Gjest sykjente. Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Dro til legen for en uke siden og fikk vite at jeg har kyssesyke.. Fikk høre ingen fysisk anstrengelse på et flere mnd.. Så har jeg fått høre av en del at man kan ikke drikke alcohol på 6 mnd eller ha sex på 6 mnd, at de har hørt det legen.. Siden dette kan gå rett på levern og milten.. Noen som vet hvor lenge man egentlig bør vente med disse tingene? Noen erfaringer?
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Jeg hadde kyssesyken som 15-16 åring, og det stemmer, ikke fysisk aktivitet eller alkohol på minst 6 mnd - avhengig av tilstanden din. Råder deg til å høre på legen din, følgene av å ikke gjøre det kan faktisk være store.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Det med sex har jeg aldri hørt, men det med alkohol og fysisk aktivitet stemmer, i hvertfall hvis du har vært kraftig angrepet.
Gjest sykjente. Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Jeg hadde kyssesyken som 15-16 åring, og det stemmer, ikke fysisk aktivitet eller alkohol på minst 6 mnd - avhengig av tilstanden din. Råder deg til å høre på legen din, følgene av å ikke gjøre det kan faktisk være store. Oj.. 6 mnd er leenge:/ er 15, snart 16 nå og har det, og et halvt år uten dette er mye egentlig. Men takker for svar!
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Oj.. 6 mnd er leenge:/ er 15, snart 16 nå og har det, og et halvt år uten dette er mye egentlig. Men takker for svar! Det kan virke mye, men hvis det ikke følges så kan det få store konsekvenser for deg. Du har all verdens tid til å være aktiv når du blir friskmeldt
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Oj.. 6 mnd er leenge:/ er 15, snart 16 nå og har det, og et halvt år uten dette er mye egentlig. Men takker for svar! Ikke for å være frekk, men er det lenge å gå 6 mnd uten alkohol når du er 16?
Rosalie Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Hvis du er bare 16 år bør du gå lenger enn 6 måneder uten alkohol. Heller et par år...
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Hvis du er bare 16 år bør du gå lenger enn 6 måneder uten alkohol. Heller et par år... Hehe, jeg husker selv hvordan det var å være 16 *mimrer tilbake til ikke-gode gamle dager*
Gjest sykjente Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Det kan virke mye, men hvis det ikke følges så kan det få store konsekvenser for deg. Du har all verdens tid til å være aktiv når du blir friskmeldt ja uff.. er vel noe sånt at man kan skade leveren og sprekke milten.. ganske alvorlig MEN når jeg blir friskmeldt daa blir det å være aktiv ja :D
Gjest sykjente. Skrevet 3. januar 2009 #11 Skrevet 3. januar 2009 Hvis du er bare 16 år bør du gå lenger enn 6 måneder uten alkohol. Heller et par år... Mange år? Detvar vel å ta litt i Vanlig å drikke i 16 årsaldern, langt værre når man drikker i 12årsaldern, som noen gjør!
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 Mange år? Detvar vel å ta litt i Vanlig å drikke i 16 årsaldern, langt værre når man drikker i 12årsaldern, som noen gjør! Wadjet mente nok bare at du lovmessig ikke har lov til å drikke før du er 18
Gjest Grafica Skrevet 3. januar 2009 #13 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Aller helst skal man ikke drikke alkohol på 12 måneder. Kyssesyken går HARDT utover leveren. Du skal også være forsiktig med smertestillende, siden disse påvirker leveren. Det med aktivitet er utrolig viktig, og med aktivitet så menes også gymtimer. Få erklæring fra legen din om at du har kyssesyken og derfor ikke kan ha gym, hvertfall de 2 første månedene. 3 måneder etter at jeg hadde fått kyssesyken var jeg ute og danset, og endte opp med å kollapse på dansegulvet fordi det gjorde så vondt. Sex fikk jeg aldri forbud mot, men man bør helst være forsiktig, siden det går jo til dels under fysisk aktivitet... Jeg har en utrolig dyktig og god fastlege som hadde oppfølgingstimer med meg en gang i måneden for å se hvordan det gikk, med jevnlige blodprøver. Og jeg ble ikke så hardt rammet en gang. Men selv om man ikke er blant dem som blir sengeliggende i flere måneder, så påvirker det fortsatt leveren og milten i høyeste grad. Så vær forsiktig! Det er bedre å gå uten alkohol i et halvt år enn å risikere livet ved å drikke. Edit: Såvidt jeg husker (men jeg er ikke 100% sikker) så er man smittefarlig en god stund etter at man har blitt syk. Så derfor skal man ikke dele flaske med noen, kysse/kline (eller ha sex) på en god stund etter at man har blitt smittet. Prøver å finne noe mer håndgripelig info om dette nå. Fra pasienthåndboka: Etter akutt infeksjon kan viruset forbli i halsen i opptil 18 måneder etter at pasienten er blitt frisk, noe som kan være en del av forklaringen på at bare et fåtall pasienter med mononukleose kan huske at de har vært i kontakt med andre personer med mononukleose. Fra lommelegen: Etter at du føler deg frisk igjen, har du fortsatt virus i spyttet i mange måneder. I denne perioden kan du smitte andre. Men lommelegen sier også: â€Kyssesyken†(mononukleose) er en systemisk virusinfeksjon i blodet som smitter via spytt. Viruset kan spres fra luftveiene i mange år etter gjennomgått infeksjon. Smittefaren er imidlertid størst i den akutte sykdomsfasen og i påfølgende 3-4 uker. Endret 3. januar 2009 av Grafica
Gjest sykjente. Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 Det med sex har jeg aldri hørt, men det med alkohol og fysisk aktivitet stemmer, i hvertfall hvis du har vært kraftig angrepet. sex= fysisk aktivitet
Gjest sykjente. Skrevet 4. januar 2009 #15 Skrevet 4. januar 2009 Wadjet mente nok bare at du lovmessig ikke har lov til å drikke før du er 18 Ååja sånn ja
Gjest sykjente. Skrevet 4. januar 2009 #16 Skrevet 4. januar 2009 Aller helst skal man ikke drikke alkohol på 12 måneder. Kyssesyken går HARDT utover leveren. Du skal også være forsiktig med smertestillende, siden disse påvirker leveren. Det med aktivitet er utrolig viktig, og med aktivitet så menes også gymtimer. Få erklæring fra legen din om at du har kyssesyken og derfor ikke kan ha gym, hvertfall de 2 første månedene. 3 måneder etter at jeg hadde fått kyssesyken var jeg ute og danset, og endte opp med å kollapse på dansegulvet fordi det gjorde så vondt. Sex fikk jeg aldri forbud mot, men man bør helst være forsiktig, siden det går jo til dels under fysisk aktivitet... Jeg har en utrolig dyktig og god fastlege som hadde oppfølgingstimer med meg en gang i måneden for å se hvordan det gikk, med jevnlige blodprøver. Og jeg ble ikke så hardt rammet en gang. Men selv om man ikke er blant dem som blir sengeliggende i flere måneder, så påvirker det fortsatt leveren og milten i høyeste grad. Så vær forsiktig! Det er bedre å gå uten alkohol i et halvt år enn å risikere livet ved å drikke. Edit: Såvidt jeg husker (men jeg er ikke 100% sikker) så er man smittefarlig en god stund etter at man har blitt syk. Så derfor skal man ikke dele flaske med noen, kysse/kline (eller ha sex) på en god stund etter at man har blitt smittet. Prøver å finne noe mer håndgripelig info om dette nå. Fra pasienthåndboka: Fra lommelegen: Men lommelegen sier også: Oj.. Her stod det virkelig mye jeg ikke var klar over alså:S Takk for at du fant frem alt dette info, det var til stor hjelp.. men herligheten da at kyssesyken skal være så lett smittelig og så mer alvorlig enn det man tror :s Det her ødlegger enn del for skolen og mye annet=( døds kjedlig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå