle melken. Dette var aldeles fritt etter hukommelsen, vanskelige navn på stoffer husker jeg ikke. Men, å tåle melk er en tilvenningssak, som altfor mange foreldre gir opp for fort. Noen TÅLER faktisk ikke melk, og det er ikke disse jeg mener, noen blir faktisk syke. Men de som får litt diare, eller hard mage, de må man fortsette med melk. I små mengder. Og gjerne i samråd med lege. Om foreldrene før i tiden skulle være like forsiktige med alt som dagens foreldre er, hadde vi nok ikke tålt melk noen av oss. Før måtte du tåle melk, det var en helt naturlig del av kosten. Noen av oss får aldri de enzymene, uansett hvor hardt vi "trener". Misforstå meg rett, det er helt klart en stor fordel å tåle melk siden det finnes i så mye fra de helt idiotiske ting til ting som ikke fungerer uten melk, men for meg er melkens betydning sterkt overdrevet. Man kan fint klare seg uten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå